Chakna

Regisztrci/

Bejelentkezs

Foldal

Vendgknyv
Napl
Letltsek

 

 

 

Valls

Napi ige
Imdsgok
Reformtusok
Reformci
Csillagpont

nnepek  

 

Chakna

18 ves lny vagyok. Gdlln lek szleimmel s 6 testvremmel. Tbb lland betegsgem is van, amelyeknek kvetkeztben alacsony vagyok, s koromhoz kpest testileg retlen. Emiatt is lehet, hogy mr egsz kis koromban kzel kerltem Istenhez. Azt sajnos mg nem mondhatom, hogy "megtrtem" legalbbis mg nem trtnt olyasmi, amit ilyenkor meslnek az emberek (nagy vltozsok az letben s a jellemben) Hatrozottan szeretnk lelkszknt tevkenykedni letem sorn, s ezrt minden tlem telhett megteszek. lltlag kedves vagyok, vidm termszet s segtksz. De n errl nem nyilatkozhatok, mert nem vagyok egoista XD

Tessalos

Zola egy flnk lny.  15. szletsnapon viszont trtnik valami ami rkre megvltoztatja egsz lett. Msnap j ellensg ldzi, viszont j bartot is tall. De mit akarnak tle ezek a furcsa emberek? s mirt pont t szeretnk jobban megismerni? Olvasstok el a trtnetet hogy megtudjtok :)

N.A.H

Naruto immr felntt. 5 v telt el a hbor ta, s Konohban semmi sem gy van mint ahogy azeltt volt. Egszen addig, amg Naruto lma vgre valra vlik, s elsszm hiperaktvnfej ninjnk  vissza nem vltoztatja a falut. Felbukkannak olyan szereplk, akiket nem gy vrnnk, s olyanok is akiket meg igen.  FIGYELEM: A trtnet mg a nagy ninjahbor eltt kezdett rdni, gy annak esemnyei nincsenek szmtsba vve a trtnetben. Az ANINEWS-ban jelenik meg havonta j fejezet, ott olvasstok.

K.H.Reborn

Reborn az olasz Vongola csald legjobb brgyilkosa s azzal a feladattal megy Japnba, hogy Sawada Tsunayoshi hzi tantja legyen. Tsuna egy tlagos lzer, a beceneve az iskolban "semmirekell Tsuna". De miutn Reborn beteszi a lbt az letbe, hirtelen minden sszezavarodik krltte. Reborn kzli a fival, hogy lesz a kvetkez fnke a Vongola csaldnak, mivel az els Vongola fnk leszrmazottja, s ezrt fel kell ksztenie. A mdszer igen egyszer: egy megfelel pillanatban egy pisztollyal lelvi a fit, de nem hal meg, mert ez egy klnleges fegyver s tltny (Dying Will Bullet), amitl Tsuna meghal, de rgtn jjled s minden erejvel azon lesz, hogy beteljestse azt, amit a "halla" pillanatban megbnt. Abban a pillanatban nagyon erss s magabiztoss vlik s senki se llthatja meg, amg nem teljesti a cljt. Ez Reborn mdszere, hogy alkalmas maffia vezrt faragjon a "semmirekell Tsunbl".Tsuna szre sem veszi, de szpen lassan gylnek kr az emberek s kezd kialakulni egy kisebb "csald" krltte. Br mlyen ellenzi s nem akar egy maffia csald feje lenni vagy belekeverni a bartait, de ksbb vltozik a helyzet s Tsuna egyre ersebb s rettebb lesz. De hogy mihez kezd ezzel az ervel…

Forrs az animeaddicts ismertetje, az animt n az Indaviden nztem, a mangt a Behind-on olvasom.

P.O.Tennis

Echizen Ryoma, a fiatal, tehetsges teniszez hazatrvn Amerikbl (ahol 4 bajnoksgot is megnyert) elsvesknt bekerl a Seishun Gakuen kzpiskola teniszcsapatba, a Seigakuba. Persze lesznek rivlisok s prtfogk, de hamarosan mindenki a szvbe zrja a kiss arrogns, nem ppen bartkoz Echizent (O-Chibi :D ), a csapat bbijt.

Forrs az animeaddicts ismertetje, animt az Indaviden nzem.

Kuroko N.B

Ltezett egy hihetetlenl ers kosrlabda klub, a Teiko Als-kzpiskola egyeslete. Tbb bajnoki cm s megannyi tehetsges jtkosa mellett volt egy t fbl ll csapata, ami messze tlszrnyalta vetlytrsai kpessgeit. gy ismertk ket, mint a "Csodk Genercijt". Azonban pletykk terjengtek egy hatodik jtkosrl is, akinek nyilvnossgt homly fedte.

Trtnetnk a Seirin Magngimnziumban kezddik, ahol az j tanv kezdetvel a klubok j embereket toboroznak. Amerikbl visszatrt "ris" fhsnk, Kagami Taiga azzal a cllal csatlakozik a kosrlabda klubhoz, hogy japn els szm jtkosa legyen. Azonban nemsokkal utna megismerkedhetnk a msodik "trpe" fhsnkkel is, Tetsuya Kurokval, a Csodk Genercijnak misztikus hatodik tagjval. Ltszlag semmi tehetsge nincs, de ez a felttelezs rgtn megvltozik az els gyakorl meccsen. Kagami elismeri az alacsony termet jtkost s gretet tesznek, hogy Japn legjobb csapatv vlnak.

Forrs az animeaddicts ismertetje, animt is mangt is Behind-on nztem/olvasom.

 

XVI. RSZ

A hitrl s a j cselekedetekrl, ezek jutalmrl s az ember rdemrl

l. A keresztyn hit nem vlemny s emberi elhitets, hanem a legszilrdabb bizodalom s nyilvnval s llhatatos szvbeli helybenhagys, ltalban az Isten igazsgnak - mely a szent iratokban s az apostoli hitvallsban van eladva - st magnak Istennek, a legfbb jnak, s fkppen az isteni gretnek s minden gret beteljesedsnek, azaz Krisztusnak legbizonyosabb elfogadsa.

2. Ez a hit azonban Isten ingyen ajndka, amelyet egyedl ajndkoz kegyelmbl vlasztottainak mrtk szerint, s amikor, akinek s amennyit akar, mg pedig a Szentllek ltal, az evangliom hirdetse s hitbuzg imdkozs folytn. Ez a hit gyarapodik is, ami szintn Isten ajndka, klnben nem szlottak volna az apostolok ekppen: Uram, nveljed a mi hitnket!(Luk. 17,5)

3. s mindezt, amit a hitrl idig mondottunk, gy tantottk mr az apostolok is. Mert Pl apostol szerint a hit a remnylett dolgok valsga s a nemltott dolgokrl val meggyzds. (Zsid. 11,1) Ugyancsak szerinte Istennek valamennyi gretei a Krisztus ltal igenek s menek. (2 Kor.1,20) A filippibelieknek azt mondja, hogy nekik adatott a kegyelem, hogy higgyenek a Krisztusban. (Fil. 1,29) s Isten mindenkivel kzlte a hit mrtkt. (Rm. 12,3) Viszont, nem mindenek a hit s nem mindenek engedelmeskednek az evangliomnak. (Rm. 10,16 2 Thess. 3,2) De Lukcs is bizonysgot tesz errl, gy szlvn: Hittek, akik csak az rk letre rendelve valnak. (Csel. 13,48) Ezrt nevezi Pl apostol is a hitet Isten vlasztottai hitnek. (Tit. 1,1) Majd gy szl: A hit hallsbl van, a halls pedig Isten igjbl. (Rm. 10,17) Tbb ms helyen is gyakran parancsolja, hogy imdkozzunk a hitrt.

4. Ugyanazon apostol a hitet hathatsnak s szeretet ltal munklkodnak nevezi. (Gal. 5,6) Ez lecsendesti a lelkiismeretet is, s szabad utat nyit az Istenhez, hogy bizodalommal jruljunk hozz s megnyerjk Tle mindazt, ami hasznos s szksges. Ez tart meg bennnket Isten s felebartunk irnt tartoz ktelessgnkben; ez ersbti trelmnket a megprbltatsok kzepett s igazi vallsttelt alkot s nyjt, szval mindennem j gymlcsket s j cselekedeteket hoz ltre.

5. Mi ugyanis azt tantjuk, hogy a valsgos jcselekedetek l hitbl szrmaznak a Szentllek ltal s azokat a hvk Isten akarata s igjnek szablya szerint teljestik. Mert Pter apostol azt mondja: Teljes igyekezeteteket erre rvetvn, mutasstok fl a ti hitetekben az ernyt, az ernyben a beltst, a beltsban pedig a mrtkletessget (2 Pt. 1,5-6) stb. Elbb pedig megmondottuk, hogy Isten trvnye, mely az Isten akarata, a j cselekedetekre nzve tmutatst ad elnkbe. s Pl apostol gy szl: Ez az Isten akarata, tudniillik a ti megszenteltetsetek, hogy megoltalmazztok magatokat a parznasgtl s hogy senki meg ne rontsa s meg ne csalja az atyjafit valami dologban. (1 Thess. 4,3-6) Mert Isten nem kedveli a cselekedeteket s a sajt vlemnynk szerint vlasztott szolglatokat, amiket Pl apostol nakarat szerint val tisztelsnek nevez. (Kol. 2,23) Errl mondja az r az evangliomban: Hiba tisztelnek engemet, ha olyan tudomnyokat tantanak, amelyek embereknek parancsolatai.(Mt 15,9) Rosszaljuk teht az enem cselekedeteket, ellenben helyeseljk azokat s treksznk azokra, amelyek Isten akarata s parancsolata szerint valk.

6. Ilyeneknek kell is lenni, habr nem azrt, hogy ezek ltal rk letet rdemeljnk, mert az apostol mondsa szerint az rk let Isten ajndka; (Rm. 6,23) sem nem fitogtats vgett, melyet megvet az r, (Mt 6,2) sem nem nyeresgvgybl, melyet hasonlkppen krhoztat, (Mt 23,14) hanem igenis Isten dicssgre, hivatsunk dszre, Isten irnt val hlnk bebizonytsra s felebartunk hasznra. Mert ismt Urunk mondja az evangliomban: gy fnyljk a ti vilgossgotok az emberek eltt, hogy lssk a ti j cselekedeteiteket s dicstsk a ti mennyei Atytokat. (Mt 5,16) Pl apostol mg gy szl:Jrjatok, mint illik a ti hivatalotokhoz; (Efz. 4,1) tovbb: Valamit tesztek beszddel vagy cselekedettel, mindent az r Jzus nevben cselekedjetek, hlt advn az Istennek s az Atynak ltala. (Kol. 3,17) Ugyan: Senki se keresse, ami az v, hanem mindenki azt keresse, ami a ms. (1 Kor. 10,24 Fil. 2,4) s tanuljk meg a mieink is, hogy j cselekedetekkel jrjanak ell a szksges hasznokra, hogy ne legyenek gymlcs nlkl valk. (Tit. 3,14)

7. Teht, noha azt tantjuk az apostollal, hogy az ember ingyen kegyelembl igazul meg Krisztusban val hit ltal s nem valamely j cselekedetek ltal: mindazltal nem kicsinyeljk s nem krhoztatjuk a j cselekedeteket, mert tudjuk, hogy az ember nem azrt teremtetett, sem nem azrt szletett jj a hit ltal, hogy ttlenkedjk, st inkbb azrt, hogy sznetlenl cselekedje, ami j s hasznos. Mert az evangliomban azt mondja az r: Minden j fa j gymlcst terem. (Mt 7,17) Viszont: Aki nbennem marad, az j gymlcst terem. (Jn. 15,5) Az apostol meg gy szl: Istennek alkotmnyai vagyunk, akik teremtettnk a Krisztus Jzusban a j cselekedetekre, melyeket ksztett az Isten, hogy azokban jrnnk. (Efz. 2,10) s ismt: Aki magt adta rettnk, hogy megvltson minket minden hamissgtl s tiszttson magnak kivltkppen val npet, j cselekedetekre igyekezt. (Tit. 2,14) Annlfogva krhoztatjuk mindazokat, akik a jcselekedeteket megvetik, vagy dre mdon azt mondogatjk, hogy azok hibavalk s nem kell velk trdni.

8. Klnben pedig, amint elbb is mondottuk, nem az a vlemnynk, mintha a j cselekedetek ltal idvezlnnk s mintha azok az idvessgre oly szksgesek volnnak, hogy nlklk senki sem idvezlhetne; mert egyedl kegyelembl s Krisztus jsga ltal idvezlnk. A cselekedetek szksgkppen hitbl szrmaznak s azoknak nem sajtkppen tulajdonttatik az idvessg, mert ez tulajdonkppen kegyelmi adomny. Hiszen nagyon ismeretes az apostol ama mondsa: Hogyha kegyelembl van, teht nem cselekedetekbl, mert gy a kegyelem nem volna kegyelem; hogyha pedig cselekedetekbl: teht nem kegyelembl, mert gy a cselekedet nem volna cselekedet. (Rm. 11,6)

9. Azokat a cselekedeteket pedig, melyeket mi hit ltal teljestnk, kedveli s helyesli az Isten, minthogy Isten eltt azok a kedvesek, akik Krisztusban val hitbl teljestenek j cselekedeteket, amelyek mg ezenfell Isten kegyelmbl a Szentllek ltal trtnnek. Mert Pter apostol gy szl: Minden nemzetsgben kedves neki akrki, aki t fli s igazsgot cselekszik. (Csel. 10,34-35) Pl apostol pedig ezt mondja: Nem sznnk meg rettetek imdkozni s titeket krni, hogy jrjatok, amint az rhoz mlt, minden engedelemre, minden j cselekedettel gymlcst teremvn. (Kol. 1,9-10)

10. Annakokrt buzgsggal tantjuk a valsgos, nem a hamis, vagy blcselkeds szlte ernyeket, a valsggal j cselekedeteket s a keresztyn emberrel vele szletett ktelessgeket s tlnk telhet igyekezettel s odaadssal oltjuk be azokat mindenekbe, rosszalvn mindazoknak a ttlensgt s ktsznsgt, akik szjjal dicsrik s valljk, de erklcstelen letkkel beszennyezik az evangliomot. Ez okbl intleg, vigasztallag s bntetleg fltrjuk Istennek rettenetes fenyegetseit, valamint magasztos greteit s bsges ajndkait is.

11. Tantjuk tovbb, hogy Isten a jt cselekvket gazdagon megjutalmazza ama prftai monds szerint: Tartztasd meg szavadat a srstl, mert meglesz a te cselekedetednek jutalma. (Jer. 31,16) Az evangliomban is gy szlt az r: rljetek s rvendezzetek, mert a ti jutalmatok bsges mennyekben. (Mt 5,12) s: aki italt ad egynek e kicsinyek kzl, csak egy pohr hideg vizet, bizony mondom nektek, nem veszti el annak jutalmt. (Mt 10,42) Mindazltal ezt a jutalmat, melyet az r ad, nem az azt elfogad ember rdemnek, hanem Isten jsgnak, kegyessgnek s igazmondsgnak tulajdontjuk, mert grte s adta azt; aki br nem tartozik senkinek semmivel, mgis azt grte, hogy hsges tisztelinek jutalmat ad, st mg azt is kzli velk, hogy t imdjk. Egybirnt igen sok cselekedet van, ami nem mlt Istenhez, st mg a szentek cselekedeteiben is igen sok fogyatkozs tallkozik; mivel azonban Isten azokat, akik a cselekedeteket teljestik, Krisztusrt kegyelmbe fogadja s szereti: ennlfogva meg is adja nekik az grt jutalmat. Mert msklnben is minden mi igazsgunk a megfertztetett ruhhoz hasonlttatik. (sa. 64,6) Az r is gy szl az evangliomban: Ha mindazokat megcselekeszitek is, amik nktek parancsoltattak, ezt mondjtok: Haszontalan szolgk vagyunk, mert amit tartoztunk cselekedni, azt cselekedtk. (Luk. 17,10)

12. Teht br tantjuk, hogy Isten a mi j cselekedeteinket megjutalmazza: mindazltal Augustinussal egytt azt is tantjuk, hogy Isten mibennnk nem a mi rdemeinket, hanem sajt ajndkait koronzza meg. Kvetkezskppen minden jutalomrl, amelyet nyernk, azt mondjuk, hogy az kegyelem; mg pedig inkbb kegyelem, mint jutalom, amennyiben ami jt csak cseleksznk, mindazt inkbb Isten ltal, mint nmagunk ltal visszk vghez, amirt Pl apostol is ekknt szl: Mid van, amit nem kaptl? Ha pedig kaptad, mit krkedel, mintha nem kaptad volna? (1 Kor. 4,7) s ebbl azt kvetkezteti ama boldog vrtan Cyprianus, hogy semmivel sem kell krkednnk, mivel semmink sincs. Krhoztatjuk teht azokat, akik az emberek rdemeit annyira vdelmezik, hogy Isten kegyelmt feleslegess teszik.

XVII. RSZ

Az Isten egyetemes s szent egyhzrl s ennek egyedli Fejrl

1. Mivel Isten eleitl fogva azt akarta, hogy az emberek idvezljenek s az igazsg megismersre eljussanak: ebbl szksgkppen kvetkezik, hogy mindig volt, van is s a vilg vgig lesz egyhz, azaz a hvknek a vilgbl elhvott s egybegyjttt gylekezete, vagyis minden szenteknek egyessge, akik tudniillik az igaz Istent az idvezt Krisztusban, az ige s a Szentllek ltal valsggal megismerik s igazn tisztelik, azonkvl a Krisztus ltal ingyen ajndkozott sszes javakban hit ltal rszeslnek. Mindezek ugyanazon egy vrosnak polgrai, ugyanazon r, ugyanazon trvnyek alatt lnek, minden jban egyarnt rszeslnek. Ezeket az apostol gy nevezi: szentek polgrtrsai, Istennek cseldei, (Efz. 2,19) szenteknek nevezvn a fldn lev hvket, akiket az Isten Finak vre szentelt meg. (1 Kor. 6,11) Rejok rtend bizonyra az apostoli hitvalls eme ttele: Hiszem a kznsges keresztyn anyaszentegyhzat, a szenteknek egyessgt.

2. s mivel egyedl csak egy az Isten, egy a kzbenjr Isten s emberek kztt, Jzus a Messis; viszont egy az egsz nyj psztora, egy ennek a testnek a Feje, vgl egy a llek, egy az idvessg, egy a hit, egy a testamentom vagyis a szvetsg: szksgeskppen kvetkezik, hogy csakis egy az egyhz, amelyet azrt neveznk kznsgesnek, mert egyetemes, s a vilg minden rszn el van terjedve s minden idre kiterjed s sem helyhez, sem idhz nincs ktve. Krhoztatjuk teht a donatistkat, akik az egyhzat Afriknak tudom is n melyik szegleteibe szortottk. Nem helyeseljk a rmai papsg llspontjt sem, amely szinte egyedl a rmai egyhzat fitogtatja egyetemesnek.

3. Klnben az egyhzat klnbz rszekre vagyis alakzatokra osztjk, de nem azrt, mintha nmagban elklntve vagy sztszaggatva volna, hanem inkbb tagjainak klnbzsgre val tekintetbl. Nmelyek ugyanis azt tartjk, hogy van egy kzd, s van egy msik, a gyzedelmesked egyhz. Amaz mg kzd a fldn s harcol a testisggel, vilggal s ennek fejedelmvel a stnnal, a bnnel s halllal; emez pedig elnyervn mr a plyabrt, diadalmaskodik az gben mind a fltt, amit legyztt s rvendez az r eltt. Mindamellett kzttk kzssg, azaz kapcsolat van.

4. A fldn kzd egyhzban mindig szmos rsz-egyhz volt; ezek azonban mindannyian az egyetemes egyhz egysghez tartoznak. Mskppen alakult ez a trvny eltt az sapk idejben; mskppen Mzes korban a trvny ltal s mskppen alaktotta Krisztus, az evangliom ltal. ltalban kt np jn leginkbb szmtsba, gymint az izraelitk s a pognyok, vagyis azok, akiket zsidkbl s pognyokbl gyjtttek ssze az egyhzba. ppengy kt, tudniillik s j szvetsgrl lehet sz. Mindezen npekre nzve azonban csakis egy kzssg volt s van, egy idvessg az egy Messisban, akiben - mint egy testnek a tagjai - egy F alatt egyeslnek mindnyjan, ugyanazon hitben, ugyanazon lelki eledelben s italban rszeslvn. Mindamellett itt elismerjk, hogy klnbzk voltak az idk, klnbzk a hitvallsok, a meggrt s az elkldtt Messisra vonatkozlag, s hogy a szertartskodsok eltrltetse utn tisztbb vilgossg fnylik elttnk s dsabb lelki ajndkokat s teljesebb szabadsgot nyertnk.

5. Isten emez egyhzt nevezzk az l Isten hznak, amely l s lelki kvekbl plt (1 Pt. 2,5) s mozdthatatlan ksziklra helyeztetett azon az alapon, amelyen kvl mst nem lehet vetni (1 Kor. 3,11) s ezrt igazsg oszlopnak s erssgnek is nevezi az apostol. (1 Tim. 3,15) Mg az egyhz ezen a kszikln a Krisztuson s a prftk s apostolok alapjn nyugszik: addig nem tved. Nem lehet azonban csodlkozni azon, ha tved, valahnyszor elszakad Attl, aki egyedl az igazsg. Az egyhzat szznek s Krisztus jegyesnek, mg pedig egyedli s szeretett jegyesnek is nevezik. Az apostol ugyanis gy szl: Eljegyeztelek titeket egy frfinak, hogy tiszta szzet lltsak a Krisztus el. (2 Kor.11,2) Ezkiel prfta (Ezk. 34,22) s Jnos apostol (Jn. 10,2) nevezik az egyhzat juhok nyjnak az egy psztor Krisztus alatt; viszont nevezzk Krisztus testnek, mivel a hvk Krisztusnak l tagjai, kiknek fejk a Krisztus.

6. A fnek kivl jelentsge van a testen. Belle rad let a testbe, szelleme igazgatja mindenekben, belle j nvekeds s gyarapods egyarnt. ppen ezrt a testnek csakis egy feje van s ez a testtel sszhangzsban van. Ennlfogva nem lehet ms feje az egyhznak, mint Krisztus. Mert valamint az egyhz lelki test: gy szksgkppen hozzill, bizonyra lelki fejnek kell lenni. s nem is kormnyozhatja ms llek, mint a Krisztus lelke. Pl apostol is ezt mondja:  az egyhz testnek Feje, aki a kezdet s a halottak kzl elsszltt, hogy mindenek kztt legyen f. (Kol. 1,18) Ugyan mondja: Krisztus Feje az egyhznak s ugyan megtartja a testnek. (Efz. 5,23) Viszont: Krisztus az egyhz Feje, mely az teste s teljessge Annak, aki mindeneket betlt mindenekkel. (Efz. 1,22-23) s: mindenestl fogva nvekedjnk Abban, aki F, tudniillik Krisztusban, kibl az egsz test szp rendben egybeszerkesztve, nvekedst vesz. (Efz. 4,15-16)

7. Nem helyeseljk teht a rmai papsgnak azt a tantst, amely sajt rmai pspkt a fldn kzd egyhz egyetemes psztorv s legfbb fejv, st mi tbb: Krisztus valsgos helyettestjv teszi, akinek, mint k mondogatjk, az egyhzban teljes hatalma s legfbb urasga van. Mert mi azt tantjuk, hogy Krisztus az r, marad az egyedli egyetemes psztor, a fpap az Atya Isten eltt, s az egyhzban az sszes fpapi vagyis fpsztori tisztet mind e vilg vgezetig teljesti, annakokrt nincs szksge semmi helyettesre, amilyenre csakis tvollevnek van szksge. Krisztus azonban jelen van az egyhzban (Mt 28,20) s annak letad feje. Apostolainak s az apostolok utdainak igen szigoran meg is tiltotta az egyhzban val elsbbsget s uraskodst. (Mt 20,26) Mindazokat teht, akik e tiszta igazsgnak ellenemondanak s elleneszeglnek s Krisztus egyhzba ellenkez kormnyzatot visznek be: kicsoda ne ltn t, hogy azok kz kell sorolnunk, akikrl Krisztus apostolai, Pter (2 Pt. 2,1) s Pl (Csel. 20,29-30 2 Kor. 11,3 2 Thess. 2,3) jvendlnek.

8. A rmai f elvetsvel azonban semmifle rendetlensget vagy zavart nem idznk el Krisztus egyhzban; mert azt tantjuk, hogy az egyhznak az apostoloktl ered kormnyzsa elegend neknk az egyhz j rendben tartsra, mert az egyhz kezdetben - midn mg ilyesfle rmai f nlkl volt, amilyenrl most azt mondogatjk, hogy az egyhzat rendben tartja - egyltalban nem volt rendetlen s rendezetlen. A rmai f megrzi ugyan zsarnoksgt s az egyhzba behurcolt romlottsgot, de koronknt meg is akadlyozza, tjt llja s minden erejbl meghistja az egyhz reformlst.

9. Azt vetik szemnkre, hogy a mi egyhzainkban - miutn a rmai egyhztl klnvltak - sokfle viszlkodsok s szakadsok vannak, s gy azok nem igazi egyhzak. Mintha bezzeg a rmai egyhzban soha semmifle szakadsok, ellenkezsek s versengsek nem fordultak volna el, mg pedig a valls dolgban, s nem annyira az iskolkban, mint a szszkeken, a np krben. Tudjuk, hogy az apostol mondotta: Isten nem zavarnak, hanem bkessgnek Istene. (1 Kor. 14,33) s: mivelhogy ti kzttetek irigysg s versengs s visszavons van, nem testiek vagytok-e? (1 Kor. 3,3) m nem lehet tagadni, hogy habr az apostoli egyhzban szintn voltak viszlkodsok s ellenkezsek, mgis az Isten vele volt az apostoli egyhzzal s az apostoli egyhz igazi egyhz volt. Pter apostolt ugyanis megfeddi Pl apostol, (Gal. 2,11) ettl pedig elszakadt Barnabs. (Csel. 15,39) Az antiochiai egyhzban komoly vita tmadt azok kztt, akik ugyanazon Krisztust hirdettk, amint azt Lukcs, az apostolok cselekedeteirl rott knyv tizentdik rszben elbeszli. Mindig voltak az egyhzban slyos vitk s a legjelesebb egyhzi tantk fontos dolgok felett eltr vlemnyben voltak, de azrt e vitatkozsok miatt az egyhz nem sznt meg az lenni, ami volt. Mert Isten az tetszse szerint az egyhzi viszlkodsokat nevnek dicssgre, vgre az igazsg feldertsre s arra hasznlja, hogy azok, akik llhatatosak, nyilvnvalkk legyenek. (1 Kor. 11,19)

10. Egybirnt, valamint Krisztuson kvl mst az egyhz fejl el nem ismernk: ppengy nem ismernk el brmely egyhzat igaz egyhznak, amely magt igaz egyhz gyannt fitogtatja; hanem azt tantjuk, hogy az az igaz egyhz, amelyben az igaz egyhz jegyei vagyis ismertet jelei megtalltatnak. Ilyen mindenek felett az igaz s tiszta igehirdets, amint rnk maradt a prftk s apostolok irataiban, akik mindannyian Krisztushoz vezrelnek, aki az evangliomban ekknt szlott: Az n juhaim az n szmat hallgatjk s n rk letet adok nkik; (Jn. 10,27-28) idegen psztort nem kvetnek, hanem elfutnak attl, mert nem ismerik az idegeneknek szavt. (Jn. 10,5) s akik ilyenek az egyhzban, azokban egy a hit, egy a llek, ennlfogva egyedl egy Istent imdnak, egyedl t tisztelik llekben s igazsgban, egyedl t szeretik teljes szvbl s minden erbl, egyedl t hvjk segtsgl az egyedli Kzbenjr s Szszl Krisztus ltal s Krisztuson s a benne val hiten kvl igazsgot s letet seholsem keresnek. Mivel k egyedl Krisztust ismerik el az egyhz fejl s alapjul s re tmaszkodva, naponknt val bnbnat ltal megjulnak: a rjok rakott keresztet trelemmel hordozzk, st tettets nlkl val szeretet ltal Krisztus minden tagjval egybekttetvn, e szeretettel bizonytjk be, hogy k Krisztusnak tantvnyai, megmaradvn a bkessg s szent egysg ktelkben. Egyszersmind rszt is vesznek a Krisztustl szerzett s az apostoloktl rnk szllott skramentomokban s azokkal nem lnek mskppen, hanem amint az rtl vettk. Mert mindenki ismeri az apostol eme mondst: n az rtl vettem, melyet nktek eltkbe is adtam. (1 Kor. 11,23) Annakokrt krhoztatjuk azokat az egyhzakat, mint a Krisztus igaz egyhztl elidegenedetteket, amelyek nem olyanok, mint aminknek lennik kellene, brmint krkednek is pspkeik rksdsvel, egyhzuk egysgvel s rgisgvel. St inkbb azt parancsoljk neknk az apostolok, hogy a blvnyimdst s Babilont kerljk, ebben ne legyen rsznk, hacsak azt nem akarjuk, hogy Isten csapsaiban is rsznk legyen. (1 Kor. 6,9 10,7 2 Kor. 6,17 Jnos 5,21 Jel. 18,4)

11. A Krisztus igaz egyhzval val egyessget pedig oly nagyra becsljk, hogy tagadjuk, mintha lhetnnek Isten eltt azok, akik az Isten igaz egyhzval kzssgben nincsenek, hanem tle elszakadnak. Mert miknt N brkjn kvl sehol sem vala megtartats, midn a vilg znvzzel elpusztult: azonkppen azt hisszk, hogy Krisztuson kvl - aki nmagt adja oda a vlasztottaknak megelgttetsl - sehol sem tallhat biztos idvessg; kvetkezskppen azt tantjuk, hogy azoknak, akik lni akarnak, Krisztus igaz egyhztl elszakadniok nem szabad.

12. Mindazltal a felsorolt ismertet jelekkel nem szortjuk oly szk korltok kz az egyhzat, hogy azt lltsuk, miszerint mindazok kvl vannak az egyhzon, akik vagy nem rszeslnek a skramentomokban, - br szndktalanul, s nem becsmrlsbl, hanem inkbb kikerlhetetlen szksgtl knyszertve, akaratuk ellenre tartjk tvol magokat azoktl vagy nlklzik azokat, - vagy pedig akikben a hit ottan-ottan lazul, de teljesen ki nem aluszik s meg nem sznik, akr pedig akikben gyarlsgok s tvelygsek fordulnak el. Mert tudjuk, hogy Istennek Izrel orszgn kvl is voltak kedveltjei e vilgon. Tudjuk, mi trtnt Isten npvel a babiloni fogsgban, midn hetven esztendeig ldozatok nlkl voltak. Tudjuk, mi trtnt a Krisztust megtagad Pterrel s mint van dolguk naprl-napra az Isten vlasztott hveinek, midn tvelyegnek s ertelenek. Tudjuk tovbb azt is, mink voltak a galatiabeli s korinthusi egyhzak az apostolok korban, melyeknl sok s slyos bnt r meg az apostol s mgis Krisztus szent egyhzainak nevezi ket.XVIII. RSZ

Az egyhz szolgirl, azok intzmnyrl s ktelessgeirl

l. Isten az egyhznak egybegyjtse, alaptsa, kormnyzsa s fenntartsa vgett mindenkor alkalmazott szolgkat, most is alkalmaz s alkalmazni fog ezutn is mindaddig, mg az egyhz a fldn meglesz. Az egyhzi szolgk eredete, intzmnye s mkdse teht igen rgi s Istentl van, nem pedig valami j, vagy emberektl val rendelkezs. Isten ugyan az hatalmnl fogva kzvetlenl is egybegyjthetn az emberek kzl az egyhzat, de inkbb akart emberekkel s emberek szolglata ltal cselekedni. Kvetkezskppen az egyhzi szolgk nem csupn szolgk gyannt tekintendk, hanem gy, mint Isten szolgi, akik ltal Isten az emberek idvessgt munklja.

2. Annakokrt vatossgra intnk, hogy a megtrsnkre s oktatsunkra vonatkoz dolgokat a Szentllek annyira rejtelmes hatlynak ne tulajdontsuk, hogy az egyhzi hivatalt szksgtelenn tegyk. Mert ill dolog, hogy emlkezetben tartsuk mindenha az apostol eme szavait: Mimdon hisznek abban, aki fell nem hallottak? Mimdon hallannak pedig hirdet nlkl? Azrt a hit hallsbl van, a halls pedig Isten igje ltal; (Rm. 10,14.17) s azt, amit az r mond az evangliomban:Bizony-bizony mondom nktek, mikor valakit elkldk, valaki azt befogadja, engem fogad be; aki pedig engem befogad, azt fogadja be, aki engem elkldtt; (Jn. 13,20) tovbb azt, amit ama macedniai frfi, az zsiban mkdtt Pl apostolhoz ltomsban szlott: Jer t Macedniba, lgy segtsgl neknk. (Csel. 16,9) Msutt ugyanez az apostol gy szl: Isten mellett munklkod szolgk vagyunk; Isten majorsga, Isten ptse vagytok. (1 Kor. 3,9)Viszont pedig vakodni kell attl is, hogy az egyhzi szolgknak s az egyhzi hivatalnak felettbb sokat ne tulajdontsunk, itt is az r szavaira gondolva, aki azt mondja az evangliomban: Senki sem jhet n hozzm, hanemha az n Atym vonandja t; (Jn. 6,44) gondolva tovbb az apostol e szavaira: Kicsoda Pl s kicsoda Apolls? Szolgk, akik ltal hittetek s amint kinek-kinek az r adta. n plntltam, Apolls ntztt, de Isten adta annak elmenetelt. Azrt, sem aki plntl, valami, sem aki ntz, hanem Isten aki elmenetelt ad. (1 Kor. 3,5-7) Annakokrt higgyk el, hogy Isten minket klskppen szolgi ltal tant igjben, belskppen pedig vlasztottainak szvt a Szentllek ltal hitre gerjeszti, gy hogy ezen jttemnyrt egyedl Istenre tr minden dicssg. (Errl azonban ezen fejtegets els rszben mr volt sz.)

3. s valban vilg kezdete ta alkalmazta Isten a fldn lev legkivlbb embereket, (habr kzlk tbben semmit sem rtettek a vilgi blcsessghez, vagy a blcselkedshez, de kitnk voltak az igazi isteni tudomnyban), nevezetesen a ptrirkkat, akikkel nem ritkn beszlt angyalok ltal. Mert az sapk koruk prfti vagyis tanti valnak, akiket Isten azrt ltetett nehny szzadig, hogy a vilgnak mintegy atyjai s vilgossgai legyenek. ket kvette Mzes a vilghr prftkkal egytt. St utnok elkld a mennyei Atya az egyszltt Fit, a vilg legtkletesebb tantjt, akiben van elrejtve amaz isteni blcsessg, (Kol. 2,3) amely rnk is szllott a legszentebb, legegyszerbb s legtkletesebb tudomny ltal. ugyanis tantvnyokat vlasztott magnak, akiket apostolokk avatott. Ezek pedig elmenvn az egsz vilgba, az evangliom hirdetse ltal mindentt egyhzakat gyjtttek, aztn pedig a vilg sszes egyhzaiba Krisztus parancsolata szerint psztorokat s tantkat rendeltek, akiknek utdai ltal tantotta s igazgatta az egyhzat mind e mai napiglan. Teht valamint Isten a rgi npnek ptrirkkat adott Mzessel s a prftkkal egytt: azonkppen az jszvetsgbeli nphez elkldtte az egyszltt Fit az apostolokkal s az egyhzi tantkkal egyetemben.

4. Viszont az jszvetsgbeli np szolgit klnbz nven nevezzk; ugyanis hvjuk ket apostoloknak, prftknak, evanglistknak, pspkknek, presbytereknek, lelkipsztoroknak s tantknak. (1 Kor. 12,28) Az apostolok nem llapodtak meg valamely biztos helyen, hanem vilgszerte klnbz egyhzakat alaptottak. Amint ezek szervezve voltak, az apostolok onnan tvoztak s helykbe lptek a lelkipsztorok, kiki a maga egyhzban. A prftk, hajdan a jvend elretudi, ltnokai voltak; de az rst is magyarztk. Ily frfiak mg ma is tallhatk. Evanglistknak hvtk az evangliomi trtnet rit, de a Krisztus evangliomnak hirdetit is, amint Pl apostol Timtheusnak meghagyta, hogy az evanglista tisztt vgezze. A pspkk pedig az egyhz felvigyzi s rei, akik az lelmet s egyb szksges dolgokat kezelik az egyhzban. A presbyterek, vagy vnek az egyhznak mintegy tancsosai s atyjai, akik dvs tanccsal kormnyoznak. A lelkipsztorok rkdnek az r nyja felett s ennek szksgleteirl gondoskodnak. A tantk oktatnak s tantjk az igaz hitet s kegyessget. Teht most is szabad az egyhz szolgit pspkknek, presbytereknek, lelkipsztoroknak s tantknak nevezni.

5. Az ezutn kvetkez idkben az egyhz szolginak mg tbb ms elnevezst is bevittk az Isten egyhzba. Nmelyeket ptrirkkk avattak, msokat rsekekk, msokat felszentelt pspkkk. Nmelyek metropolitk, fesperesek, diakonusok, aldiakonusok, gyertyahordozk, rdgzk, neklk, ajtnllk s ki tudn mik lettek, mint bbornokok, prpostok, perjelek, alsbb s felsbb rend atyasgok, nagyobb s kisebb rendek. De mindezekkel mi ne trdjnk, brmik voltak hajdan s brmik jelenleg. Elegend neknk az egyhz szolgirl szl apostoli tan.

6. Miutn teht bizonyosan tudjuk, hogy a szerzeteseket s a szerzetesrendeket vagyis szektkat sem Krisztus, sem az apostolok nem rendeltk: ennlfogva tantjuk, hogy azok az Isten egyhzra nzve nem hasznosak, st veszedelmesek. Mert br hajdan eltrhetk valnak, midn mint remetk lelmket sajt kezkkel kerestk s senkinek terhre nem voltak, hanem az egyhz szolginak mindenben engedelmeskedtek, mint vilgiak: mde hogy most milyenek, ltja s tapasztalja az egsz vilg. Holmi fogadstteleket fitogtatnak s fogadalmaikkal teljesen ellenkez letet lnek, gy, hogy kzlk a legjobbakat is mltn azokhoz kell szmllni, akikrl az apostol gy szlt: Halljuk, hogy nmelyek ti kzttetek rendetlenl jrnak, kik semmit sem dolgoznak, hanem nyughatatlanul cselekesznek. (2 Thess. 3,11) Ilyenek teht nincsenek a mi egyhzainkban s tantjuk, hogy Krisztus egyhzaiban nincs is rjok semmi szksg.

7. Az egyhzi hivatal tisztsgt pedig senki sem bitorolhatja, azaz megvesztegetsekkel, vagy msnem fondorkodsokkal, vagy nknyleg maghoz nem ragadhatja. Az egyhz szolgit hvjk meg s vlasszk trvnyes egyhzi vlasztssal; azaz vlassza ket az egyhz, vagy vlasszk az egyhz ltal e vgbl kikldttek nneplyesen, szp rendben, hborsg, zavar s viszlkods nlkl. De ne akrkit, hanem csakis alkalmas, kell s tiszteletremlt kpzettsggel, kegyes kesenszlssal, termszetes letblcsessggel br, ltalban mrtkletessggel s tisztessges lettel tndkl frfiakat vlasszanak meg amaz apostoli szably szerint, amely 1. Tim. 3. s Tit. 1. rszben van eladva. s akiket megvlasztanak, azokat avassk fl a vnek, nyilvnos imdsggal s kzrtevssel. Itt krhoztatjuk mindazokat, akik sajt knyk szerint futnak, (Jer. 23,21) noha nincsenek megvlasztva, sem kikldetve vagy felavatva. Krhoztatjuk az alkalmatlan s a lelkipsztorban szksges adomnyokkal fl nem ruhzott egyhzi szolgkat. Mindamellett elismerjk, hogy egyik-msik lelkipsztor rtatlan egyszersge az s egyhzban tbbet hasznlt, mint nmelyeknek sokoldal, vlasztkos, finom, de kiss felfuvalkodott tudomnyossga. Ahonnan ma sem vetjk meg egyeseknek kegyes egyszersgt, feltve, hogy az nem teljesen tudatlansgbl ered.

8. Az apostolok ugyan mindazokat papoknak nevezik, akik Krisztusban hisznek, de nem a szolglatra val tekintetbl, hanem azrt, mert Krisztus ltal minden hv kirlly s papp lett s mindnyjan vihetnk Istennek lelki ldozatokat. (1 Pt. 2,9 2 Mz. 19,6 Jel. 1,6) Teht a papi hivatal s az egyhzi szolglat nagyon klnbzik egymstl. Amaz ugyanis kzs minden keresztynnel, amint elbb emltettk, de emez nem. Midn azonban a pps papsgot a Krisztus egyhzbl kikszbltk: ezzel az egyhzi szolglatot nem trltk el. Bizonyra a Krisztus j szvetsgben nincs tbb olyan papsg, mint amilyen volt az szvetsgi npnl, melynek megvolt a kls kenete, szent ltzete s klnfle ceremnija, melyek is a Krisztus elkpei voltak, aki midn eljtt a fldre, azokat betltvn, mind eltrlte,  az egyedli fpap marad rkkn rkk, (Zsid. 7,3) akinek a mltsgbl, hogy semmit le ne vonjunk: a pap elnevezst egyetlenegy egyhzi szolgnak sem adjuk meg. Mert a mi Urunk az jszvetsgbeli egyhzban seholsem rendelt olyasfle papokat, akik a szentel pspktl nyert hatalomnl fogva naponknt az ostyt, mint az r testt s vrt ldozzk meg lkrt s holtakrt; hanem olyanokat, akik tantsanak s a skramentomokat kiszolgltassk.

9. Hiszen Pl apostol egyszeren s rviden elibnk advn, hogy mit tartsunk az jszvetsgbeli, vagyis keresztyn egyhz szolgirl s hogy mit tulajdontsunk nekik, gy szl: gy tljen mifellnk az ember, mint Krisztus szolgi s az Isten titkainak sfrai fell. (1 Kor. 4,1) Kvetkezskppen azt akarja az apostol, hogy az egyhz szolgit szolgknak tekintsk. Hyperetknak, azaz alrendelt evezsknek nevezte ket az apostol, akik egyedl a kormnyosra figyelnek; vagyis olyan emberek, akik nem nmagoknak s sajt knyk-kedvk szerint, hanem msoknak, tudniillik sajt uraiknak lnek, akiknek parancsaitl fggenek teljesen. Mert az egyhz szolgjnak az van parancsolva, hogy mindennem ktelessgben ne a sajt nknyt kvesse, hanem csakis azt vgezze, amit az Ura parancsol. Az emltett szentirati helyen ki van fejezve, hogy kicsoda az r, tudniillik Krisztus, akinek az egyhzi szolglat minden teendiben al vannak rendelve az egyhzi szolgk. s hogy minl rszletesebben megmagyarzza az egyhzi szolglatot, azt teszi mg hozz, hogy az egyhz szolgi Isten titkainak sfrai, vagyis kezeli. Pl apostol pedig Isten titkainak nevezte sok helyen, fkppen efzusi levele harmadik rsznek kilencedik versben, a Krisztus evangliomt. A hajdankorban Krisztus skramentomait is titkoknak neveztk. Kvetkezskppen az egyhz szolginak hivatsa az, hogy a hvknek az evangliomot hirdessk s a skramentomokat kiszolgltassk. Mert msutt az evangliomban azt olvassuk a h s okos szolgrl, hogy t az r gondviselv tette az hza npn, hogy azoknak eledelt adjon alkalmatos idben. (Luk. 12,42) Viszont msutt, az evangliom szerint, egy messze fldre indul ember, hzt elhagyvn s szolginak hatalmat advn, kinek-kinek megparancsolta az dolgt. (Mrk 13,34)

10. Most teht bzvst szlhatunk egyetmst az egyhz szolginak hatalmrl s ktelessgeirl. E hatalom felett nmelyek igen buzgn vitatkoztak s hatalmuk al hajtottak minden magasztost e fldn, az r parancsa ellenre, aki vinek megtiltotta az uralkodst s ajnlotta mindenek fltt az alzatossgot. (Mt 18,1-4 20,25-27 Luk. 22,25-26) Mindenesetre van egy ms, tiszta s korltlan hatalom, amelyet jog szerint valnak is neveznek. E hatalom szerint mindenek a mindensg Urnak, Krisztusnak vannak alvetve, amiknt errl nmaga bizonysgot tett, mondvn: Teljes hatalom adatott nkem mennyen s fldn; (Mt 28,18) tovbb: n vagyok amaz els s utols; me lek rkkn rkk s brok a pokolnak s hallnak kulcsaival; (Jel 1,18) viszont: nla van a Dvid kulcsa; ki megnyitja s senki be nem zrja, bezrja s senki meg nem nyitja. (Jel. 3,7) Ezt a hatalmat az r magnak tartja fenn s nem ruhzza t senki msra, hogy aztn maga, folytonosan, a tevkeny szolginak szemllje gyannt lldogljon ott ttlenl. Mert sais ekknt szl: Az vllra adom a Dvid hznak kulcst; (sa. 22,22) aztn gy:Kinek vlln lszen fejedelemsg. (sa. 9,6) Mert a kormnyzst nem teszi msoknak a vllaira, hanem megtartja s gyakorolja hatalmt ma is, mindeneket igazgatvn.

11. Egszen ms a hivatali vagy szolglati hatalom, melyet az tart korltok kztt, aki a teljes hatalom. Ez inkbb hasonlt a szolglathoz, mint az uralkodshoz. Mert ha valamely r, sajt hza felett hatalmat ad a sfrjnak: abbl az okbl adja t neki a kulcsokat is, hogy azokkal bebocsssa a. hzba, vagy kizrja a hzbl azokat, akiket az r bebocsttatni, vagy kizrni akar. E hatalom szerint a szolga ktelessgbl cselekszi azt, amit ura parancsolt s az r helyesli, amit szolgja cselekszik s azt akarja, hogy ennek tettt gy tekintsk s ismerjk el, mintha maga cselekedte volna. Ide vonatkoznak amaz evangliomi mondsok:Neked adom a mennyorszgnak kulcsait s valamit megktzendesz vagy oldandasz a fldn, megleszen ktve vagy oldva az egekben is. (Mt 16,19) Hasonlatoskppen: Valakinek megbocstjtok bneiket, megbocsttatnak nekik, akiknek megtartjtok, megtartatnak. (Jn. 20,23) Ha pedig a szolga nem az ura parancsa szerint teljest mindent, hanem tllp a megbzs hatrain: akkor ura bizonyra rosszalni fogja minden cselekedett. Kvetkezskppen az egyhz szolginak egyhzi hatalma az a hivatali cselekmny, amellyel a szolgk Isten egyhzt kormnyozzk ugyan, de az egyhzban mindent gy cselekesznek, amint az r igjben meghagyta. Ha ezek gy trtnnek, akkor gy tekintsk a hvek, mintha maga az r cselekedte volna. A kulcshatalomrl mr fentebb is szlottunk egyetmst.

12. Az egyhzban pedig minden szolgnak egy s ugyanazon hatalom vagyis foglalkozs adatott. Legalbb kezdetben a pspkk s presbyterek kzs munkval kormnyoztk az egyhzat; egyik sem emelkedett a msiknak felibe, azaz nem ignyelt magnak nagyobb hatalmat vagy urasgot a pspktrsai felett. Mert megemlkezvn az r e szavairl: Aki kzttetek els akar lenni, legyen szolgtok. (Luk. 22,26) alzatossgban sszetartottak s tmogattk egymst klcsns szolglatttelekkel az egyhz kormnyzsban s fenntartsban.

13. A rend megtartsa vgett azonban az egyhzi szolgk kzl valamelyik megbzott sszehvta a gylekezetet s a gylsben a trgyaland dolgokat elterjesztette, msok vlemnyeit egybefoglalta, ltalban erlyesen felgyelt arra, hogy semmi zavar ne trtnjk. gy cselekedett Pter, amint az apostolok cselekedeteirl rott knyvben olvashat; (Csel. 15,7) akit mindamellett ezrt nem helyeztek msok flibe, sem a tbbieknl nagyobb hatalommal nem ruhztk fel t. Igen helyesen mondja Cyprianus vrtan, (De simplicitate clericorum) hogy a tbbi apostol ppen az volt, mint ami Pter volt s ugyanolyan tiszteletben s hatalomban rszeslt, mint . Az elkezds azonban egysgbl indul ki, hogy az egyhz egynek bizonyuljon be. Hieronymus is hasonlkppen szl Pl apostolnak Titushoz intzett levelrl rott magyarzatban: Mieltt - gymond - a stn ingerlsre szakadsok lettek volna a vallsban, az egyhzakat a presbyterek kzs tancsa kormnyozta. De midn kiki azokat, akiket megkeresztelt, maginak nem pedig Krisztusinak tartotta: elhatroztk, hogy egyet a presbyterek kzl kiszemelvn, t a tbbiek flibe emelik, az egyhzrl val teljes gondoskodst re bzzk s gy irtjk ki a viszlkodsok csrit. E hatrozatot azonban Hieronymus nem tartja isteni eredet gyannt, mert azutn hozzteszi, hogy: Valamint a presbyterek tudjk, hogy k az egyhz szoksa szerint felebbvaliknak alrendelve vannak: azonkppen a pspkk is tudjk meg, hogy inkbb szoksbl, mint az r rendelsbl tbbek, mint a presbyterek s az egyhzat azokkal egytt kzsen kell kormnyozniok. gy nyilatkozik Hieronymus. Annlfogva senki sem tilthatja meg jogosan az Isten egyhznak, hogy ehhez az si alkotmnyhoz visszatrjen s hogy azt fogadja el az emberi szoks helyett.

14. Az egyhzi szolgk ktelessgei klnflk, mindamellett azokat nmelyek ktflre szortkoztatjk, minden egyebet ezekbe foglalvn be, melyek is nevezetesen: a Krisztus evangliomnak tantsa s a skramentomok helyes kiszolgltatsa. Az egyhzi szolgk teendje: a szent gylekezet egybehvsa, ebben az Isten igjnek magyarzsa s az egsz tantsnak az egyhz felfogshoz s annak hasznra val alkalmazsa, hogy gy a tants a hallgatknak javra s a hvknek plsre szolgljon. Hangslyozzuk, hogy az egyhzi szolgknak tiszte, hogy a tudatlanokat tantsk, a ksedelmeskedket vagy aluszkonyokat az r taiban val haladsra intsk s szorgalmazzk, a csggedezket pedig vigasztaljk, erstsk s vezzk fl a stn klnfle ksrtsei ellen; tovbb a bnsket feddjk, a tvelygket tbaigaztsk, az elesetteket flemeljk, az ellenmondkat meggyzzk, vgre a farkasokat az r akltl elzzk, a bnket s bnsket blcsen s komolyan megrjk s el ne nzzk s el ne hallgassk a bnt; egyszersmind azonban a skramentomokat kiszolgltassk, az azokkal val helyes lst ajnljk s az azokban val rszeslshez jzan tantssal mindenkit elksztsenek; a hvket szent egyessgben megrizzk, a viszlkodsokat megakadlyozzk, mint szintn a tudatlanokat a keresztynsgben oktassk, a szegnyek szksgleteit a gylekezetnek ajnljk, a betegeket s klnfle megprbltatsokkal terhelteket megltogassk, oktassk s az let tjn megtartsk; ezenkvl pedig nyilvnos imdkozsokat, szksg idejn kln knyrgseket tartsanak bjtlssel azaz szent nmegtartztatssal s buzgn gyeljenek mindarra, ami csak az egyhzak nyugalmra, bkessgre s javra szolgl. Hogy pedig az egyhz szolgja mindezt annl helyesebben s knnyebben teljesthesse, klnsen megkvntatik tle, hogy legyen istenfl, buzg az imdkozsban, a szentrst olvasgassa, mindenkor s mindenben bren legyen s feddhetetlen lettel tndkljk mindenek eltt.

15. s mivel az egyhzban mlhatatlanul kell lenni fegyelemnek s a rgieknl hajdan szoksban volt a kizrs s Isten npnl egyhzi trvnyszkek is voltak, amelyekben ezt a fegyelmet blcs s kegyes frfiak gyakoroltk: teht az is tiszte volt az egyhz szolginak, hogy a fegyelmet az id, kzj s szksg kvnalmai szerint a tagok plsre alkalmazzk. Mely clbl szablyul mindig szem eltt tartand, hogy mindenek plsre trtnjenek, kesen j renddel, zsarnokoskods s zavar nlkl. (1 Kor. 14,40) Mert az apostol arrl tesz bizonysgot, hogy hatalmat adott neki az Isten az egyhzban, nem a rombolsra pedig, hanem az ptsre. (2 Kor. 10,8) Maga az r is megtiltotta, hogy a konkolyt az szntfldbl kigyomlljk, ha flni lehet attl, hogy vele egytt a bzt is kitpik. (Mt 13,29)

16. Egybknt krhoztatjuk ezttal a donatistk tvelygst, akik a tannak s a skramentomok kiszolgltatsnak hatlyos vagy sikertelen voltt az egyhz szolginak j vagy rossz lete szerint mrlegelik. Mert tudjuk, hogy Krisztus szavt mg a gonosz szolgk szjbl is hallgatni kell, mert maga az r mondja: Amelyeket nektek parancsolnak, megcselekedjtek, az cselekedeteik szerint pedig ne cselekedjetek. (Mt 23,2) Tudjuk, hogy a skramentomokat Krisztus szerzse s igje szenteli meg s azok hatsa megvan a kegyesekre nzve, mg ha szinte mltatlan szolgk szolgltatjk is ki azokat. E trgyrl Istennek dicslt szolgja Augustinus sokat vitatkozott a szentrsbl a donatistk ellen.

17. Szksges azonban ktsgenkvl, hogy az egyhz szolgi kztt kell fegyelem legyen. Ez okbl azok tantst s lett buzgn meg kell vizsglni az egyhzi gylseken. A hibzkat - ha megjavthatk - a vnek dorgljk meg s trtsk a j tra; vagy, hogyha javthatatlanok, akkor az igazi psztorok mozdtsk el s mint farkasokat az r nyjtl, zzk el ket. Ha ugyanis tvtantk: abban az esetben teljessggel nem szabad ket megtrni. Az egyetemes zsinatokat nem rosszaljuk, ha apostoli plda mdjra az egyhznak dvre s nem veszlyeztetsre tartjk azokat.

 

18. Minden h szolga, mint j munks, mlt a maga jutalmra s nem vtkezik egy sem, ha elfogadja a djazst s mindazt, amire a maga s csaldja szmra szksge van. Mert az apostol bizonytja, hogy ezt a gylekezet jogosan adja s az egyhz szolgi jogosan fogadjk el. (1 Kor. 9 1 Tim. 5) Az apostoli tants megcfolja az jrakeresztelket, akik a hivatalukbl l egyhzi szolgkat krhoztatjk s szidalmazzk.13. St nha az is megtrtnik, hogy Isten, igaz tletbl, igjnek igazsgt s a kzs hitet s az igazi istentiszteletet annyira elhomlyosulni s megrendlni engedi, hogy ltszlag az egyhz majdnem megsemmisl s elenyszik, amint ez, Ilys korban s ms idkben is megtrtnt. De, mg az ilyen stt idszakokban is vannak e vilgon, akik Istent igazn imdjk s nem kevesen m, hanem htezeren s tbben is. (1 Kir. 19,18) Mert az apostol is gy kilt fel: Az Istennek ers fundamentoma megll, melynek pecste ez: tudja az r, kik az vi. (2 Tim. 2,19) Annakokrt az egyhz lthatatlannak is nevezhet, nem mintha az egyhzat alkot emberek volnnak lthatatlanok, hanem mert szemeink ell br elrejtve, de Isten eltt egyedl ismeretes levn, az emberi tlkpessget gyakran fellmlja.

14. Viszont nem mindnyjan szentek, l s igaz tagok azok, akiket az egyhzhoz szmtanak. Mert sok kpmutat van, akik Isten igjt klskppen hallgatjk s a skrmentomokban nyilvnosan rsztvesznek s Istent egyedl a Krisztus ltal segtsgl hvni, Krisztusrl mint egyedli igazsgukrl vallst tenni, Istent tisztelni, a szeretet munkit gyakorolni s a megprbltatsok kzepett egy ideig trelemmel kitartknak ltszanak: de belsejkben a Llek igazi megvilgostsa, az igaz hit, a szvbeli tisztasg s a kitart llhatatossg nincs meg. Brkik s brmik legyenek is ezek, utoljra lelcztatnak. Jnos apostol ugyanis gy szl: Mi kzlnk mentek ki, de nem kzlnk valk valnak; mert ha mi kzlnk valk voltak volna, megmaradtak volna velnk. (1 Jn. 2,19) Ezeket, br nem tartoznak az egyhzhoz, mgis amg kegyessget sznlelnek, az egyhzhoz szmlljk ppen gy, mint a trsadalom rulit, mieltt felfedezik ket, a polgrokhoz szmtjk, s miknt a bza kztt konkoly s polyva talltatik, vagy miknt az p testen golyvk s daganatok fordulnak el, holott valsggal inkbb nyavalyi s ktelensgei a testnek, mintsem valdi tagjai. Annakokrt Isten egyhzt mltn hasonltjuk hlhoz, amely mindenfle halat fog s szntfldhz, amelyen bza s gyom is talltatik. (Mt 13,24.47) Itt felettbb vakodnunk kell, hogy id-nap eltt ne tljnk s ne iparkodjunk kizrni, krhoztatni avagy tnkre tenni azokat, akiket az r nem akar kizratni s krhoztatni, vagy akiket az egyhz krosodsa nlkl eltvoltanunk nem lehet. Viszont vigyzni kell arra is, hogy mg a hvek szunnyadoznak, azalatt a gonoszok eljvn, krt ne okozzanak az egyhznak.

15. Tantjuk tovbb, hogy buzgn kell gyelni arra, miben ll fkppen az egyhz igaz s egysges volta, hogy knnyelmen szakadsokat ne okozzunk s ne terjessznk az egyhzban. Nem a ceremnikban s klsleges szoksokban ll az, hanem inkbb a kzs hit igazsgban s egysgben. A kzs hitet pedig nem emberi trvnyek adtk elnkbe, hanem a szentrs, amelynek rvid tartalma az apostoli hitvalls. Olvassuk ugyan, hogy a rgieknl szertartsi tekintetben sokfle klnbsg volt, de ez szabad volt s sohasem gondolt senki arra, hogy emiatt az egyhz egysge megsznnk. Azt mondjuk teht, hogy az egyhz valsgos egysge a hitttelekben s Krisztus evangliomnak igaz, sszhangz hirdetesben s magtl az rtl vilgosan rendelt szertartsokban hatrozdik. Amirt is kivlan hangslyozzuk az apostol eme mondst: Akik csak tkletesek vagyunk, gy gondolkozzunk. De ha valamiben mskppen gondolkoztok, azt is kijelenti nktek az Isten. De amire eljutottunk, ugyanez szerint jrjunk, mint szably szerint; ugyangy gondolkozzunk. (Fil. 3,15-16)

Tovbb

Animevilg
 

Naruto

Fszereplink lakhelye Konoha, avagy Hidden Leaf Village, aminek a vezetje a hivatalosan legersebb s legrangosabb ninja, a Hokage. 12 vvel a trtnet kezdete eltt egy risi kilencfark rkadmon (Kyuubi) tmadta meg a falut, amit az akkori Hokage csak lete rn tudott meglltani, azt is gy, hogy egy jszltt lelkbe zrta el a dmont. Ez az jszltt volt. Uzumaki Naruto, sorozatunk fhse. Narutot egsz gyerekkorban kerltk (mert a felnttek gy tekintettek r, mintha lenne a dmon, amirl nem is tudott), mindig egyedl volt s a tanuls is nehezen ment neki. Emellett az egyes szm bajkever is a faluban s lltsa szerint egy nap Hokage lesz belle, ez a clja. Hamar elvlik, hogy nem csak a szja nagy s okkal olyan, amilyen.

Forrs az animeaddicts ismertetje, megnzhetitek reeengeteg helyen, az ahol olvasok/letltk menpontban gyakorlatilag brhova kattonthattok :)

One Piece

Trtnetnk fhsei a Szalmakalapos Kalzok, akiknek kapitnya Monkey D. Luffy, az a fi, akit Shanks mentett meg vekkel ezeltt. A firl tudni kell, hogy legalbb olyan elsznt kalzkirly cljt tekintve, mint amilyen tdtt is egyben. Az anime els rszben azt lthatjuk, hogy a klykkorbl immr kilpett ifj egy szl csnakkal vg neki a tengernek, mindenfle ismeret nlkl, hogy beteljestse lmt. Kalandjai elejn gy a felkszltsg hinyban nem meglep, hogy hajja, s kis hjn maga is odaveszik egy hatalmas rvnyben. Az tdtt jellemet azonban sokszor segti a jszerencse is tjn s persze a ksbbiekben mr meglv bartok is, gy fhsnk cljt tekintve percre sem habozik. Luffy a vgyai szerint legalbb 10 kivl emberbl ll legnysget szeretne majd maga mellet tudni clja elrshez, s majdnem biztosak is lehetnk abban, hogy az anime elrehaladtval sem adja majd ez al szndkt, de nem is tehetn, hiszen egy hajra legnysg is kell (navigtor, szakcs stb.). Ht mg a leend kalzkirly hajjra! 

Forrs az animeaddicts ismertetje, megnzhetitek reeengeteg helyen, az ahol olvasok/letltk menpontban gyakorlatilag brhova kattonthattok :)

K.K.Maou

Elfordult mr veled, hogy pr ersebb src, csupn nevel clzattal a vcbe nyomta a fejed, s akarva-akaratlan lehztak rajta??? Ht Shibuya Yuurival megesett. Egy furcsa helyre kerlt, mely teljesen a kzpkori Eurpt juttatja az ember eszbe. s mire maghoz tr els- aztn msodik dbbenetbl, arra is fny derl, mg azt sem tudta eddig, valjban ki is maga. Ebben az ismeretlen vilgban nem egy egyszer kzpiskols, hanem a dmonfaj j uralkodja, s hamarosan azzal a tnnyel is szembe kell nznie, hogy veszlyes ellensgek fenyegetik npt... emberek.
Yuuri furcsbbnl-furcsbb kalandokba keveredik, mert mi van akkor, ha a np szoksait nem ismerve egy szmodra htkznap dolgot cselekszel, viszont ennek az a kvetkezmnye, hogy eljegyzel egy fit...?
Hogy led meg azt, hogy varzservel brsz, amirl eddig nem is tudtl? Hogy fogsz tudni hirtelen Maou-knt egy dmonfaj kirlyaknt gondolkodni, akinek ellensgei az emberek, mikzben egsz eddigi letedben te is ember voltl? Teljes vilgod a feje tetejre ll s helyt kell llnod. Persze ebben segtsged is akad, de minden segtre kerl egy-egy ellensg is.

Forrs az animeaddicts ismertetje, fleg a Naruto-kun-on kvethetitek.


Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros