Chakna

Regisztrci/

Bejelentkezs

Foldal

Vendgknyv
Napl
Letltsek

 

 

 

Valls

Napi ige
Imdsgok
Reformtusok
Reformci
Csillagpont

nnepek  

 

Chakna

18 ves lny vagyok. Gdlln lek szleimmel s 6 testvremmel. Tbb lland betegsgem is van, amelyeknek kvetkeztben alacsony vagyok, s koromhoz kpest testileg retlen. Emiatt is lehet, hogy mr egsz kis koromban kzel kerltem Istenhez. Azt sajnos mg nem mondhatom, hogy "megtrtem" legalbbis mg nem trtnt olyasmi, amit ilyenkor meslnek az emberek (nagy vltozsok az letben s a jellemben) Hatrozottan szeretnk lelkszknt tevkenykedni letem sorn, s ezrt minden tlem telhett megteszek. lltlag kedves vagyok, vidm termszet s segtksz. De n errl nem nyilatkozhatok, mert nem vagyok egoista XD

Tessalos

Zola egy flnk lny.  15. szletsnapon viszont trtnik valami ami rkre megvltoztatja egsz lett. Msnap j ellensg ldzi, viszont j bartot is tall. De mit akarnak tle ezek a furcsa emberek? s mirt pont t szeretnk jobban megismerni? Olvasstok el a trtnetet hogy megtudjtok :)

N.A.H

Naruto immr felntt. 5 v telt el a hbor ta, s Konohban semmi sem gy van mint ahogy azeltt volt. Egszen addig, amg Naruto lma vgre valra vlik, s elsszm hiperaktvnfej ninjnk  vissza nem vltoztatja a falut. Felbukkannak olyan szereplk, akiket nem gy vrnnk, s olyanok is akiket meg igen.  FIGYELEM: A trtnet mg a nagy ninjahbor eltt kezdett rdni, gy annak esemnyei nincsenek szmtsba vve a trtnetben. Az ANINEWS-ban jelenik meg havonta j fejezet, ott olvasstok.

K.H.Reborn

Reborn az olasz Vongola csald legjobb brgyilkosa s azzal a feladattal megy Japnba, hogy Sawada Tsunayoshi hzi tantja legyen. Tsuna egy tlagos lzer, a beceneve az iskolban "semmirekell Tsuna". De miutn Reborn beteszi a lbt az letbe, hirtelen minden sszezavarodik krltte. Reborn kzli a fival, hogy lesz a kvetkez fnke a Vongola csaldnak, mivel az els Vongola fnk leszrmazottja, s ezrt fel kell ksztenie. A mdszer igen egyszer: egy megfelel pillanatban egy pisztollyal lelvi a fit, de nem hal meg, mert ez egy klnleges fegyver s tltny (Dying Will Bullet), amitl Tsuna meghal, de rgtn jjled s minden erejvel azon lesz, hogy beteljestse azt, amit a "halla" pillanatban megbnt. Abban a pillanatban nagyon erss s magabiztoss vlik s senki se llthatja meg, amg nem teljesti a cljt. Ez Reborn mdszere, hogy alkalmas maffia vezrt faragjon a "semmirekell Tsunbl".Tsuna szre sem veszi, de szpen lassan gylnek kr az emberek s kezd kialakulni egy kisebb "csald" krltte. Br mlyen ellenzi s nem akar egy maffia csald feje lenni vagy belekeverni a bartait, de ksbb vltozik a helyzet s Tsuna egyre ersebb s rettebb lesz. De hogy mihez kezd ezzel az ervel…

Forrs az animeaddicts ismertetje, az animt n az Indaviden nztem, a mangt a Behind-on olvasom.

P.O.Tennis

Echizen Ryoma, a fiatal, tehetsges teniszez hazatrvn Amerikbl (ahol 4 bajnoksgot is megnyert) elsvesknt bekerl a Seishun Gakuen kzpiskola teniszcsapatba, a Seigakuba. Persze lesznek rivlisok s prtfogk, de hamarosan mindenki a szvbe zrja a kiss arrogns, nem ppen bartkoz Echizent (O-Chibi :D ), a csapat bbijt.

Forrs az animeaddicts ismertetje, animt az Indaviden nzem.

Kuroko N.B

Ltezett egy hihetetlenl ers kosrlabda klub, a Teiko Als-kzpiskola egyeslete. Tbb bajnoki cm s megannyi tehetsges jtkosa mellett volt egy t fbl ll csapata, ami messze tlszrnyalta vetlytrsai kpessgeit. gy ismertk ket, mint a "Csodk Genercijt". Azonban pletykk terjengtek egy hatodik jtkosrl is, akinek nyilvnossgt homly fedte.

Trtnetnk a Seirin Magngimnziumban kezddik, ahol az j tanv kezdetvel a klubok j embereket toboroznak. Amerikbl visszatrt "ris" fhsnk, Kagami Taiga azzal a cllal csatlakozik a kosrlabda klubhoz, hogy japn els szm jtkosa legyen. Azonban nemsokkal utna megismerkedhetnk a msodik "trpe" fhsnkkel is, Tetsuya Kurokval, a Csodk Genercijnak misztikus hatodik tagjval. Ltszlag semmi tehetsge nincs, de ez a felttelezs rgtn megvltozik az els gyakorl meccsen. Kagami elismeri az alacsony termet jtkost s gretet tesznek, hogy Japn legjobb csapatv vlnak.

Forrs az animeaddicts ismertetje, animt is mangt is Behind-on nztem/olvasom.

 

XVIII. RSZ

Az egyhz szolgirl, azok intzmnyrl s ktelessgeirl

l. Isten az egyhznak egybegyjtse, alaptsa, kormnyzsa s fenntartsa vgett mindenkor alkalmazott szolgkat, most is alkalmaz s alkalmazni fog ezutn is mindaddig, mg az egyhz a fldn meglesz. Az egyhzi szolgk eredete, intzmnye s mkdse teht igen rgi s Istentl van, nem pedig valami j, vagy emberektl val rendelkezs. Isten ugyan az hatalmnl fogva kzvetlenl is egybegyjthetn az emberek kzl az egyhzat, de inkbb akart emberekkel s emberek szolglata ltal cselekedni. Kvetkezskppen az egyhzi szolgk nem csupn szolgk gyannt tekintendk, hanem gy, mint Isten szolgi, akik ltal Isten az emberek idvessgt munklja.2. Annakokrt vatossgra intnk, hogy a megtrsnkre s oktatsunkra vonatkoz dolgokat a Szentllek annyira rejtelmes hatlynak ne tulajdontsuk, hogy az egyhzi hivatalt szksgtelenn tegyk. Mert ill dolog, hogy emlkezetben tartsuk mindenha az apostol eme szavait: Mimdon hisznek abban, aki fell nem hallottak? Mimdon hallannak pedig hirdet nlkl? Azrt a hit hallsbl van, a halls pedig Isten igje ltal; (Rm. 10,14.17) s azt, amit az r mond az evangliomban:Bizony-bizony mondom nktek, mikor valakit elkldk, valaki azt befogadja, engem fogad be; aki pedig engem befogad, azt fogadja be, aki engem elkldtt; (Jn. 13,20) tovbb azt, amit ama macedniai frfi, az zsiban mkdtt Pl apostolhoz ltomsban szlott: Jer t Macedniba, lgy segtsgl neknk. (Csel. 16,9) Msutt ugyanez az apostol gy szl: Isten mellett munklkod szolgk vagyunk; Isten majorsga, Isten ptse vagytok. (1 Kor. 3,9)Viszont pedig vakodni kell attl is, hogy az egyhzi szolgknak s az egyhzi hivatalnak felettbb sokat ne tulajdontsunk, itt is az r szavaira gondolva, aki azt mondja az evangliomban: Senki sem jhet n hozzm, hanemha az n Atym vonandja t; (Jn. 6,44) gondolva tovbb az apostol e szavaira: Kicsoda Pl s kicsoda Apolls? Szolgk, akik ltal hittetek s amint kinek-kinek az r adta. n plntltam, Apolls ntztt, de Isten adta annak elmenetelt. Azrt, sem aki plntl, valami, sem aki ntz, hanem Isten aki elmenetelt ad. (1 Kor. 3,5-7) Annakokrt higgyk el, hogy Isten minket klskppen szolgi ltal tant igjben, belskppen pedig vlasztottainak szvt a Szentllek ltal hitre gerjeszti, gy hogy ezen jttemnyrt egyedl Istenre tr minden dicssg. (Errl azonban ezen fejtegets els rszben mr volt sz.)3. s valban vilg kezdete ta alkalmazta Isten a fldn lev legkivlbb embereket, (habr kzlk tbben semmit sem rtettek a vilgi blcsessghez, vagy a blcselkedshez, de kitnk voltak az igazi isteni tudomnyban), nevezetesen a ptrirkkat, akikkel nem ritkn beszlt angyalok ltal. Mert az sapk koruk prfti vagyis tanti valnak, akiket Isten azrt ltetett nehny szzadig, hogy a vilgnak mintegy atyjai s vilgossgai legyenek. ket kvette Mzes a vilghr prftkkal egytt. St utnok elkld a mennyei Atya az egyszltt Fit, a vilg legtkletesebb tantjt, akiben van elrejtve amaz isteni blcsessg, (Kol. 2,3) amely rnk is szllott a legszentebb, legegyszerbb s legtkletesebb tudomny ltal. ugyanis tantvnyokat vlasztott magnak, akiket apostolokk avatott. Ezek pedig elmenvn az egsz vilgba, az evangliom hirdetse ltal mindentt egyhzakat gyjtttek, aztn pedig a vilg sszes egyhzaiba Krisztus parancsolata szerint psztorokat s tantkat rendeltek, akiknek utdai ltal tantotta s igazgatta az egyhzat mind e mai napiglan. Teht valamint Isten a rgi npnek ptrirkkat adott Mzessel s a prftkkal egytt: azonkppen az jszvetsgbeli nphez elkldtte az egyszltt Fit az apostolokkal s az egyhzi tantkkal egyetemben.4. Viszont az jszvetsgbeli np szolgit klnbz nven nevezzk; ugyanis hvjuk ket apostoloknak, prftknak, evanglistknak, pspkknek, presbytereknek, lelkipsztoroknak s tantknak. (1 Kor. 12,28) Az apostolok nem llapodtak meg valamely biztos helyen, hanem vilgszerte klnbz egyhzakat alaptottak. Amint ezek szervezve voltak, az apostolok onnan tvoztak s helykbe lptek a lelkipsztorok, kiki a maga egyhzban. A prftk, hajdan a jvend elretudi, ltnokai voltak; de az rst is magyarztk. Ily frfiak mg ma is tallhatk. Evanglistknak hvtk az evangliomi trtnet rit, de a Krisztus evangliomnak hirdetit is, amint Pl apostol Timtheusnak meghagyta, hogy az evanglista tisztt vgezze. A pspkk pedig az egyhz felvigyzi s rei, akik az lelmet s egyb szksges dolgokat kezelik az egyhzban. A presbyterek, vagy vnek az egyhznak mintegy tancsosai s atyjai, akik dvs tanccsal kormnyoznak. A lelkipsztorok rkdnek az r nyja felett s ennek szksgleteirl gondoskodnak. A tantk oktatnak s tantjk az igaz hitet s kegyessget. Teht most is szabad az egyhz szolgit pspkknek, presbytereknek, lelkipsztoroknak s tantknak nevezni.5. Az ezutn kvetkez idkben az egyhz szolginak mg tbb ms elnevezst is bevittk az Isten egyhzba. Nmelyeket ptrirkkk avattak, msokat rsekekk, msokat felszentelt pspkkk. Nmelyek metropolitk, fesperesek, diakonusok, aldiakonusok, gyertyahordozk, rdgzk, neklk, ajtnllk s ki tudn mik lettek, mint bbornokok, prpostok, perjelek, alsbb s felsbb rend atyasgok, nagyobb s kisebb rendek. De mindezekkel mi ne trdjnk, brmik voltak hajdan s brmik jelenleg. Elegend neknk az egyhz szolgirl szl apostoli tan.6. Miutn teht bizonyosan tudjuk, hogy a szerzeteseket s a szerzetesrendeket vagyis szektkat sem Krisztus, sem az apostolok nem rendeltk: ennlfogva tantjuk, hogy azok az Isten egyhzra nzve nem hasznosak, st veszedelmesek. Mert br hajdan eltrhetk valnak, midn mint remetk lelmket sajt kezkkel kerestk s senkinek terhre nem voltak, hanem az egyhz szolginak mindenben engedelmeskedtek, mint vilgiak: mde hogy most milyenek, ltja s tapasztalja az egsz vilg. Holmi fogadstteleket fitogtatnak s fogadalmaikkal teljesen ellenkez letet lnek, gy, hogy kzlk a legjobbakat is mltn azokhoz kell szmllni, akikrl az apostol gy szlt: Halljuk, hogy nmelyek ti kzttetek rendetlenl jrnak, kik semmit sem dolgoznak, hanem nyughatatlanul cselekesznek. (2 Thess. 3,11) Ilyenek teht nincsenek a mi egyhzainkban s tantjuk, hogy Krisztus egyhzaiban nincs is rjok semmi szksg.7. Az egyhzi hivatal tisztsgt pedig senki sem bitorolhatja, azaz megvesztegetsekkel, vagy msnem fondorkodsokkal, vagy nknyleg maghoz nem ragadhatja. Az egyhz szolgit hvjk meg s vlasszk trvnyes egyhzi vlasztssal; azaz vlassza ket az egyhz, vagy vlasszk az egyhz ltal e vgbl kikldttek nneplyesen, szp rendben, hborsg, zavar s viszlkods nlkl. De ne akrkit, hanem csakis alkalmas, kell s tiszteletremlt kpzettsggel, kegyes kesenszlssal, termszetes letblcsessggel br, ltalban mrtkletessggel s tisztessges lettel tndkl frfiakat vlasszanak meg amaz apostoli szably szerint, amely 1. Tim. 3. s Tit. 1. rszben van eladva. s akiket megvlasztanak, azokat avassk fl a vnek, nyilvnos imdsggal s kzrtevssel. Itt krhoztatjuk mindazokat, akik sajt knyk szerint futnak, (Jer. 23,21) noha nincsenek megvlasztva, sem kikldetve vagy felavatva. Krhoztatjuk az alkalmatlan s a lelkipsztorban szksges adomnyokkal fl nem ruhzott egyhzi szolgkat. Mindamellett elismerjk, hogy egyik-msik lelkipsztor rtatlan egyszersge az s egyhzban tbbet hasznlt, mint nmelyeknek sokoldal, vlasztkos, finom, de kiss felfuvalkodott tudomnyossga. Ahonnan ma sem vetjk meg egyeseknek kegyes egyszersgt, feltve, hogy az nem teljesen tudatlansgbl ered.8. Az apostolok ugyan mindazokat papoknak nevezik, akik Krisztusban hisznek, de nem a szolglatra val tekintetbl, hanem azrt, mert Krisztus ltal minden hv kirlly s papp lett s mindnyjan vihetnk Istennek lelki ldozatokat. (1 Pt. 2,9 2 Mz. 19,6 Jel. 1,6) Teht a papi hivatal s az egyhzi szolglat nagyon klnbzik egymstl. Amaz ugyanis kzs minden keresztynnel, amint elbb emltettk, de emez nem. Midn azonban a pps papsgot a Krisztus egyhzbl kikszbltk: ezzel az egyhzi szolglatot nem trltk el. Bizonyra a Krisztus j szvetsgben nincs tbb olyan papsg, mint amilyen volt az szvetsgi npnl, melynek megvolt a kls kenete, szent ltzete s klnfle ceremnija, melyek is a Krisztus elkpei voltak, aki midn eljtt a fldre, azokat betltvn, mind eltrlte,  az egyedli fpap marad rkkn rkk, (Zsid. 7,3) akinek a mltsgbl, hogy semmit le ne vonjunk: a pap elnevezst egyetlenegy egyhzi szolgnak sem adjuk meg. Mert a mi Urunk az jszvetsgbeli egyhzban seholsem rendelt olyasfle papokat, akik a szentel pspktl nyert hatalomnl fogva naponknt az ostyt, mint az r testt s vrt ldozzk meg lkrt s holtakrt; hanem olyanokat, akik tantsanak s a skramentomokat kiszolgltassk.9. Hiszen Pl apostol egyszeren s rviden elibnk advn, hogy mit tartsunk az jszvetsgbeli, vagyis keresztyn egyhz szolgirl s hogy mit tulajdontsunk nekik, gy szl: gy tljen mifellnk az ember, mint Krisztus szolgi s az Isten titkainak sfrai fell. (1 Kor. 4,1) Kvetkezskppen azt akarja az apostol, hogy az egyhz szolgit szolgknak tekintsk. Hyperetknak, azaz alrendelt evezsknek nevezte ket az apostol, akik egyedl a kormnyosra figyelnek; vagyis olyan emberek, akik nem nmagoknak s sajt knyk-kedvk szerint, hanem msoknak, tudniillik sajt uraiknak lnek, akiknek parancsaitl fggenek teljesen. Mert az egyhz szolgjnak az van parancsolva, hogy mindennem ktelessgben ne a sajt nknyt kvesse, hanem csakis azt vgezze, amit az Ura parancsol. Az emltett szentirati helyen ki van fejezve, hogy kicsoda az r, tudniillik Krisztus, akinek az egyhzi szolglat minden teendiben al vannak rendelve az egyhzi szolgk. s hogy minl rszletesebben megmagyarzza az egyhzi szolglatot, azt teszi mg hozz, hogy az egyhz szolgi Isten titkainak sfrai, vagyis kezeli. Pl apostol pedig Isten titkainak nevezte sok helyen, fkppen efzusi levele harmadik rsznek kilencedik versben, a Krisztus evangliomt. A hajdankorban Krisztus skramentomait is titkoknak neveztk. Kvetkezskppen az egyhz szolginak hivatsa az, hogy a hvknek az evangliomot hirdessk s a skramentomokat kiszolgltassk. Mert msutt az evangliomban azt olvassuk a h s okos szolgrl, hogy t az r gondviselv tette az hza npn, hogy azoknak eledelt adjon alkalmatos idben. (Luk. 12,42) Viszont msutt, az evangliom szerint, egy messze fldre indul ember, hzt elhagyvn s szolginak hatalmat advn, kinek-kinek megparancsolta az dolgt. (Mrk 13,34)10. Most teht bzvst szlhatunk egyetmst az egyhz szolginak hatalmrl s ktelessgeirl. E hatalom felett nmelyek igen buzgn vitatkoztak s hatalmuk al hajtottak minden magasztost e fldn, az r parancsa ellenre, aki vinek megtiltotta az uralkodst s ajnlotta mindenek fltt az alzatossgot. (Mt 18,1-4 20,25-27 Luk. 22,25-26) Mindenesetre van egy ms, tiszta s korltlan hatalom, amelyet jog szerint valnak is neveznek. E hatalom szerint mindenek a mindensg Urnak, Krisztusnak vannak alvetve, amiknt errl nmaga bizonysgot tett, mondvn: Teljes hatalom adatott nkem mennyen s fldn; (Mt 28,18) tovbb: n vagyok amaz els s utols; me lek rkkn rkk s brok a pokolnak s hallnak kulcsaival; (Jel 1,18) viszont: nla van a Dvid kulcsa; ki megnyitja s senki be nem zrja, bezrja s senki meg nem nyitja. (Jel. 3,7) Ezt a hatalmat az r magnak tartja fenn s nem ruhzza t senki msra, hogy aztn maga, folytonosan, a tevkeny szolginak szemllje gyannt lldogljon ott ttlenl. Mert sais ekknt szl: Az vllra adom a Dvid hznak kulcst; (sa. 22,22) aztn gy:Kinek vlln lszen fejedelemsg. (sa. 9,6) Mert a kormnyzst nem teszi msoknak a vllaira, hanem megtartja s gyakorolja hatalmt ma is, mindeneket igazgatvn.11. Egszen ms a hivatali vagy szolglati hatalom, melyet az tart korltok kztt, aki a teljes hatalom. Ez inkbb hasonlt a szolglathoz, mint az uralkodshoz. Mert ha valamely r, sajt hza felett hatalmat ad a sfrjnak: abbl az okbl adja t neki a kulcsokat is, hogy azokkal bebocsssa a. hzba, vagy kizrja a hzbl azokat, akiket az r bebocsttatni, vagy kizrni akar. E hatalom szerint a szolga ktelessgbl cselekszi azt, amit ura parancsolt s az r helyesli, amit szolgja cselekszik s azt akarja, hogy ennek tettt gy tekintsk s ismerjk el, mintha maga cselekedte volna. Ide vonatkoznak amaz evangliomi mondsok:Neked adom a mennyorszgnak kulcsait s valamit megktzendesz vagy oldandasz a fldn, megleszen ktve vagy oldva az egekben is. (Mt 16,19) Hasonlatoskppen: Valakinek megbocstjtok bneiket, megbocsttatnak nekik, akiknek megtartjtok, megtartatnak. (Jn. 20,23) Ha pedig a szolga nem az ura parancsa szerint teljest mindent, hanem tllp a megbzs hatrain: akkor ura bizonyra rosszalni fogja minden cselekedett. Kvetkezskppen az egyhz szolginak egyhzi hatalma az a hivatali cselekmny, amellyel a szolgk Isten egyhzt kormnyozzk ugyan, de az egyhzban mindent gy cselekesznek, amint az r igjben meghagyta. Ha ezek gy trtnnek, akkor gy tekintsk a hvek, mintha maga az r cselekedte volna. A kulcshatalomrl mr fentebb is szlottunk egyetmst.12. Az egyhzban pedig minden szolgnak egy s ugyanazon hatalom vagyis foglalkozs adatott. Legalbb kezdetben a pspkk s presbyterek kzs munkval kormnyoztk az egyhzat; egyik sem emelkedett a msiknak felibe, azaz nem ignyelt magnak nagyobb hatalmat vagy urasgot a pspktrsai felett. Mert megemlkezvn az r e szavairl: Aki kzttetek els akar lenni, legyen szolgtok. (Luk. 22,26) alzatossgban sszetartottak s tmogattk egymst klcsns szolglatttelekkel az egyhz kormnyzsban s fenntartsban.13. A rend megtartsa vgett azonban az egyhzi szolgk kzl valamelyik megbzott sszehvta a gylekezetet s a gylsben a trgyaland dolgokat elterjesztette, msok vlemnyeit egybefoglalta, ltalban erlyesen felgyelt arra, hogy semmi zavar ne trtnjk. gy cselekedett Pter, amint az apostolok cselekedeteirl rott knyvben olvashat; (Csel. 15,7) akit mindamellett ezrt nem helyeztek msok flibe, sem a tbbieknl nagyobb hatalommal nem ruhztk fel t. Igen helyesen mondja Cyprianus vrtan, (De simplicitate clericorum) hogy a tbbi apostol ppen az volt, mint ami Pter volt s ugyanolyan tiszteletben s hatalomban rszeslt, mint . Az elkezds azonban egysgbl indul ki, hogy az egyhz egynek bizonyuljon be. Hieronymus is hasonlkppen szl Pl apostolnak Titushoz intzett levelrl rott magyarzatban: Mieltt - gymond - a stn ingerlsre szakadsok lettek volna a vallsban, az egyhzakat a presbyterek kzs tancsa kormnyozta. De midn kiki azokat, akiket megkeresztelt, maginak nem pedig Krisztusinak tartotta: elhatroztk, hogy egyet a presbyterek kzl kiszemelvn, t a tbbiek flibe emelik, az egyhzrl val teljes gondoskodst re bzzk s gy irtjk ki a viszlkodsok csrit. E hatrozatot azonban Hieronymus nem tartja isteni eredet gyannt, mert azutn hozzteszi, hogy: Valamint a presbyterek tudjk, hogy k az egyhz szoksa szerint felebbvaliknak alrendelve vannak: azonkppen a pspkk is tudjk meg, hogy inkbb szoksbl, mint az r rendelsbl tbbek, mint a presbyterek s az egyhzat azokkal egytt kzsen kell kormnyozniok. gy nyilatkozik Hieronymus. Annlfogva senki sem tilthatja meg jogosan az Isten egyhznak, hogy ehhez az si alkotmnyhoz visszatrjen s hogy azt fogadja el az emberi szoks helyett.14. Az egyhzi szolgk ktelessgei klnflk, mindamellett azokat nmelyek ktflre szortkoztatjk, minden egyebet ezekbe foglalvn be, melyek is nevezetesen: a Krisztus evangliomnak tantsa s a skramentomok helyes kiszolgltatsa. Az egyhzi szolgk teendje: a szent gylekezet egybehvsa, ebben az Isten igjnek magyarzsa s az egsz tantsnak az egyhz felfogshoz s annak hasznra val alkalmazsa, hogy gy a tants a hallgatknak javra s a hvknek plsre szolgljon. Hangslyozzuk, hogy az egyhzi szolgknak tiszte, hogy a tudatlanokat tantsk, a ksedelmeskedket vagy aluszkonyokat az r taiban val haladsra intsk s szorgalmazzk, a csggedezket pedig vigasztaljk, erstsk s vezzk fl a stn klnfle ksrtsei ellen; tovbb a bnsket feddjk, a tvelygket tbaigaztsk, az elesetteket flemeljk, az ellenmondkat meggyzzk, vgre a farkasokat az r akltl elzzk, a bnket s bnsket blcsen s komolyan megrjk s el ne nzzk s el ne hallgassk a bnt; egyszersmind azonban a skramentomokat kiszolgltassk, az azokkal val helyes lst ajnljk s az azokban val rszeslshez jzan tantssal mindenkit elksztsenek; a hvket szent egyessgben megrizzk, a viszlkodsokat megakadlyozzk, mint szintn a tudatlanokat a keresztynsgben oktassk, a szegnyek szksgleteit a gylekezetnek ajnljk, a betegeket s klnfle megprbltatsokkal terhelteket megltogassk, oktassk s az let tjn megtartsk; ezenkvl pedig nyilvnos imdkozsokat, szksg idejn kln knyrgseket tartsanak bjtlssel azaz szent nmegtartztatssal s buzgn gyeljenek mindarra, ami csak az egyhzak nyugalmra, bkessgre s javra szolgl. Hogy pedig az egyhz szolgja mindezt annl helyesebben s knnyebben teljesthesse, klnsen megkvntatik tle, hogy legyen istenfl, buzg az imdkozsban, a szentrst olvasgassa, mindenkor s mindenben bren legyen s feddhetetlen lettel tndkljk mindenek eltt.15. s mivel az egyhzban mlhatatlanul kell lenni fegyelemnek s a rgieknl hajdan szoksban volt a kizrs s Isten npnl egyhzi trvnyszkek is voltak, amelyekben ezt a fegyelmet blcs s kegyes frfiak gyakoroltk: teht az is tiszte volt az egyhz szolginak, hogy a fegyelmet az id, kzj s szksg kvnalmai szerint a tagok plsre alkalmazzk. Mely clbl szablyul mindig szem eltt tartand, hogy mindenek plsre trtnjenek, kesen j renddel, zsarnokoskods s zavar nlkl. (1 Kor. 14,40) Mert az apostol arrl tesz bizonysgot, hogy hatalmat adott neki az Isten az egyhzban, nem a rombolsra pedig, hanem az ptsre. (2 Kor. 10,8) Maga az r is megtiltotta, hogy a konkolyt az szntfldbl kigyomlljk, ha flni lehet attl, hogy vele egytt a bzt is kitpik. (Mt 13,29)16. Egybknt krhoztatjuk ezttal a donatistk tvelygst, akik a tannak s a skramentomok kiszolgltatsnak hatlyos vagy sikertelen voltt az egyhz szolginak j vagy rossz lete szerint mrlegelik. Mert tudjuk, hogy Krisztus szavt mg a gonosz szolgk szjbl is hallgatni kell, mert maga az r mondja: Amelyeket nektek parancsolnak, megcselekedjtek, az cselekedeteik szerint pedig ne cselekedjetek. (Mt 23,2) Tudjuk, hogy a skramentomokat Krisztus szerzse s igje szenteli meg s azok hatsa megvan a kegyesekre nzve, mg ha szinte mltatlan szolgk szolgltatjk is ki azokat. E trgyrl Istennek dicslt szolgja Augustinus sokat vitatkozott a szentrsbl a donatistk ellen.17. Szksges azonban ktsgenkvl, hogy az egyhz szolgi kztt kell fegyelem legyen. Ez okbl azok tantst s lett buzgn meg kell vizsglni az egyhzi gylseken. A hibzkat - ha megjavthatk - a vnek dorgljk meg s trtsk a j tra; vagy, hogyha javthatatlanok, akkor az igazi psztorok mozdtsk el s mint farkasokat az r nyjtl, zzk el ket. Ha ugyanis tvtantk: abban az esetben teljessggel nem szabad ket megtrni. Az egyetemes zsinatokat nem rosszaljuk, ha apostoli plda mdjra az egyhznak dvre s nem veszlyeztetsre tartjk azokat.18. Minden h szolga, mint j munks, mlt a maga jutalmra s nem vtkezik egy sem, ha elfogadja a djazst s mindazt, amire a maga s csaldja szmra szksge van. Mert az apostol bizonytja, hogy ezt a gylekezet jogosan adja s az egyhz szolgi jogosan fogadjk el. (1 Kor. 9 1 Tim. 5) Az apostoli tants megcfolja az jrakeresztelket, akik a hivatalukbl l egyhzi szolgkat krhoztatjk s szidalmazzk.                                                                                                                           XIX. RSZ

A Krisztus egyhznak skramentomairl

1. Isten az igje hirdetsvel mindjrt kezdetben egybekapcsolta egyhzban a skramentomokat, vagyis a skramentomi jegyeket. Errl tanskodik ugyanis az egsz szentrs. A skramentomok pedig titokzatos jegyek, azaz szent szertartsok, vagy szent cselekmnyek, melyet Isten maga szerzett; igjbl, jegyekbl s jelzett dolgokbl llanak, amelyekkel , az ember irnt megmutatatt igen nagy jttemnyeit az egyhzban emlkezetben tartja s ottan-ottan megjtja; amelyekkel tovbb greteit megersti s amiket belskppen tesz velnk, azokat klskppen elibnk trja s mintegy szemmel lthatkk teszi s ekppen hitnket Lelknek szvnkben val munklkodsa ltal ersti s nveli, vgre azokkal minket minden ms nptl s vallstl elklnt s egyedl magnak szentel s maghoz kt s megjelenti, hogy mit kvn tlnk.2. Bizonyra msok az -, msok az jszvetsgi np skramentomai. Az szvetsgi np skramentomai voltak: a krlmetlkeds (1 Mz. 17,10) s a hsvti brny, (2 Mz. 12,3) amelyet megldoztak, amely okbl azon ldozatok kz szmlltk, amelyeket teljestettek a vilg kezdete ta. Az jszvetsg np skramentomai a keresztsg (Mt 28,19) s az rvacsora. (Mt 26,26 1 Kor. 11,24)3. Vannak, akik az jszvetsgi np skramentomai gyannt hetet szmllnak, amelyek kzl mi a bnbnst, az egyhzi szolgk felavatst, de nem azt a ppistst, hanem az apostolit s a hzassgot elismerjk ugyan Isten hasznos intzmnyeil, de skramentomokul nem. A brmls s az utols kenet emberek tallmnyai, amelyek nlkl az egyhz minden kr nlkl el lehet. Nincsenek is azok meg a mi egyhzainkban. Mert van bennk valami olyan, amit vgkppen nem helyeselhetnk. Minden zrkedst, melyet a rmaiak a skramentomok kiszolgltatsnl gyakorolnak, hatrozottan krhoztatunk.4. Minden skramentomnak egyedli szerzje Isten, de nem az ember. Skramentomokat emberek nem rendelhetnek, mert azok az Isten tiszteletre tartoznak. Az embereknek pedig nem az a tiszte, hogy istentiszteletet rendeljenek s alkossanak, hanem hogy az Istentl rendelt tiszteletet elfogadjk s megrizzk. Ezenkvl a jegyekhez gretek vannak kapcsolva, amelyek megkvnjk a hitet. A hit pedig egyedl Isten igjn alapszik. Isten igjt trvnytblknak vagy okiratoknak tartjuk, a skramentomok pedig megannyi pecstek, amelyeket maga Isten nyom r az okiratokra. s valamint Isten a skramentomok szerzje: akppen munklkodik sznetlenl az egyhzban, amelyben a skramentomokat rendesen szolgltatjk ki; elannyira, hogy a hvk, mikor a skramentomokat az egyhz szolgitl elfogadjk, azt ismerik el, hogy Isten munklkodik az intzmnyben, teht gy fogadjk a skramentomokat, mintha magnak Istennek kezbl vennk t, s nekik az egyhzi szolga vtke (ha szinte igen nagy volna is az), rtalmukra nincs, mivel tudjk, hogy a skramentomok tisztasga az r szerzstl fgg. Ahonnan vilgosan klnbsget is tesznek a skramentomok kiszolgltatsnl az r s az szolgja kztt, azt vallvn, hogy a skramentomok ltal jelzett dolgokat maga az r adja, a jegyeket pedig az r szolgi adjk.5. A fdolog egybirnt, amelyet Isten minden skramentomban elibnk terjeszt s amelyre figyelmeztek s figyelmeznek az sszes hvk minden idben (amit nmelyek a skramentomok lnyegnek s anyagnak neveznek), Krisztus a Megvlt, amaz egyetlen ldozat, (1 Kor. 5,7) vagyis Istennek ama Brnya, (Jn. 1,29) aki megletett a vilg kezdettl fogva, s ama kszikla, amelybl ittak minden eldeink, (1 Kor. 10,4) aki ltal minden vlasztottak krlmetlkednek kz nlkl a Szentllek ltal (Rm. 2,29) s megmosatnak minden bneikbl s tpllkoznak Krisztus valsgos testvel s vrvel az rk letre.6. s ami a skramentomokban lev ff dolgot s magt a valsgot illeti, arra nzve mindkt szvetsgbeli np skramentomai egyenlk. Mert a skramentomokban lev ff dolog s maga a valsg mindegyiknl Krisztus, a hvk egyedli Kzbenjrja s Megvltja. Mindegyiknl ugyanazon egy Isten a skramentomok szerzje. Mindkt npnek jegyekl, st az kegyelmnek s greteinek pecsteil adta Isten azokat, hogy az igen nagy jttemnyeire emlkeztessenek, azokat fel-feljtsk, viszont a hvket a vilg minden ms vallstl megklnbztessk, vgre, hogy azokat a hvk lelkikppen hit ltal fogadjk s elfogadvn, az egyhzhoz fzdjenek s ktelessgeikre gyeljenek. Ezekben s ezekhez hasonlkban nem klnbznek mindkt szvetsgbeli np skramentomai, mbr azok a jegyekre nzve klnbzk. Ezekre nzve pedig jelentkeny klnbzsget llaptunk meg: mert a mi skramentomaink szilrdabbak s tartsabbak, tudniillik a vilg vgezetig soha meg nem vltoznak. Ezek egyszersmind beteljesedettnek s befejezettnek bizonytjk mindazt a dolgot s gretet, aminek a leend beteljesedst amazok mg csak jeleztk. Viszont a mieink egyszerbbek s kevsb fradsgosak, kevsb kltsgesek s nincsenek szertartsokba burkolva; azonkvl nagyobb npre tartoznak, amely nevezetesen az egsz vilgon el van terjedve, s mivel vilgosabbak s nagyobb hitet idznek el a Szentllek ltal, teht bsgesebb lelki lds kveti ket.7. Bizonyra, mivel Krisztust igaz Messisul adta neknk az Isten s a kegyelem bsgesen kiradott az jszvetsgi npre: valsggal megsemmisltek s megszntek az szvetsgi np skramentomai s helykbe lptek az jszvetsg jegyei, gymint a krlmetlkeds helybe a keresztsg s a hsvti brny s ldozatok helybe az rvacsora.8. Miknt hajdan a skramentomok igbl, jegybl s jelzett dologbl llottak: akppen most is ugyanazon rszekbl vannak: mert Isten igjvel lesznek skramentomokk, amik nem voltak azeltt; ugyanis megszenteli ket az ige s megszentelteknek nyilvntja , aki szerzette. Megszentelni, vagy szent clra sznni ezt jelenti: valamely dolgot Istennek s szent hasznlatra felajnlani, azaz a kznsges s mindennapi hasznlattl elklnteni s szent hasznlatra rendelni. Mert a skramentomokban kznsges hasznlat, kls s lthat dolgokat vesznk jegyek gyannt; ugyanis a keresztsgben jegy a vz eleme s az egyhzi szolga ltal eszkzlt lthat megmoss; a jelzett dolog pedig az jjszlets s a bnkbl val megmoss. (Csel. 2,38) Az rvacsorban pedig jegy a kenyr s bor, a kzhasznlatbl vett eledel s ital, mg a jelzett dolog az rnak hallra adott teste s rettnk kiontatott vre, vagyis az r testnek s vrnek velnk val kzlse. (Mt 26,27-28 1 Kor. 10,16) Kvetkezskppen a vz, kenyr s bor, termszet szerint s az isteni rendelsen meg a szent hasznlaton kvl csupncsak az, aminek mondjuk s tapasztaljuk. Ha azonban hozzjrul az r beszde, Isten nevnek segtsgl hvsval, meg az els szereztets s megszentels feljtsval: akkor azok a jegyek megszenteltetnek s Krisztus is megszentelteknek nyilvntja ket. Mert Krisztus els szerzse s a skramentomok megszenteltetse mindig foganatos marad az Isten egyhzban, annyira, hogy akik nem mskppen szolgltatjk ki a skramentomokat, hanem gy, amint azokat kezdetben az r szerzette: azok most is ama mindennl fensgesebb els megszentelst lvezik. s ezrt mondatnak el a skramentomok kiszolgltatsakor a Krisztus sajt szavai.9. s mivel az Isten igjbl azt tanuljuk, hogy ezeket a jegyeket az r ms clra szerzette, mint ahogy kznsgesen lni szoktak velk: azrt azt tantjuk, hogy a jegyek most, a velk val szent lskor a jelzett dolgok neveit viselik s tbb nem csupncsak vznek, kenyrnek s bornak hvjk azokat, hanem jjszletsnek, vagy megjuls frdjnek is, viszont az r testnek s vrnek, vagyis az r teste s vre jegyeinek vagy skramentomainak; m nem azrt, mintha a jegyek a jelzett dolgokk tvltoznnak s megsznnnek azok lenni, amik termszet szerint. Klnben ugyanis nem volnnak skramentomok; ha csupncsak magbl a jelzett dologbl llannak, akkor nem volnnak azoknak a jegyei. A jegyek azonban azrt viselik a jelzett dolgok neveit, mivel szent dolgoknak titokzatos jegyei s mivel a jegyek s a jelzett dolgok egymssal skramentomi kapcsolatban vannak, mg pedig egybekapcsolja, vagyis egyesti ket a titokzatos jelents s Annak akarata, vagyis clja, aki a skramentomokat szerzette. Mert a vz, kenyr s bor nem kznsges, hanem szent jegyek. s aki a keresztsg vizt szerzette, nem azzal az akarattal s cllal szerzette, hogy a hvket a keresztsg vizvel csak lentsk, s aki azt parancsolta, hogy az rvacsorban kenyeret egynk s bort igyunk, nem azt akarta, hogy a hvk csak kenyeret s bort vegyenek magukhoz, titokzatossg nlkl, amint odahaza kenyeret esznek: hanem, hogy a jelzett dolgokban is lelkikppen rszesljenek s hit ltal valsggal megmosassanak bneikbl s Krisztussal egyesljenek.

10. Annakokrt ppen nem helyeseljk azok vlekedst, akik a skramentomok megszentelst tudom is n micsoda sajtsgoknak s a megszentelst vgz, vagy a megszentelst vgezni szndkoz egyntl hangoztatott szavak elmondsnak vagy erejnek, vagy ms mellkes dolgoknak tulajdontjk, melyek sem Krisztus, sem az apostolok beszde vagy pldja rvn nem szllottak renk. Nem helyeseljk azok tantst sem, akik a skramentomokrl, mint valami kznsges, nem megszentelt vagy foganatos jegyekrl beszlnek. Nem helyeseljk azok nzett sem, akik a lthatatlanokrt megvetik a skramentomokban lev lthat dolgokat s ltalban azt hiszik, hogy e jegyek rjok nzve feleslegesek, mivel azt gondoljk, hogy a jelzett dolgokban mr rszk van. Ilyeneknek tartottk a messalianusokat. De nem hagyjuk helybe azok tantst sem, akik azt mondjk, hogy a kegyelem s a jelzett dolgok oly szoros kapcsolatban vannak a jegyekkel, hogy akik klskppen rszeslnek a jegyekben, azok a kegyelemben s a jelzett dolgokban belskppen szintn rszesek, brmilyenek is k magok.

11. m, valamint a skramentomok hatst nem az egyhzi szolgk mlt vagy mltatlan volta szerint, gy nem is az azokban rszeslk llapota szerint rtkeljk, mivel elismerjk, hogy a skramentomok hatsa a hittl, jelesen Isten igazsgtl s mer jsgtl fgg. Mert mikppen Isten igje Isten igje marad, melyben nemcsak puszta szavakat mondanak el, amikor azt hirdetik, hanem benne egyszersmind a szavak ltal jelzett vagy jelentett dolgokat is ajnlja az Isten, noha az istentelenek vagy hitetlenek a szavakat halljk s rtik ugyan, de a jelzett dolgokban nem rszeslnek, mivel azokat igaz hittel el nem fogadjk: azonkppen az igbl, jegyekbl s jelzett dolgokbl ll skramentomok is igaz s hathats skramentomok maradnak, melyek nemcsak jelzik a szent dolgokat, hanem Isten ajnlsa folytn meg is vannak bennk a jelzett dolgok, habr a hitetlenek nem fogadjk is el az ajnlott dolgokat. Ennek nem Isten az oka, aki ad s ajnl, hanem oka ennek az emberek bne, akik hit nlkl s mltatlanul veszik el a jegyeket, akiknek hitetlensge az Isten hsgt nem semmisti meg. (Rm. 3,3)12. Mivel mr a skramentomok mivoltt mindjrt ell eladtuk, egyszersmind kzben azt is megmagyarztuk, hogy mi vgre szereztettek: nem szksges az egyszer mr mondottakat unalomig ismtelgetni; kvetkezskppen szlunk egyenknt az jszvetsgi np skramentomairl.      XX. RSZ

A szent keresztsgrl

l. A keresztsget Isten szerzette s szentelte meg. Elszr keresztelt Jnos, aki Krisztust a Jordn vizbe bemertette. (Mt 3,6-16) Innen ment az tal az apostolokra, akik szintn vzzel kereszteltek. Az r hatrozottan megparancsolta nekik, hogy az evangliomot hirdessk s kereszteljenek az Atynak s a Finak s a Szentlleknek nevbe. (Mt 28,19 Mrk 16,15-16) s mikor a zsidk azt krdeztk Ptertl, hogy mit cselekedjenek, gy szlt: Keresztelkedjetek meg mindnyjan a Jzus Krisztus nevbe, a bnknek bocsnatra s veszitek a Szentlleknek ajndkt. (Csel. 2,38) Ezrt nmelyek a keresztsget az Isten npe kz felavat jegynek neveztk, amellyel tudniillik Isten vlasztottai felavattatnak az Istennek.2. Isten egyhzban csupncsak egy keresztsg van (Efz. 4,5) s elg is egyszer megkeresztelkedni, vagyis Istennek szenteltetni. Az egyszer elfogadott keresztsg pedig az egsz leten keresztl tart, s ez, az Isten gyermekeiv val fogadtatsunknak rk pecste. Mert a Krisztus nevbe val megkeresztelkeds annyi, mint az Isten fiainak szvetsgbe s csaldjba, teht rksgbe val bers, felavats s befogads, st mr most, az Isten nevrl val elnevezs, azaz hogy Isten finak nevezs, gyszintn a bnk szennytl val megtisztuls s az j s rtatlan letre Isten klnfle kegyelmvel val megajndkoztats. (Zsid. 10,22-23 1 Pt. 3,21) A keresztsg e szerint emlkezetben tartja s megjtja Istennek a halandk nemzetsge irnt megbizonytott igen nagy jttemnyt. (Rm. 5,8-9) Mert mindnyjan bnk szennyjben szlettnk (Zsolt. 51,7) s harag fiai vagyunk; Isten pedig, aki gazdag az irgalmassgban, (Efz. 2,4) megtisztt minket a bnkbl, ingyen, az Finak vre ltal (1 Kor. 6,11) s benne minket fiaiv fogad s gy minket szent szvetsggel maghoz csatol s klnfle ajndkaival gazdagt, hogy j letet lhessnk. (Tit. 3,5)3. Mindezeket megpecsteli a keresztsg. Mert Isten a Szentllek ltal belskppen jjszl, megtisztt s megjt bennnket, klskppen pedig a legnagyobb ajndkok megpecstelst nyerjk a vzben, amely azokat a nagy jttemnyeket is megjelenti s mintegy szemmel lthatan feltrja elttnk. Ezrt keresztelkednk meg, azaz mosatunk vagyis hintetnk meg lthat vzzel. A vz ugyanis a szennyet lemossa, az elallt s felhevlt testeket feldti s megfrissti. Isten kegyelme pedig ezeket a jttemnyeket nyjtja a lelkeknek mg pedig lthatatlan, vagyis lelki mdon.4. Viszont a keresztsg jegye ltal elklnt minket Isten minden msfle vallstl s nptl s nmagnak szentel tulajdonul. Annakokrt mi, mikor megkeresztelkednk, vallst tesznk hitnkrl s ktelezzk magunkat Isten irnt val engedelmessgre s a testisgnek megldklsre, j letre; s gy Krisztus vitzked szent seregbe beratunk, hogy letnk egsz folyama alatt harcoljunk a vilg, a stn s sajt testnk ellen. (Rm. 6,2-4) Ezenkvl az egyhz egy testl keresztelkednk meg, (Gal. 3,27-28) hogy az egyhz minden tagjval egyugyanazon vallsban s egyms irnt val klcsns ktelessgekben szpen megegyezznk. (1 Kor. 12,13)5. Hisszk, hogy a keresztsgnek legtkletesebb alakja az, mellyel maga Krisztus megkeresztelkedett s amellyel kereszteltek az apostolok. Teht, amiket azutn emberi tallmnybl hozzadtak s alkalmaztak az egyhzban, azokat nem tartjuk szksgeseknek a keresztsg tkletes voltra nzve; ilyesflk: az rdgzs, aztn az g gyertya, olaj, s, nyl s egyb hasonl dolgok, valamint az is, hogy a keresztsget venknt ktszer tbbfle ceremnival megszentelik. Mert mi azt hisszk, hogy az egyhznak egyetlen keresztsgt Isten az els szereztetskor megszentelte s az ige ltal megszenteli s most is foganatos az, az Isten els megldsa kvetkeztben.6. Tantjuk, hogy az egyhzban a keresztsget nem szabad asszonyoknak vagy bbknak kiszolgltatni, mert Pl apostol eltiltotta az asszonyokat az egyhzi szolglatoktl, (1 Kor. 14,34) mr pedig a keresztsg az egyhzi szolglatokhoz tartozik.7. Krhoztatjuk az anabaptistkat, akik tagadjk, hogy a hvktl szletett kisdedeket meg kell keresztelni. Minthogy mr az evangliomi tudomny szerint ezek a mennyeknek orszga s k az Isten szvetsgben bennevannak: ugyan mirt ne kzlnk velk az Isten szvetsgnek jegyt? Mirt ne avatnk fel ket a szent keresztsg ltal, holott k bennevannak az Isten egyhzban s Istennek tulajdonai? Krhoztatjuk az anabaptistkat ms egyb tantmnyaikrt is, amelyek az Isten igjvel merben ellenkeznek. Mi teht nem vagyunk anabaptistk s nincs is velk semmi kznk semmifle dolgukban.                                                                                                                               XXI. RSZ

Az r szent vacsorjrl

1. Az r vacsorjt, (1 Kor. 11,20) melyet az rs r asztalnak s eucharistinak azaz hlaadsnak (Mt 26,26 Mrk 14,23) is nevez, azrt hvjuk ltalban vacsornak, mert azt Krisztus amaz utols vacsorzsa alkalmval szerzette s most is azt jelenti meg elttnk s abban a hvk lelki eledellel s itallal tpllkoznak. Az rvacsornak szerzje ugyanis nem angyal, avagy ember, hanem maga az Isten Fia, a mi Urunk Jzus Krisztus, aki azt legelszr szentelte egyhza szmra. Ama megszentels vagy meglds pedig megmarad mg most is mindazoknl, akik nem ms vacsort szolgltatnak ki, hanem magt azt, amelyet az r szerzett, amelynl az r vacsorja szereztetsi igit hangoztatjk s igaz hittel minden tekintetben egyedl Krisztusra nznek, akinek mintegy a kezeibl veszik mindazt, amiben az egyhz szolginak szolglata folytn rszeslnek.2. E szent szertartssal az r lnk emlkezetben akarja tartani a haland emberi nemzetsg irnt tanstott igen nagy jttemnyt, nevezetesen azt, hogy , aki testnek hallra adsval s vrnek kiontatsval minden bnnket megbocstotta s az rk halltl s a stn hatalmbl minket megvltott, most mr sajt testvel tpll s vrvel itat, amelyek - ha azokat igaz hittel, lelkikppen lvezzk - az rk letre tpllnak bennnket. s ez a nagy jttemny mindannyiszor megjul, valahnyszor az r vacsorjt kiszolgltatjk. Mert az r mond: Ezt cselekedjtek az n emlkezetemre. (Luk. 22,19) E szent vacsora egyszersmind tanbizonysg arrl, hogy az r teste valsggal hallra adatott rettnk s az vre a mi bneink bocsnatra ontatott ki, hogy hitnk ne ingadozzon.3. s csakugyan ebben a skramentomban az r szolgja lthat mdon, klskppen megjelenti s mintegy szemmel lthatv teszi azt, amit belskppen, lthatatlan mdon maga a Szentllek teljest lelknkben. Klskppen osztja az r szolgja a kenyeret, e szavakat mondvn: Vegytek, egytek, ez az n testem; vegytek s ossztok el egyms kztt; igyatok ebbl mindnyjan, ez az n vrem. (Mrk 14,22-25) A hvk teht azt fogadjk el, amit az r szolgja ad nkik s eszik az r kenyert s isznak az r poharbl; azonkzben belskppen Krisztusnak a Szentllek ltal val munklkodsa kvetkeztben magokhoz veszik az r testt s vrt s azokkal tpllkoznak az rk letre. (Jnos 6,55) Mert Krisztus teste s vre valsgos tel s ital az rk letre, s az rvacsorban a legfbb maga Krisztus, amennyiben adatott hallra rettnk s a mi Megvltnk. Nem is trjk, hogy az helybe valami egyebet tegyenek.4. Hogy pedig minl helyesebben s vilgosabban megrtse kiki, hogy Krisztus teste s vre mimdon tele s itala a hvknek, s hogy miknt fogadjk azt a hvk az rk letre: mg ezt a nhny szt ide iktatjuk. Az evsnek nemcsak egy mdja van; nevezetesen van testi evs, mikor az ember az eledelt szjba veszi, fogaival megrgja s lenyeli. Az evsnek eme mdja szerint a kapernaumbeliek egykor azt hittk, hogy gy kell majd ennik az r testt. De az r megcfolta ket. (Jn. 6,63) Mert valamint a Krisztus testt, bn s iszonyatossg nlkl testikppen megenni nem lehet: azonkppen nem is testnek val eledel az. Ezt mindenki knytelen bevallani. Mi teht helytelentjk a ppk hatrozmnyai kztt az ide vonatkoz knont, (Ego Berengarius de consecrat. distinct. 2.) mert az s hvk nem hittk, s mi sem hisszk, hogy Krisztus testt testi szjjal, testikppen s valsggal kell enni.5. Van a Krisztus testnek lelkikppen val evse is; de arrl nem gy kell vlekedni, mintha maga az eledel vltoznk t llekk, hanem gy, hogy az r teste s vre, megtartvn a maga lnyegt s tulajdonsgt, lelkikppen kzltetik velnk, teljessggel nem testi, hanem lelki mdon, a Szentllek ltal, aki tudniillik az r testnek s vrnek rettnk trtnt hallra adsval szerzett javakat: a bnbocsnatot, a megvltst s az rk letet sajtunkk teszi s velnk kzli, gy hogy Krisztus l bennnk s mi lnk benne, s azt cselekszi, hogy igaz hit ltal rszeseiv lesznk Annak, aki lelknknek eledele s itala, azaz a mi letnk. Mert mikppen a testi eledel s ital nemcsak dti s ersti, hanem letben is megtartja testnket: akppen Krisztusnak rettnk hallra adott teste s rettnk kiontatott vre lelknket nemcsak ersti s dti, hanem letben is megtartja; m nem amennyiben testikppen esszk, illetleg isszuk, hanem amennyiben Istennek Lelke lelkikppen kzli velnk azokat; mert az r mondja: A kenyr, melyet n adok, az n testem, melyet adok e vilg letrt; (Jn. 6,51) tovbb: A test (tudniillik testikppen vve) nem hasznl semmit, a llek az, mely megelevent. A beszdek, melyeket n szlok nektek, llek s let. (Jn. 6,63)6. s valamint az eledelt evs ltal kell magunkhoz venni, hogy bennnk hasson s sikert rajtunk megmutassa, mivel ha flretesszk, akkor nincs hasznunkra: ppengy Krisztust is hittel kell elfogadnunk, hogy a mink legyen s bennnk ljen s mi benne. Mert maga mondja: n vagyok az letnek ama kenyere, aki nhozzm j, semmikppen meg nem hezik s aki hiszen nbennem, nem szomjuhozik meg soha. (Jn. 6,35) Viszont: Aki engemet ejnd, l az is n ltalam s az nbennem lakozik s n is abban. (Jn. 6,56-57) Mindezekbl vilgos, hogy mi nem valami kpzelt eledelt rtnk a lelki eledel alatt, hanem igenis magt az rnak rettnk hallra adott testt, melyben azonban a hvk nem testikppen, hanem lelkikppen hit ltal rszeslnek. E dologra vonatkozlag a mi Megvlt Krisztus Urunk tantst kvetjk minden tekintetben, amint meg van rva Jnos evanglioma hatodik rszben.7. s az r testnek ilynem evse s vrnek ilyetn val ivsa annyira szksges az idvessgre, hogy nlkle senki meg nem tartathatik. Ez a lelkikppen val evs s ivs azonban az rvacsorn kvl is trtnik, amikor s ahol az ember hisz a Krisztusban. Erre cloz valsznleg Augustinus eme kifejezse: Mit kszted fogadat s gyomrodat? Higgy s ettl.8. Az emltett lelki evsen kvl van skramentomi evse is az r testnek, amikor a hv nemcsak lelkikppen s belsleg rszesl az r valsgos testben s vrben, hanem az r asztalhoz jrulvn, klskppen is elfogadja az r testnek s vrnek lthat skramentomt. A hv ugyanis mr elbb, mikor hitt, rszeslt az letet ad tpllkban s tovbbra is lvezi azt; de mg egyebet is nyer, mikor a skramentomot klskppen igaz hittel veszi: az nem csupn jegyet vesz maghoz, hanem amint mondottuk, magban a jelzett dologban is rszesl. Emellett engedelmeskedik az r rendelsnek s parancsnak; vidm szvvel ad hlt gy a sajt maga, mint az egsz emberi nemzetsg megvltsrt; az r hallnak h emlkezett tli s az egyhz eltt bizonysgot tesz arrl, hogy mely testnek a tagja; viszont a skramentomban rszeslk biztostkot nyernek afell, hogy nem csupn ltalban adatott hallra az emberekrt az r teste s ontatott ki az vre, hanem klnsebben is minden egyes hvrt, aki a skramentomban rszesl, akinek is az, az rk letre val eledel s ital. (Gal. 2,20)9. Egybirnt, aki hit nlkl jrul az r e szent asztalhoz, az csak a (kls) skramentomban rszesl, de nincs rsze a skramentom lnyegben, melyben let s idvessg van. Az ilyenek mltatlanul esznek az r asztalrl. Akik pedig mltatlanul esznek az r kenyerbl s gy isznak az poharbl, vtkeznek az r teste s vre ellen s tletet esznek s isznak nmagoknak. (1 Kor. 11,27-28) Mert nem igaz hittel jrulnak oda, gyalzattal illetik Krisztus hallat s ennlfogva krhozatot esznek s isznak nmagoknak.

Tovbb

Animevilg
 

Naruto

Fszereplink lakhelye Konoha, avagy Hidden Leaf Village, aminek a vezetje a hivatalosan legersebb s legrangosabb ninja, a Hokage. 12 vvel a trtnet kezdete eltt egy risi kilencfark rkadmon (Kyuubi) tmadta meg a falut, amit az akkori Hokage csak lete rn tudott meglltani, azt is gy, hogy egy jszltt lelkbe zrta el a dmont. Ez az jszltt volt. Uzumaki Naruto, sorozatunk fhse. Narutot egsz gyerekkorban kerltk (mert a felnttek gy tekintettek r, mintha lenne a dmon, amirl nem is tudott), mindig egyedl volt s a tanuls is nehezen ment neki. Emellett az egyes szm bajkever is a faluban s lltsa szerint egy nap Hokage lesz belle, ez a clja. Hamar elvlik, hogy nem csak a szja nagy s okkal olyan, amilyen.

Forrs az animeaddicts ismertetje, megnzhetitek reeengeteg helyen, az ahol olvasok/letltk menpontban gyakorlatilag brhova kattonthattok :)

One Piece

Trtnetnk fhsei a Szalmakalapos Kalzok, akiknek kapitnya Monkey D. Luffy, az a fi, akit Shanks mentett meg vekkel ezeltt. A firl tudni kell, hogy legalbb olyan elsznt kalzkirly cljt tekintve, mint amilyen tdtt is egyben. Az anime els rszben azt lthatjuk, hogy a klykkorbl immr kilpett ifj egy szl csnakkal vg neki a tengernek, mindenfle ismeret nlkl, hogy beteljestse lmt. Kalandjai elejn gy a felkszltsg hinyban nem meglep, hogy hajja, s kis hjn maga is odaveszik egy hatalmas rvnyben. Az tdtt jellemet azonban sokszor segti a jszerencse is tjn s persze a ksbbiekben mr meglv bartok is, gy fhsnk cljt tekintve percre sem habozik. Luffy a vgyai szerint legalbb 10 kivl emberbl ll legnysget szeretne majd maga mellet tudni clja elrshez, s majdnem biztosak is lehetnk abban, hogy az anime elrehaladtval sem adja majd ez al szndkt, de nem is tehetn, hiszen egy hajra legnysg is kell (navigtor, szakcs stb.). Ht mg a leend kalzkirly hajjra! 

Forrs az animeaddicts ismertetje, megnzhetitek reeengeteg helyen, az ahol olvasok/letltk menpontban gyakorlatilag brhova kattonthattok :)

K.K.Maou

Elfordult mr veled, hogy pr ersebb src, csupn nevel clzattal a vcbe nyomta a fejed, s akarva-akaratlan lehztak rajta??? Ht Shibuya Yuurival megesett. Egy furcsa helyre kerlt, mely teljesen a kzpkori Eurpt juttatja az ember eszbe. s mire maghoz tr els- aztn msodik dbbenetbl, arra is fny derl, mg azt sem tudta eddig, valjban ki is maga. Ebben az ismeretlen vilgban nem egy egyszer kzpiskols, hanem a dmonfaj j uralkodja, s hamarosan azzal a tnnyel is szembe kell nznie, hogy veszlyes ellensgek fenyegetik npt... emberek.
Yuuri furcsbbnl-furcsbb kalandokba keveredik, mert mi van akkor, ha a np szoksait nem ismerve egy szmodra htkznap dolgot cselekszel, viszont ennek az a kvetkezmnye, hogy eljegyzel egy fit...?
Hogy led meg azt, hogy varzservel brsz, amirl eddig nem is tudtl? Hogy fogsz tudni hirtelen Maou-knt egy dmonfaj kirlyaknt gondolkodni, akinek ellensgei az emberek, mikzben egsz eddigi letedben te is ember voltl? Teljes vilgod a feje tetejre ll s helyt kell llnod. Persze ebben segtsged is akad, de minden segtre kerl egy-egy ellensg is.

Forrs az animeaddicts ismertetje, fleg a Naruto-kun-on kvethetitek.


Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros