XI. RSZ
Jzus Krisztusrl, az igaz Istenrl s emberrl, a vilg egyedli Megvltjrl
1. Hisszk s tantjuk, hogy Istennek Fit a mi Urunk Jzus Krisztust, az Atya rktl fogva eleve kijellte vagyis eleverendelte a vilg Megvltjul s hisszk, hogy szletett, nemcsak akkor, midn szz Mribl testet lttt magra s nemcsak a vilg alapjnak lettele eltt, hanem a teljes rkkvalsg eltt, mg pedig az Atytl, kibeszlhetetlen mdon. Mert sais ezt mondotta: Az nemzetsgt kicsoda beszlhetn meg? (sa. 53,8) Mikes pedig ezt: Az szrmazsa eleitl fogva rktl fogva van. (Mik. 5,2) Jnos is azt mondja az evangliomban, hogy: Kezdetben vala az Ige s az Ige vala Istennl s az Ige Isten vala. (Jn. 1,1) Kvetkezskppen a Fi, istensge szerint egyenl s azonos lny az Atyval, igaz Isten; nem elnevezs, vagy fiv fogads, vagy bizonyos tisztelet kvetkeztben, hanem lnye s termszete szerint, amiknt Jnos apostol jolag mondja: Ez az igaz Isten s az rk let. (1 Jn. 5,20) Pl apostol is gy szl: A Fit tette mindennek rksv, aki ltal a vilgot is teremtette, aki az dicssgnek fnyessge s lnynek kpmsa s a mindensget fenntartja hatalmnak szavval. (Zsid. 1,2-3) Maga az r gy szl az evangliomban: Atym! dicsts meg engemet Temagadnl azzal a dicssggel, amely dicssgem volt e vilg lettele eltt Tenlad. (Jn. 17,5) s az evangliomban egy msik helyen ez van megrva: A zsidk meg akartk Jzust lni, mivelhogy Istent sajt Atyjnak mondotta, egyenlv tevn magt az Istennel. (Jn. 5,18)
2. Annakokrt megvetjk Ariusnak, valamint minden arinusnak az Isten Fia ellen val krhozatos tudomnyt, klnsen pedig a spanyol Servet Mihly s minden prtfele kromlsait, melyeket a stn rajtok keresztl mintegy a pokolbl mertett Isten Fia ellen s vakmeren s gonoszul hinteget szerte a vilgba.
3. Hisszk s tantjuk azt is, hogy az rk Istennek rk Fia, brahm s Dvid magvbl Embernek fia lett, nem frfi ltal, mint Ebion mondotta, hanem a legtisztbban fogantatott a Szentllektl s szletett ama mindig szz Mritl, amint ezt az evangliomi trtnet vilgosan eladja. Pl apostol is ezt mondja: Nyilvn nem angyalokat vett fl, hanem brahm magvt. (Zsid. 2,16) Jnos apostol meg gy szl: Amely llek nem vallja Jzust testben eljtt Krisztusnak, az nincs Istenbl. (1 Jn. 4,3) Krisztusnak teste teht nem volt ltszlagos, sem gbl alhozott test, mint Valentinus s Marcion lmodtk. Ezenkvl a mi Urunk Jzus Krisztusnak a lelke nem volt rzs s okossg nlkl val, amint Apollinaris vlekedett, sem a teste nem volt llek nlkl val, amint Eunomius tantotta, hanem okos lelke s rez teste volt, amely rzkeinl fogva a szenveds idejn valsgos fjdalmakat llott ki, miknt errl maga is bizonysgot tesz, mondvn: Szomor az n lelkem mind hallig (Mt 26,38) s: Most az n lelkem megrendlt. (Jnos12,27)
4. Valljuk teht, hogy ugyanazon egy Urunk Jzus Krisztusban kt termszet van: isteni s emberi, s azt mondjuk, hogy ezek egymssal gy vannak sszektve vagyis egyeslve, hogy sem meg nem semmislnek, sem ssze nem zavarodnak, sem ssze nem elegyednek: st inkbb ez a kt termszet, tulajdonsgnak psgben maradsa mellett egy szemlyben gy egyesl, vagyis gy van sszektve, hogy mi egy r Krisztust imdunk, nem kettt; mondom: egyet, aki igaz Isten s ember; isteni termszete szerint az Atyval, emberi termszete szerint pedig velnk emberekkel azonos lnyeg s hozznk mindenben hasonl, kivve a bnt. (Zsid. 4,15) Mert valamint helytelentjk a nestorianusok tant, mely az egy Krisztusbl kettt csinl s a szemly egysgt megsemmisti: ppengy hatrozottan krhoztatjuk Eutyches s a monotheltk vagy monophysitk rjngst, akik az emberi termszet tulajdonsgt tagadjk.
5. Kvetkezskppen teljessggel nem tantjuk, hogy Krisztusban az isteni termszet szenvedett, vagy hogy Krisztus a maga emberi termszete szerint mg most is ezen a vilgon, st mg mindentt jelen volna. Mert sem nem vljk, sem nem tantjuk, hogy Krisztus testnek valsga a megdicsls alkalmval megsznt, vagy isteniv, mg pedig olyan formn isteniv lett, hogy tulajdonsgait a testre s llekre vonatkozlag levetkezte s teljesen isteni termszett vlt s csakis egy lnyegben kezdett volna ltezni. Kvetkezleg sem nem helyeseljk, sem el nem fogadjuk Schwenkfeldnek s a hozz hasonl lha beszd embereknek res, homlyos, zavaros s nmagoknak ellenmond szszaportsait, sem nem tartunk velk.
6. Hisszk tovbb, hogy a mi Urunk Jzus Krisztus - amint Pter apostol mondja - valsggal szenvedett s meghalt rettnk. (1 Pt. 3,18. 4,1) Megvetjk azonban a jakobitk s trkk istentelen rjngst, kik az r szenvedst gyalzzk.
7. Nem tagadjuk azonban, hogy Pl apostol szavai szerint a dicssg Ura mi rettnk megfeszttetett. (1 Kor. 2,8) Mert a tulajdonsgok egymssal val egyeslst, mely a szentrsbl van vve s amelyet az egyetemes s egyhz, az egymsnak ltszlag ellenmond szentirati helyek magyarzatra s egyeztetsre hasznlt, kegyelettel elfogadjuk s alkalmazzuk is.
8. Hisszk s tantjuk, hogy ugyanazon Urunk Jzus Krisztus, abban az valsgos testben tmadott fel a hallbl, amelyben megfeszttetett s meghalt s nem mst tmasztott fel az eltemetett test helyett, sem nem vett fl test helyett lelket, hanem a valsgos testet tartotta meg. Teht, midn a tantvnyai azt vltk, hogy az r lelkt ltjk: megmutatja nkik kezeit s lbait, amint azok a szegek s sebek helyeivel megjegyezve valnak, mondvn: Nzztek meg az n kezeimet s lbaimat, mert n vagyok; tapogassatok meg engemet s lssatok; mert a lleknek nincs hsa s csontja, amint ltjtok, hogy nekem van. (Luk. 24,37-39)
9. Hisszk, hogy a mi Urunk Jzus Krisztus ugyanazon testben ment fl minden lthat egeknek felette, magba a legfelsbb gbe, tudniillik Istennek s a dicslt lelkeknek lakhelybe, az Atya Istennek jobbja fell, ami noha a dicssgben s mltsgban val egyenl kzssget jelenti: mindazltal bizonyos hely gyannt is vtetik, melyrl az r gy szl az evangliomban: Elmegyek, hogy helyet kesztsek nktek. (Jn. 14,2) Pter apostol is ekknt szl: Krisztust az gnek kell befogadnia mind az ideig, mg majd minden helyrellttatik. (Csel. 3,21)
10. Az egekbl pedig ugyan j el tletre akkor, amikor majd a gonoszsg tetfokra hg a vilgon s az antikrisztus az igaz vallst megvesztegetvn, mindeneket babonval s gonoszsggal raszt el s az egyhzat vrrel s tzzel irtzatos mdon elpuszttja. (Dn. 11) Elj pedig Krisztus az vi megszabadtsra s eljvetelvel megsemmisti az antikrisztust s tletet tart lk s holtak fltt.
11. Mert a halottak fel fognak tmadni s akik ama (minden teremtmny eltt ismeretlen) napon mg lnek, elvltoznak egy szempillantsban; minden hvk egytt felragadtatnak a leveg gbe, (1 Kor. 15,51-52) a Krisztus elbe, hogy aztn vele bemenjenek a boldog hajlkokba, hogy rkk ljenek. (1 Thess. 4,17) A hitetlenek s istentelenek pedig a gonosz lelkekkel leszllanak a pokolba, hogy rkk gjenek s a knoktl soha meg ne szabaduljanak. (Mt 25,46)
12. Krhoztatjuk teht mindazokat, akik tagadjk a testnek valsgos feltmadst, vagy akik - miknt jeruzslemi Jnos (aki ellen Hieronymus rt) - helytelenl vlekednek a megdicslt testekrl. Krhoztatjuk azokat, akik azt vltk, hogy egykor a gonosz lelkek s istentelenek is mindnyjan idvezlni fognak s vge lesz a bntetseknek. Mert vilgosan megmondotta az r: Az frgk meg nem hal s tzk el nem aluszik. (Mrk 9,44.48) Ezenkvl krhoztatjuk a zsids brndokat, mintha az tlet napja eltt arany korszak llana be e fldn s a kegyesek, legyzvn hitetlen ellensgeiket, a vilg birodalmait elfoglalnk. Mert az evangliomi igazsgban (Mt 24 s 25 Luk.18) s az apostoli tantsban (2 Thess. 2 2 Tim. 3 s 4) egszen mst tallunk eladva.
13. Tovbb a mi Urunk, az szenvedsvel s hallval s ltalban mindazokkal, amiket testben megjelenstl kezdve rettnk cselekedett s szenvedett, minden hve irnt kiengesztelte a mennyei Atyt; eltrlte a bnt, meggyzte a hallt; a krhozatot s poklot megszntette; hallbl val feltmadsval pedig visszaszerezte s helyrelltotta az letet s halhatatlansgot. (Rm. 4,25 10,9) Mert a mi igazsgunk; az let s a feltmads; (Jn. 6,39.40-47 11,25-26) minden hv teljessge s bevgzettsge, idvessge s legteljesebb megelgtse. Mert az apostol azt mondja: Tetszett az Atynak, hogy minden teljessg benne lakozzk. (Kol. 1,19) s: benne vagytok betelve. (Kol. 2,10)
14. Tantjuk ugyanis s hisszk, hogy ez a mi Urunk Jzus Krisztus az emberi nemzetsgnek, st az egsz vilgnak egyedli s rk Megvltja, akiben hit ltal tartatnak meg mindannyian, kik a trvny eltt, a trvny alatt s az evangliom alatt idvezltek s akik mg a vilg vgezetig idvezlni fognak. Mert maga az r mondja az evangliomban, hogy: Aki a juhoknak aklba nem az ajtn megy be, hanem msunnt hg be, tolvaj s rabl az.(Jn. 10,1) n vagyok a juhoknak amaz ajtaja. (Jn. 10,7) Ismt egy msik helyen ugyanazon evangliomban gy szl: brahm ltta az n napomat s rvendezett. (Jn. 8,56) De Pter apostol is gy szl: Nincsen senkiben msban idvessg; mert nincs is ms nv az g alatt adva az emberek kztt, amely ltal kellene neknk megtartatnunk. (Csel. 4,12) Hisszk teht, hogy az r Jzus Krisztusnak kegyelme ltal tartatunk meg, valamint apink is. (Csel. 15,11) Pl apostol is gy szl: Minden mi apink ugyanazt a lelki eledelt ettk s mindnyjan ugyanazt a lelki italt ittk. Ittak tudniillik a lelki ksziklbl, mely ket ksrte. A kszikla pedig Krisztus volt. (1 Kor. 10,3-4) Jnosnl is ezt olvassuk: Krisztus ama Brny, aki megletett a vilg megalaptstl fogva. (Jel. 13,8) s Keresztel Jnos ezt a bizonysgot teszi rla: Krisztus az Istennek ama Brnya, aki elveszi a vilg bneit. (Jn. 1,29)
15. Hatrozottan valljuk s hirdetjk teht, hogy Jzus Krisztus a vilg egyedli Megvltja s Idveztje, Kirlya s Fpapja, amaz igaz s vrva vrt Messis, ama szent s ldott, akit a trvny minden pldzolata s a prftk jvendlsei eleve kibrzoltak s meggrtek, Isten pedig neknk ajndkozott s elbocstott, hogy tbb immr senki msra ne vrjunk. Nincs is egyb htra, mint hogy mindnyjan Krisztusnak tulajdontsunk minden dicssget, benne higgynk s egyedl benne talljunk megnyugvst, eldobvn s megvetvn rajta kvl minden ms segtsget ez letben. Mert akik idvessgket Krisztuson kvl brmi egybben keresik, azok az Isten kegyelmbl kiestek s Krisztus nekik semmit sem hasznl. (Gal. 5,2-4)
16. s hogy e ttelrl kevs szval sokat mondjunk, mindazt, ami a mi Urunk Jzus Krisztus megtesteslsnek titkrl a szentrs alapjn megllapttatott s a legnevezetesebb ngy els, gymint nicai, konstantinpolyi, efezusi s kalcedoni zsinat symbolumaiban s hatrozmnyaiban, valamint Athanasius symbolumban s minden ezekhez hasonl hitformkban egybefoglalva van, mindezt szinte szvvel hisszk s teljes nyltsggal valljuk, minden ezekkel ellenkez vlemnyt helytelentvn. s ily mdon srtetlenl s psgben megrizzk az igaz s egyetemes keresztyn hitet, tudvn, hogy a nevezett symbolumokban semmi sem foglaltatik, ami az Isten beszdvel megegyez nem volna s a hit tiszta rtelmezst el nem mozdtan.
XII. RSZ
Az Isten trvnyrl
l. Tantjuk, hogy az Isten trvnye elnkbe adja az akaratt, hogy mit kvn tlnk, vagy mit nem kvn, hogy mi a j s igaz, mi a rossz s igazsgtalan. Valljuk teht, hogy a trvny j s szent (Rm. 7,12) s Isten azt egykor sajt kezvel rta be az emberek szveibe (Rm. 2,15) s ezrt neveztetik termszeti trvnynek, mskor pedig kezvel a Mzes kt tbljra vste s a Mzes knyveiben van bvebben kifejtve. (2 Mz. 20, 5 Mz. 5) Megrthetsg okrt felosztjuk azt elszr erklcsi trvnyre, mely a tz parancsolatban, vagyis a Mzes knyve ltal megmagyarzott kt tbln foglaltatik; azutn szertartsi trvnyre, amely a szertartsokrl s Isten tiszteletrl intzkedik s brskodsi trvnyre, amely az llamkormnyzst s gazdlkodst illet gyekkel foglalkozik.
2. Hisszk, hogy Istennek ez a trvnye a legtkletesebben fltrja az sszes akaratt s az let minden viszonyra nzve szksges sszes parancsolatokat; mert klnben nem tiltotta volna meg az r, hogy ehhez a trvnyhez semmit se tegynk, se el ne vegynk belle; (5 Mz. 4,2 12,32) nem parancsolta volna, hogy egyenesen a szerint jrjunk s attl se jobbra se balra el ne hajoljunk.
3. Tantjuk, hogy Isten ezt a trvnyt nem azrt adta az embereknek, hogy annak megtartsa ltal megigazuljanak, hanem inkbb azrt, hogy annak bizonysga folytn ertlensgnket, bnnket s krhozatos voltunkat megismerjk s sajt ernkben nem bzva, hittel Krisztushoz trjnk. Mert az apostol vilgosan mondja, hogy a trvny haragot szl (Rm. 4,15) s a bnnek ismerete trvny ltal van. (Rm. 3,20) s ha olyan trvny adatott volna, amely kpes volna megigaztani vagy megeleventeni, valsggal a trvnybl volna az igazsg; de az rs(tudniillik az rott trvny) mindent bn al rekesztett, hogy az gret a Jzus Krisztusban val hit ltal adassk a hvknek. Ekknt a trvny Krisztusra vezrl mesternkk lett, hogy hitbl igazuljunk meg. (Gal. 3,21.22.24)
4. Nem tehetett, nem is tehet eleget egyetlenegy haland ember sem az Isten trvnynek s nem teljestheti be azt a testnkben lev gyarlsg miatt, amely utols leheletnkig hozznk tapad s bennnk marad. Ismt gy szl az apostol: Ami a trvnynek lehetetlen vala, mivelhogy ertelen vala a test miatt, az Isten az Fit elbocstvn bn testnek hasonlatossgban, a bnrt, krhoztat a bnt a testben. (Rm. 8,3) Annakokrt Krisztus a trvnynek vge (Rm. 10,4) s annak helyettnk beteljestje, aki miknt a trvnynek tktl minket megvltott, tok levn rettnk: (Gal. 3,13) ppen gy kzli velnk hit ltal a trvnynek ltala val beteljestst, s az igazsgt s engedelmessgt tulajdontja neknk az Isten.
5. Isten trvnye teht annyiban sznt meg, amennyiben tbb nem krhoztat minket s rnk nzve haragot nem hoz ltre. Mert kegyelem alatt vagyunk s nem trvny alatt. (Rm. 6,14) Ezenkvl Krisztus a trvny minden pldzolatt betlttte: teht az rnyak eltntek, amint eljtt a test; gy hogy mr mind az igazsgunk, mind a teljessgnk Krisztusban van. m azrt a trvnyt nem vetjk meg becsmrlleg, mert megemlkeznk az r szavairl: Nem jttem, hogy a trvnyt s prftkat eltrljem, hanem hogy betltsem. (Mt 5,17) Tudjuk, hogy a trvny trja fl elttnk az ernyek s bnk fajait; tudjuk, hogy az rott trvny, ha az evangliombl magyarztatik meg, hasznos az egyhznak s ezrt annak olvasst nem kell megszntetni az egyhzban. Mert noha Mzes orcjt lepel fedte be, mindazltal az apostol azt mondja, hogy ezt a leplet Krisztus elvette s megsemmistette. (2 Kor. 3,14) Krhoztatjuk mindazt, amit a rgibb s jabb eretnekek az Isten trvnye ellen tantottak.
XIII. RSZ
Jzus Krisztus evangliomrl, mint szintn az gretekrl, a llekrl s a betrl
l. Noha az evangliom szembehelyeztetik a trvnnyel, mert a trvny haragot szl (Rm. 4,15) s tkot kilt (5 Mz. 27,26), az evangliom pedig kegyelmet s ldst hirdet; de meg Jnos is azt mondja: A trvny Mzes ltal adatott, a kegyelem s a valsg Jzus Krisztus ltal lett (Jn. 1,17): mindazltal egszen bizonyos, hogy azok, akik a trvny eltt s a trvny alatt voltak, nem voltak vgkppen az evangliom hjval; mert birtokukban voltak az evangliomi kivl gretek, amilyenek ezek: Az asszony magva a kgynak fejre tapos; (1 Mz. 3,15) a te magodban ldatnak meg a fldnek minden nemzetsgei; (1 Mz. 22,18) nem mlik el Jdtl a fejedelmi bot, sem a vezri plca trdei kzl, mg elj Sil; (1 Mz. 49,10) prftt tmasztok nkik az atyjokfiai kzl (5 Mz. 18,15) stb.
2. Elismerjk bizonyra, hogy az atyknak ppen gy mint neknk, kt nem gretek jelentettek ki, nmelyek ugyanis a jelenlegi, vagyis fldi dolgokra vonatkoztak, amilyenek a Kanan fldrl, a gyzedelmekrl s amilyenek mg ma is a mindennapi kenyrrl szl gretek. Msok pedig gy akkor, mint most, a mennyei s rk dolgokra, nevezetesen az isteni kegyelemre, a bnk megbocstsra s a Jzus Krisztusban val hit ltal elnyerend rk letre tartozk. m az sknek nemcsak kls vagyis fldi, hanem lelki s mennyei greteik is valnak Krisztusban. Mert amint Pter apostol mondja: Az idvessg fell tudakozdtak s nyomozdtak a prftk, akik a szmotokra val kegyelemrl jvendltek. (1 Pt. 1,10) Ahonnan Pl apostol szintn azt mondja, hogy az Isten evanglioma eleve meggrtetett az Isten prfti ltal a szent rsokban. (Rm. 1,1-2) E szerint tagadhatatlanul vilgos, hogy az sk nem voltak teljessggel minden evangliom nlkl.
3. De habr ilyen formn volt is a mi apinknak evangliomuk a prftk irataiban, amely ltal idvessget is nyertek a Krisztusban val hit ltal: mgis tulajdonkppen azt az rvendetes s boldogt zenetet nevezzk evangliomnak, amely szerint elszr Keresztel Jnos, azutn maga az r Krisztus, majd az apostolai s az apostolok utdai hirdettk a vilgnak, hogy Isten mr beteljestette, amit a vilg kezdettl fogva grt s elkldtte, st neknk ajndkozta az egyetlenegy Fit s Benne az Atyval val megbklst, a bnknek bocsnatt, minden teljessget s az rk letet. Helyesen nevezzk teht evangliomnak a ngy evanglisttl megrt trtnetet, amely eladja: mikppen lettek s teljesedtek be ezek Krisztus ltal, miket tantott s cselekedett Krisztus s hogy benne van a hveknek minden teljessge. Hasonlkppen helyesen nevezzk evangliomi tudomnynak az apostoli tantst s rst, amelyben az apostolok fltrjk, mi mdon adta neknk az Atya a Fit s benne mindent, ami az letre s idvessgre val; gy hogy ez, ha tiszta, mg ma sem veszti el ezt az oly kivl elnevezst.
4. Viszont az apostol az evangliomnak ama hirdetst lleknek s llek szolglatnak nevezi, (2 Kor. 3,6.8) azrt mert hit ltal vlik az hathatss s lv a hvk flben, st szvben is, a megvilgost Szentllek ltal. Mert noha a bet, mely a llekkel szembehelyeztetik, minden kls dolgot jelez, fkppen azonban jelenti a trvny tantst, amely llek s hit nlkl haragot szl s bnt gerjeszt fel azok lelkben, akik nem l hittel hisznek. Ezrt az apostol hall szolglatnak is nevezi; (2 Kor. 3,7) mert ide tartozik az apostol ama mondsa: A bet megl, a llek megelevent. (2 Kor. 3,6)
5. lapostolok is hirdettk az evangliomot, csakhogy a trvny sszeelegytsvel meghamistva, mintha Krisztus nem idvezthetne trvny nlkl. Ilyenek valnak az ebionitk, akik Ebion eretnektl eredtek s a nazarusok, akiket hajdan mineusoknak is hvtak. Ezeket mindannyijokat krhoztatjuk, mert mi tisztn hirdetjk az evangliomot s azt tantjuk, hogy egyedl a Szentllek ltal s nem a trvny ltal igazulnak meg a hvk. Errl a ttelrl, majd a megigazulsrl szl rszben fogunk bvebben trgyalni.
6. s br az evangliomi tudomny, a farizeusoknak a trvnyrl val tantsval sszzehasonltva, j tudomnynak ltszott akkor, midn azt elszr Krisztus hirdette, mivel Jeremis is jvendlt az jszvetsgrl:(Jer. 31,31) mgis valjban nemcsak rgi volt az s rgi tudomny mg most is, st rgibb a vilgon lev minden tudomnynl; (hiszen a rmai katholikusok az ltalok mr elfogadott tudomnnyal val sszehasonlts szerint mg ma is jnak mondjk). Mert az Isten rktl fogva elvgezte, hogy megtartja a vilgot Krisztus ltal s ezt az elevevgzst s rk tancst jelentette ki a vilgnak az evangliom ltal. E szerint vilgos, hogy az evangliomi valls s tudomny a legrgibb mindazok kztt, amelyek valaha voltak, vannak s lesznek. Ezrt mondjuk, hogy rtul tvelyegnek s Isten rk tancshoz mltatlan dolgokat szlnak mindazok, akik az evangliomi tudomnyt s vallst csak a minapban keletkezettnek s alig harminc esztends hitnek nevezik. Rjok illik sais prfta ama mondsa: Jaj azoknak, akik a gonoszt jnak mondjk s a jt gonosznak; akik a sttsget vilgossgg s a vilgossgot sttsgg teszik s teszik a kesert dess s az dest keserv. (sa. 5,20)
XIV. RSZ
A bnbnatrl s az ember megtrsrl
1. Az evangliommal kapcsolatban van a bnbnatrl szl tan. Az r ugyanis gy szl az evangliomban:Hirdettetnie kell az n nevemben a megtrsnek s a bnk bocsnatnak minden npek kztt. (Luk. 24,27) Bnbnaton pedig rtjk a bns ember lelkletnek tvltozst, amelyet az evangliomi ige s a Szentllek idz el s amelyet az ember igaz hittel fogad el; minek kvetkeztben a bns ember a veleszletett romlottsgot s az Isten igje ltal elibe trt sszes bneit megismeri s szve szerint megbnja s nemcsak hogy sr miattok Isten eltt s szgyenrzettel szintn bevallja, hanem felhborodssal meg is veti azokat: immr komolyan gondolkozvn a megjobbulsrl, az rtatlansgra s ernyekre val llhatatos trekvsrl, hogy aztn szentl ebben gyakorolja magt letnek htralev minden napjaiban. s me, ez az igazi bnbnat, nevezetesen az Istenhez s minden jhoz val szinte megtrs s a stntl s minden gonosztl val elsznt elforduls.
2. Hatrozottan mondjuk pedig, hogy ez a bnbnat egyedl Isten ajndka s nem a sajt erink munkja. Mert az apostol parancsolja, hogy a h egyhzi szolga szelden fenytse az ellenszeglket, ha taln egykor az Isten az igazsg megismersre trten ket. (2 Tim. 2,24-25)
3. Mr pedig amaz evangliombeli bns n, (Luk. 7,38) aki knnyeivel ntz az r lbait, s Pter, aki Urnak megtagadsa miatt keservesen srt s knnyezett: (Mt 26,75 Luk. 22,62) nyilvn igazoljk, milyennek kell lennie a bnbn lelknek, amely igazn sr az elkvetett bnk miatt. De meg a tkozl fi s az evangliomban a farizeussal egybehasonltott vmszed is, a legmegfelelbb alakjban mutatjk fel elttnk, miknt kell megvallani bneinket Isten eltt. Amaz gy szlott: Atym! Vtkeztem az g ellen s te ellened, s nem vagyok immr mlt, hogy fiadnak hvassam, tgy engem olyann, mint a te breseid kzl egy. (Luk. 15,18-19) Emez pedig mg a szemeit sem mervn flemelni az gre, veri vala mellt s kilt: Isten! lgy irgalmas nkem bnsnek. (Luk. 18,13) s mi nem ktelkednk afell, hogy Isten ket kegyelmbe befogadta; mert Jnos apostol ekknt szl: Ha megvalljuk a mi bneinket, h s igaz az Isten, hogy megbocsssa neknk bneinket s megtiszttson minket minden hamissgtl. Ha azt mondjuk, hogy nem vtkeztnk, hazugg tesszk t s az igje nincs bennnk. (Jn. 1,9-10)
4. Hisszk pediglen, hogy elgsges ez az szinte vallsttel, amely trtnik egyedl az Isten eltt, avagy kln, Isten s a bns kztt, vagy nyilvnosan a templomban, ahol a bnrl val egyetemes vallsttelt mondjuk el. s a bnbocsnat elnyersre nzve nem is szksges, hogy brki is a maga bneit a papnak vallja meg, ennek flbe sugvn azokat, hogy viszont a pap keznek fejre ttele ltal rtesljn a feloldoztats fell: mert errenzve a szent iratokban sem parancsolat, sem plda nem fordul el. Dvid bizonysgot tesz s gy szl: Vtkemet bevallm nked, bnmet el nem fedeztem. Azt mondm: Bevallom hamissgomat az rnak s Te elvetted rlam bneimnek terht. (Zsolt. 32,5) De maga az r is, midn imdkozni s egyszersmind bneinket megvallani tantott, gy szlt: gy imdkozzatok: Mi Atynk! ki vagy a mennyekben, bocssd meg a mi vtkeinket, mikppen mi is megbocstunk az ellennk vtkezknek. (Mt 6,9.12) Szksges teht, hogy Istennek, a mi Atynknak megvalljuk bneinket, s felebartunkkal, ha t megsrtettk, bkljnk ki. A bnbevalls ezen nemrl mondja Jakab apostol: Valljtok meg egymsnak bneiteket. (Jak. 5,16) Ha pedig valaki, bneinek terhtl s bonyodalmas megksrtsektl lesjtva, tancsot, oktatst s vigasztalst hajt krni kln vagy az egyhz szolgjtl, vagy az r trvnyben jrtas ms atyafitl: azt nem helytelentjk. Hasonlkppen teljes mrtkben helyeseljk azt az egyetemes s nyilvnos bnbevallst, melyet a templomban s a szent gylekezetekben szoks elmondani, mert ez a szent iratokkal megegyez.
5. Az Isten orszgnak kulcsairl, melyeket az r az apostoloknak adott t, sokan bmulatos dolgokat meslnek s ezekbl fegyvereket, szuronyokat, kirlyi plckat, koronkat s a legnagyobb orszgok, st a halandk lelkei s testei felett val hatalmat kovcsolnak. Mi egyszeren Isten igje szerint tlvn, azt mondjuk, hogy minden trvnyesen elhvott lelkipsztornl megvannak a kulcsok s k gyakoroljk is azoknak alkalmazst, midn az evangliomot hirdetik, azaz a hsgkre rbzott npet tantjk, intik, vigasztaljk, feddik s fegyelemben tartjk. Mert ily mdon az engedelmeskedk eltt a mennyorszgot fltrjk s az engedetlenek eltt bezrjk. Ezeket a kulcsokat az r az apostoloknak grte (Mt 16,19) s meg is adta, (Mrk 16,15 Luk. 24,47 Jn. 20,23) midn tantvnyait kibocst s nkik meghagyta, hogy hirdessk az egsz vilgon az evangliomot s bocsssk meg a bnket. Az apostol azt mondja a korinthusbeliekhez rott levelben, hogy az r az egyhz szolgira bzta a megbkltets szolglatt (2 Kor. 5,18.20) s mindjrt meg is magyarzza, miben ll az, tudniillik a megbkltets beszdben vagyis tudomnyban. s mg vilgosabban rtelmezi szavait, midn hozzteszi, miszerint Krisztus szolgi a Krisztus nevben jrnak kvetsgben, mintha ltalok Isten maga szlna, intvn a npeket, hogy bkljenek meg Istennel, tudniillik hitbeli engedelmessg ltal. k teht a kulcsokat akkor alkalmazzk, midn a hitre s bnbocsnatra figyelmeztetnek. gy bkltetnek ki az Istennel; gy bocstjk meg a bnket; gy nyitjk fl a mennyorszgot s vezrik be a hvket, nagyon klnbzvn azoktl, akikrl az r az evangliomban gy szlott: Jaj nktek trvnytudknak, mert elvetttek a tudomnynak kulcst, timagatok nem mentetek be, st akik be akartak menni, azokat is visszatartztatttok. (Luk. 11,52)
6. Helyesen s foganatosan oldanak fel teht az egyhzi szolgk, midn hirdetik az evangliomot s abban a bnk bocsnatt, mely minden egyes hvnek grtetik, aminthogy mindnyjan is rszesltek a keresztsgben s bizonysgot tesznek arrl, hogy az mindenkit kivltkppen rdekel. Nem is vagyunk abban a vlemnyben, hogy ez a floldozs ha hatlyosabb vlnk az ltal, ha azt kivllag valakinek a flbe vagy a feje felett hemzsegik el: mindazltal azt tartjuk, hogy a Jzus Krisztus vre ltal val bnbocsnatot az embereknek szorgalmatosan hirdetni, egyszersmind ket egyenknt inteni kell arra, hogy a bnbocsnat rjok tartozik.
7. Hogy azonban a bnbnknak mennyire vigyzknak s buzgknak kell lenni az j letre trekvsben, az -ember megldklsben s az j ember flbresztsben: erre evangliomi pldk tantanak bennnket. Jzus ugyanis az ltala meggygytott gutattt emberhez gy szlt: m meggygyultl, tbb ne vtkezzl, hogy gonoszabbul ne legyen dolgod. (Jnos 5,14) Ugyan gy szl a vd all flmentett parzna nhz: Menj el s tbb ne vtkezzl. (Jn. 8,11) E szavaival bizonyra nem clzott arra az eshetsgre, hogy az ember, amg mg e testben l, olykor-olykor nem vtkezik, hanem ajnlja a vigyzst s gondos buzglkodst, hogy minden ron trekedjnk arra s knyrgjnk Istenhez, hogy vissza ne essnk a bnkbe, amelyekbl mintegy feltmadtunk s ne gyzzn meg bennnket a test, a vilg s a stn. Ama vmszed Zakeus, midn kegyelmbe fogadta az r, gy kilt fel az evangliomban: Uram! me minden jszgomnak felt a szegnyeknek adom s ha valakitl valamit patvarkodssal elvettem, ngy annyit adok helybe. (Luk. 19,8) Hasonlkppen hirdetjk mi is, hogy a visszatrts s a knyrletessg, gyszintn az alamizsnlkods szksges az igazn megtrkre nzve s ltalban mindenkit intnk az apostol eme szavaival: Ne uralkodjk a bn a ti haland testetekben, hogy engedjetek annak az kvnsgaiban, sem pedig ne llasstok a ti tagjaitokat hamissgnak fegyvere gyannt a bnnek, hanem llasstok magatokat Istennek, mint a hallbl megeleventettek s a ti tagjaitokat igazsgnak fegyvere gyannt az Istennek.(Rm. 6,12-13)
8. Kvetkezskppen rosszaljuk nmelyeknek istentelen beszdeit, kik visszalnek az evangliom hirdetsvel s azt mondogatjk: Knny az Istenhez val visszatrs; Krisztus minden bnt kiengesztelt; knny dolog a bnbocsnat, mit rt ht az, ha vtkeznk? a bnbnattal nem kell szerfelett trdni s gy tovbb. Azonban folytonosan tantjuk, egyfell, hogy minden bns eltt nyitva van az Istenhez vezet t; msfell, hogy minden hvnek megbocstja bneit, kivve a Szentllek ellen elkvetett bnt. (Mt 12,31-32 Mrk 3,29) Ennlfogva krhoztatjuk mind a rgi, mind az j novatianusokat s katharusokat. Krhoztatjuk kivltkppen a ppnak a bnbnatrl szl nyerszked tant s simonija ellen, nemklnben simoni bnbocstsai ellen Pter apostolnak Simonrl mondott amaz tlett alkalmazzuk: A te pnzed veled egytt vesszen el, ki azt lltottad, hogy az Isten ajndkt pnzen meg lehet venni. Nincsen neked rszed, sem rksged e dologban, mert a te szved nem tiszta az Isten eltt. (Csel. 8,20-21) Rosszaljuk azok felfogst is, akik azt vlik, hogy sajt elgttelkkel eleget tehetnek elkvetett bneikrt. Mert mi azt tantjuk, hogy minden bnrt egyedli elgttel a Krisztus szenvedse s halla, az dvszerz s engesztel ldozata; m, amint elbb is mondottuk, sznetlenl srgetjk a testisg megldklst, de hozztesszk azt is, hogy ezt nem szabad fennhjzlag a bnrt val elgttel gyannt Isten eltt fitogtatni, st inkbb Isten fiaihoz illleg alzatossgban kell gyakorolni, mint j engedelmessget, hldatossgbl azrt a vltsgrt s bntl val tkletes mentessgrt, amelyben rszesltnk az Isten Finak halla s elgttele ltal.
XV. RSZ
A hvk valsgos megigazulsrl
l. Az apostolnak a megigazulsrl szl fejtegetse szerint, megigaztani annyit jelent, mint bnket megbocstani, bn s bntets all felmenteni, kegyelembe fogadni s igaznak nyilvntani. Ugyanis a rmabeliekhez rott levelben gy szl az apostol: Isten az, aki megigazt, kicsoda, aki krhoztatna? (Rm. 8,33) Az apostolok cselekedeteirl rott knyvben ugyancsak gy szl: Krisztus hirdeti nknk a bnk bocsnatt, s mindazokbl, amikbl a Mzes trvnye ltal meg nem igazulhattok, ez ltal mind, aki hiszen megigazul. (Csel. 13,38-39) Mert a trvnyben is, a prftknl is ezt olvassuk: Ha per tmad frfiak kztt s trvny el mennek s megtlik ket: igazat adnak az igaznak s bnsnek mondjk a bnst. (5 Mz. 25,1) sais meg gy szl: Jaj azoknak, akik a gonoszt ajndkrt igaznak mondjk. (sa. 5,23) Az pedig bizonyos dolog, hogy mindnyjan termszet szerint bnsk, hitetlenek s Isten tlszke eltt a gonoszsg miatt bnhdsre s hallra mltk vagyunk; azonban megigazulunk, azaz bn s hall all feloldoz ama Br, Isten, egyedl Krisztusrt, minden mi rdemnk, vagy renk val tekintet nlkl. Mert ugyan micsoda vilgosabb, mint amit Pl apostol mondott ekppen:Mindenek vtkeztek s az Isten dicssgtl elmaradtak. Megigazulunk pedig ingyen Isten kegyelmbl a Jzus Krisztusban lett vltsg ltal. (Rm. 3,23-24)
2. Mert Krisztus a vilg bneit magra vette s elhordozta s eleget tett Isten igazsgnak. Isten teht egyedl a szenvedett s feltmadott Krisztusrt kegyelmes a mi bneink irnt s azokat nem tulajdontja neknk, (Rm. 4,25 2 Kor. 5,19) hanem a mi igazsgunknak tulajdontja a Krisztus igazsgt; gy, hogy mi immr nemcsak a bnkbl megtisztultak azaz szentek, hanem a Krisztus igazsgval is megajndkozottak s gy bn, hall s krhozat all feloldozottak, ennlfogva igazak s az rk let rksei vagyunk. Tulajdonkppen teht egyedl Isten igazt meg, mg pedig csupncsak Krisztusrt, nem tulajdontvn neknk a bnket, hanem tulajdontvn neknk a Krisztus igazsgt.
3. Mivel pedig mi ezt a megigazulst nem valamely cselekedetek, hanem az Isten irgalmassgban s a Krisztusban val hit ltal nyerjk meg: ez okbl az apostollal egytt tantjuk s hisszk, hogy a bns ember egyedl a Krisztusban val hit ltal, nem pedig a trvny, vagy brmely cselekedetek ltal igazul meg. Mert az apostol gy szl: Azrt gy gondolkozunk, hogy hit ltal igazul meg az ember, a trvny cselekedetei nlkl. (Rm. 3,28) Ms helytt gy: Ha brahm cselekedetekbl igazult meg, van mivel dicsekedjk, de nem Isten eltt. Mert mit mond az rs? Hitt brahm az Istennek s tulajdonttatott neki igazsgul. gyde aki nem cselekszik, hanem hisz Abban, aki megigaztja az istentelent, annak tulajdonttatik az hite igazsgul. (Rm. 4,2-5) s ismt: Kegyelembl tartattatok meg hit ltal, s ez nem tletek van, Isten ajndka ez; nem a cselekedetekbl, hogy senki ne dicsekedjk. (Efz. 2,8-9) Teht, mivel a hit Krisztust fogadja el a mi igazsgunknak, s mindent Isten kegyelmnek tulajdont a Krisztusban: ezrt tulajdontjuk mi a megigazulst a hitnek, fkppen Krisztusrt, de nem azrt, mintha az a mi munknk volna. Mert Isten ajndka az.
4. Egybirnt az r sokflekppen bizonytja a Jnos evangliomban, (Jn. 6,27.47.58) hogy mi Krisztust hit ltal fogadjuk be, amidn pldul az evst a hvs, a hvst pedig az evs helyett emlti. Mert amikppen az eledelt evs ltal vesszk magunkhoz, azonkppen hvs ltal lesznk Krisztus rszeseiv. Mi teht nem osztjuk szt a megigazuls jttemnyt s nem tulajdontjuk azt rszben Isten kegyelmnek vagy Krisztusnak, rszben nmagunknak, vagy szeretetnknek s cselekedeteinknek, vagy sajt rdemnknek, hanem igenis egyesegyedl az Isten kegyelmnek a Krisztusban val hit ltal. De nem is lehetnnek kedvesek Isten eltt a mi szeretetnk s cselekedeteink, ha azok tlnk, mint igaztalanoktl szrmaznnak; teht elbb igazaknak kell lennnk, hogy szeressnk, vagy igaz cselekedeteket teljestsnk. Valsggal igazakk lesznk pedig, amint mondk, a Krisztusban val hit ltal, Isten ingyen kegyelmbl, aki nem tulajdontja neknk a mi bneinket, hanem a Krisztus igazsgt s gy a Krisztusban val hitet tulajdontja neknk igazsgul. Ezenkvl az apostol a szeretetet is nyilvn a hitbl szrmaztatja, midn gy szl: A parancsolatnak vge a tiszta szvbl, j lelkiismeretbl s igaz hitbl val szeretet. (1 Tim. 1,5)
5. Azrt is mi ennl a ttelnl nem valami kpzelt, hibaval, ttlen vagy holt hitrl beszlnk, hanem az l s letet ad hitrl, amely l, s lnek mondjuk a Krisztusrt, aki let s megeleventi azt, akit maghoz fogad; s ez a hit cselekedetek ltal bizonyul be l hitnek. E szerint ppen nem ellenkezik ezzel a mi tudomnyunkkal Jakab, aki arrl a hibaval s holt hitrl szl, amellyel nmelyek dicsekedtek ugyan, de Krisztus nem lt bennk hit ltal. (Jak. 2,24-25) Ugyan, mikor azt mondotta, hogy cselekedetekbl igazul meg az ember s nem csupn hitbl: nincsen ellenmondsban Pl apostollal, (klnben rosszalnunk kellene t), hanem arra mutat r, hogy brahm a maga l s megigazt hitt cselekedetekkel mutatta meg. gy cselekszenek a hvk mindnyjan, akik mindazltal egyedl Krisztusban bznak, de nem a sajt cselekedeteikben. Mert ismt gy szl az apostol: lek tbb nem n, hanem l bennem Krisztus s amely letet most testben lek, az Isten Fiban val hitben lem, aki szeretett engem s nmagt adta rettem. Nem trlm el az Isten kegyelmt, mert ha trvny ltal az igazsg, teht a Krisztus ok nlkl halt meg. (Gal. 2,20-21)
Tovbb
|