A II. Helvt Hitvalls
I. RSZ
A szentrsrl, az Isten igaz beszdrl
l. Hisszk s valljuk, hogy a szent prftk s apostolok mindkt szvetsgbeli knoni iratai, Istennek tulajdon igaz beszde, s azok kell hitelessge nmaguktl van, nem emberektl. Mert maga az Isten szlott az atykhoz, a prftkhoz s az apostolokhoz, s hozznk is szl mg mindig a szent iratok ltal.
2. s ebben a szentrsban a Krisztus egyetemes egyhza a legteljesebben eladva tallja mind azt, ami az idvezt hitre, mind azt, ami az Istennek tetsz let helyes folytatsra tartozik. Annakokrt hatrozottan megparancsolta Isten, hogy semmi ahhoz ne ttessk, se el ne vtessk abbl. (5 Mz. 4,2 12,32) Mi teht gy vlekednk, hogy ezekbl az iratokbl kell tanulni az igazi blcsessget s kegyessget, mint szintn az egyhzak reformlst s kormnyzst s a kegyessg minden teendjre vonatkoz utastst, vgl a hitttelek bebizonytst s elvetst, avagy minden tvelygs megcfolst, st minden intst is, az apostol ama mondsa szerint: A teljes rs Istentl ihletett s hasznos a tantsra, a feddsre...(2 Tim. 3,16). s ismt: Ezeket rom neked - gymond az apostol Timtheusnak - hogy megtudhasd ezekbl, mi mdon kell forgoldni az Isten hzban.(1 Tim. 3,14-15) Ugyan mondja tovbb a thessalonikabelieknek: Midn vetttek az Isten beszdt, melyet hallottatok mi tlnk, nem gy vetttek azt, mint embereknek beszdt, hanem mint Istennek beszdt, mikppen hogy bizony az is. (1 Thess. 2,13) Mert maga az r mondotta az evangliomban: Nem ti vagytok, akik szlani fogtok, hanem a ti mennyei Atytoknak Lelke az, aki szlani fog ti ltalatok. (Mt 10,20) Azrt aki titeket hallgat engem hallgat, aki titeket megvet, engem vet meg. (Luk. l0,16 Jn. 13,20)
3. Midn teht manapsg Istennek ezt a beszdt, trvnyesen hvatott prdiktorok hirdetik az egyhzban: hisszk, hogy Istennek tulajdon beszde hirdettetik s azt fogadjk be a hvek, s nem szksges Istennek ms igjt klteni vagy vrni az gbl; s nyilvn a hirdetett igre kell gyelni, nem az azt hirdet lelkipsztorra, aki ha gonosz s bns is, mindazltal Isten igje igaz s j marad.
4. s nem gondoljuk, hogy a klskppen val igehirdets azrt ltszik mintegy eredmnytelennek, mivelhogy az igaz vallsban val oktats a Szentllek bels megvilgoststl fgg, amint rva van: Nem tantja senki az felebartjt, mert mindnyjan megismernek engem, (Jer. 3l,34) s: Sem aki plntl, valami, sem aki ntz, hanem Isten, aki elmenetelt ad. (1 Kor. 3,7) Mert, br senki sem mehet Krisztushoz, hanemha az Atya vonandja t (Jn. 6,44) s belskppen a Szentllek megvilgostja: mindazltal tudjuk, hogy Isten igenis akarja, hogy az beszde nyilvnosan is hirdettessk. Isten az Szentlelke, avagy angyal szolglata ltal, szintn oktathatta volna Kornliust, Pter apostol munkja nlkl is: mgis Pterhez utastja t, akirl az angyal gy szlt: Az megtant tged, mit kell cselekedned. (Csel. 10,6) Mert aki belskppen megvilgost, Szentlelket ajndkozvn az embereknek, ugyan tantvnyainak ezt a parancsolatot adta: Elmenvn mind e szles vilgra, prdikljtok az evangliomot minden teremtmnynek. (Mrk 16,15) Ez okbl prdiklta Pl apostol Filippiben a bborrs Lydinak az igt klskppen, belskppen pedig megnyit az r ama n szvt. (Csel. 16,14) Ugyanez a Pl, gynyr gondolatbeli emelkeds utn erre a kvetkeztetsre jut: Teht a hit hallsbl van, a halls pedig Isten gje ltal.(Rm. 10,17) Mindamellett elismerjk, hogy Isten, kls szolglat nlkl is megvilgosthatja az embereket; akiket akar s amikor akarja: ez hatalmban van. Mi azonban az emberek oktatsnak szoksos mdjrl szlunk, amint azt Isten gy parancsolatban, mint pldban elnkbe adta.
5. Annakokrt megvetjk az Artemon, a manikheusok, a valentininusok, Cerdo s a marcionitk minden eretneksgt, akik tagadtk a szent iratoknak a Szentllektl val eredett: azok kzl nmelyeket rszint el nem fogadtak, rszint megtoldottak s meghamistottak.
6. m azt sem titkoljuk el, hogy az szvetsg nmely knyveit a rgiek apokrifus, msok egyhzi iratoknak neveztk, tudniillik mbr akartk, hogy azokat a gylekezetekben olvassk, de mg sem akartk azt, hogy valamely hitigazsgnak ezekbl val bebizonytst elmozdtsk. Mint pldul Augustinus is emlti, (De civitate Dei 18, cap. 38.) hogy a Kirlyok knyveiben egyes prftk nevei s knyvei idzve vannak, de hozzteszi, hogy azok nincsenek meg a knonban s hogy a mi meglev knyveink elgsgesek a kegyessgre.
II. RSZ
A szent iratok magyarzsrl, az egyhzi atykrl, egyhzi gylsekrl s a hagyomnyokrl
1. Pter apostol azt mondja, hogy a szent iratok nem magyarzhatk egyni tetszs szerint. (2 Pt. 1,20) Ez okbl mi nem helyeslnk akrmifle rsmagyarzst, teht nem ismerjk el igazi s valdi rsmagyarzsnak azt, amelyet a rmai egyhz vlemnynek neveznek, amelynek elfogadst tudniillik a rmai egyhz vdelmezi mindenkire egyenesen rerszakolni iparkodnak; hanem csakis azt az rsmagyarzst ismerjk el igazhitnek s valdinak, amely magokbl a szent iratokbl van mertve (mindenesetre annak a nyelvnek szellembl, a melyen azokat rtk, tovbb a krlmnyek megfontolsval s a hasonl vagy nem hasonl, tbb s vilgosabb szent irati helyek figyelembe vtelvel fejtegetve), amely a hit s szeretet szablyval megegyez s fkppen Isten dicssgre s az emberek idvessgre szolgl.
2. E szerint mi nem becsmreljk a grg s latin egyhzi atyk rsmagyarzatait, sem az vitatkozsaikat s a szent dolgokrl val rtekezseiket - amennyiben a szentrssal megegyeznek - nem vetjk el; de kmletesen elfordulunk tlk, ha szrevesszk, hogy a szent iratoktl eltr, vagy ezekkel ellenkez dolgokat adnak el. s nem gondoljuk, hogy ezzel valami mltatlansgot kvetnk el ellenk; mert k magok mindannyian egyrtelmleg azt akarjk, hogy irataikat ne tekintsk egyenlknek a knoni iratokkal, st inkbb azt parancsoljk, hogy vizsgljuk meg: mennyiben egyeznek, vagy ellenkeznek azok a szent iratokkal, s kvetelik, hogy amik a szentrssal megegyeznek, azokat elfogadjuk, amik pedig attl eltrnek, azokat mellzzk. Hasonl mdon trgyalandk az egyhzi gylsek hatrozmnyai, vagy knonai is. Annakokrt nem trjk, hogy vallsi vitkban, vagy hitbeli dolgokban, az egyhzi atyk puszta nyilatkozataival, vagy az egyhzi gylsek hatrozmnyaival, mg kevsb, hogy a bevett szoksokkal, vagy valami rgi eredet rendelettel zaklassanak bennnket.
3. Hitbeli dolgokban teht nem ismernk el ms brt, csak egyedl az Istent, aki a szentrsban kijelenti, mi az igaz, mi a hamis, mit kell kvetni, mit kell kerlni. E szerint mi csakis a lelkikppen gondolkoz embereknek, az Isten beszdbl mertett nzeteibe nyugszunk bele.
Bizonyra Jeremis s a tbbi prftk komolyan krhoztattk a papok ama gylseit, melyeket k az Isten trvnye ellenre hvtak egybe; egyszersmind gondosan arra is intettek, hogy ne hallgassunk azokra az atykra s ne induljunk el azoknak az tjn, akik sajt tallkonysguk szerint jrva, az Isten trvnytl elprtoltak.
4. Hasonlkppen megvetjk az emberi hagyomnyokat, amelyeket br szpen hangz cmekkel kestenek fl, mintha isteniek s apostoliak volnnak, melyeket az apostolok l szval s taln az apostoli frfiak kezvel adtak volna ltal az utnok kvetkez pspkknek s az egyhznak: mde, ha a szent iratokkal sszehasonltjuk ket, ezektl eltrnek s ebbl a klnbzsgkbl bebizonyosodik rluk, hogy teljessgel nem apostoliak.
Mert valamint az apostolok, egymstl klnbz dolgokat nem tantottak: ppengy az apostoli frfiak, az apostolok tantsval ellenkezt nem hirdettek. St istentelen dolog volna azt lltani, hogy az apostolok l szval olyasmiket tantottak, amik az irataikkal ellenkeznek. Pl apostol vilgosan mondja, hogy minden egyhzban ugyanazt tantotta; (1 Kor. 4,17) s ms helytt ezt mondja: Nem runk nektek mst, mint amit olvastok, vagy jl ismertek. (2 Kor. 1,13) Msutt ismt bizonysgot tesz arrl, hogy s tantvnyai (tudniillik az apostoli frfiak) ugyanazon ton jrnak s ugyanazon Llek szerint cselekszenek mindent. (2 Kor. 12,18) A zsidknak is voltak hajdan si hagyomnyaik, a melyeket azonban szigoran megcfolt z r, bebizonytvn, hogy azoknak megtartsa az Isten trvnyre nzve rtalmas s hogy ezekkel hiba tisztelik az Istent. (Mt 15,9 Mrk 7,7)
III. RSZ
Istenrl, az egysgrl s a Szenthromsgrl
1. Hisszk s tantjuk, hogy Isten az lnyre vagyis termszetre nzve egy, aki nmagtl van, nmagban mindenekre elgsges, lthatatlan, test nlkl val, vghetetlen, rkkval, minden dolognak, gy a lthatknak, mint a lthatatlanoknak teremtje, a legfbb J, l s mindeneknek letet ad, mindeneket megtart, mindenhat s mindenek felett blcs, kegyelmes s irgalmas, igaz s igazmond. mde irtzunk a tbbistentstl, mert vilgosan meg van rva: A te Urad Istened egy Isten (5 Mz. 6,4). n vagyok a te Urad Istened, ne legyenek tenked idegen isteneid n elttem (2 Mz. 20,3). n vagyok az r s tbb nincs, rajtam kvl nincs Isten! s nincs tbb Isten nlam, igaz Isten s megtart nincs kvlem. (sa. 45,5.21) Az r, az r, irgalmas s kegyelmes Isten, ksedelmes a haragra, nagy irgalmassg s igazsg. (2 Mz. 34,6)
2. Mindazltal hisszk s tantjuk, hogy ugyanaz a vghetetlen, megoszthatatlan egy Isten, szemlyeire nzve sztvlaszthatatlanul s sszeelegythetetlenl klnbz, tudniillik Atya, Fi s Szentllek, gy hogy az Atya rktl fogva szlte a Fit; a Fi kibeszlhetetlen mdon szletett, a Szentllek pedig mindketttl szrmazik, mg pedig rktl fogva s mindkettvel imdand; gy, hogy nincs hrom Isten, hanem van hrom szemly, akik egyenl lnyegek, egyformn rkkvalk s egyenlk, mg lnykre nzve klnbzk s rendre nzve egyik a msiknak eltte van, m anlkl, hogy valamely egyenltlensg volna kzttk. Mert termszet vagyis lny tekintetben annyira egyeslve vannak, hogy egy az Isten, s az isteni lny kzs az Atyval, a Fival s a Szentllekkel.
3. A szentrs ugyanis a szemlyek vilgos megklnbztetst tantja neknk, amennyiben az angyal a szent szzhz egyebek kztt gy szl: A Szentllek szll tered s a magassgban lakoz Istennek ereje rnykoz meg tged; annakokrt is, ami tled szletik, mivelhogy szent lesz: Isten Finak hivatik. (Luk. 1,35) De meg Krisztus keresztelsekor is mennyei szzat hallatszott, mely ezt mond Krisztus fell: Ez az n szerelmes Fiam. (Mt 3,17) s a Szentllek galamb alakjban megjelent. (Jn. 1,32) s midn az r megparancsolta tantvnyainak a keresztelst, meghagyta, hogy kereszteljenek az Atynak, a Finak s a Szentlleknek nevbe. (Mt 28,19) Ms helyen gy szl az evangliomban: Szentlelket kld az n Atym az n nevemben. (Jn. 14,26) Ismt: Mikor eljvend ama Vigasztal, akit n bocstok nktek az Atytl, az igazsgnak Lelke, aki az Atytl szrmazik, bizonysgot tesz nrlam. (Jn. 15,26) Egy szval: elfogadjuk az apostoli hitvallst, amely igaz hitet tant nknk.
4. Krhoztatjuk teht a zsidkat s mohamednokat s mindazokat, kik a szentsges s imdand Szenthromsgot kromoljk. Viszont krhoztatunk minden eretneksget s eretneket, a kik azt tantjk, hogy a Fi s Szentllek, elnevezs szerint Isten, tovbb hogy a Szenthromsgban van valami teremtett s szolgl, vagyis a msiknak alrendelt, hogy vgre is van benne egyenltlen, nagyobb vagy kisebb, testbl val vagy testikppen kibrzolt, mdra vagy akaratra nzve klnbz, elegytett, vagy elklntett elem; mintha a Fi s a Szentllek csak tulajdonsgai s sajtsgai volnnak az egy Atya Istennek, a mint a monarchinusok, novatinusok, Praxeas, patripassinusok, Sabellius, Samosatai Pl, Atius, Macedonius, az anthropomorphitk, Arius s ms hozzjok hasonlk vlekedtek.
IV. RSZ
A blvnyokrl, vagyis Istennek, Krisztusnak s a szenteknek kpeirl
1. Mivel Isten lthatatlan llek s vgetlen lny: ez okbl t semminem mvszet vagy kp ltal kibrzolni nem lehet; teht nem tartzkodunk attl, hogy az Istenrl val kpeket, a szentrs szerint mer hazugsgoknak nevezzk. Megvetjk annakokrt nemcsak a pognyok blvnyait, hanem a keresztynek kpeit is. Mert br Krisztus emberi termszetet lttt magra, mindazltal ezt nem azrt cselekedte, hogy szobrszoknak s festknek szolgljon minta gyannt. Tagadta , hogy a trvnynek s a prftknak eltrlse vgett jtt al, (Mt 5,17) a trvnyben s a prftk rsaiban pedig tiltva vannak a kpek. (2 Mz. 20,4 3 Mz. 19,4 5 Mz. 4,15 sa. 44,9) Tagadta, hogy testi jelenlte hasznlna valamit az egyhznak; meggrte, hogy Lelkvel mindenkor velnk lesz. (Jn. 16,17) Kicsoda hinn ht el, hogy az testnek rnya vagy kpe brmi rszben is hasznra volna a hvknek? s mivel Lelke ltal bennnk lakozik: ennlfogva Isten templomai vagyunk. (2 Kor. 6,16) De ugyan mi kze van Isten templomnak a kpekhez? s minthogy a boldogult lelkek s dicslt gi lnyek fldi letkben mindennem tiszteltetst visszautastottak (Csel. 3,12 14,11.15 Jel. 14,7 22,9) s a kpszobrok ellen harcoltak: ugyan kicsoda tartan valsznnek azt, hogy a dicslt gi lakosoknak s angyaloknak tetszennek az kpeik, amelyek eltt az emberek trdet hajtanak, fvegeiket leveszik s ms ilyes tiszteletadst nyilvntanak.
2. Hogy azonban az emberek a vallsban oktatst nyerjenek s az isteni dolgokra s sajt idvessgkre intessenek, e clbl az r azt parancsolta, hogy az evangliom hirdettessk (Mrk 16,15), de nem azt, hogy a kznsget festett kpek ltal oktassk. Skramentomokat is szerzett, de kpszobrokat sehol sem rendelt. Egybirnt brmerre tekintsnk: az Istentl teremtett l s igazi valsgok mindentt szemnk el tnnek, amelyek, ha kellleg megfigyeljk ket, sokkal inkbb hatnak a szemllre, mint az sszes emberek ltal ksztett sszes kpek, vagy hitvny, mozdulatlan, ttlen s lettelen festmnyek, a melyekrl igazn mondotta a prfta: Szjok van, de nem szlanak, szemeik vannak, de nem ltnak. (Zsolt. 115,5) Ez okbl helyeseljk ama rgi rnak Lactantiusnak eme nyilatkozatt: Ktsgen kvl val dolog, hogy ahol kp van, ott nincs semmi valls. (Inst. div. 1. II., c. 18.) s azt lltjuk, hogy helyesen cselekedett ama boldogult pspk Epiphanius, aki midn templom ajtajnl olyan fggnyt tallt, melyre Krisztus vagy valamely szent kpe volt festve: letpte azt s eldobta, mert a szent iratok tekintlye ellen val dolognak tartotta, hogy Krisztus egyhzban embernek a kpe fggjn; annakokrt megparancsolta, hogy Krisztus egyhzban ezentl, a mi vallsunkkal ellenkez ilyesfle fggnyket fl ne fggesszenek, st inkbb meg kell szntetni azt a botrnkoztatst, amely mltatlan a Krisztus egyhzhoz s a hv nphez. Helyeseljk tovbb Augustinusnak az igaz vallsrl val eme nyilatkozatt: A mi vallsunk ne legyen emberi mvek tisztelse. Mert jobbak magok a mvszek, akik azokat ksztik: mgsem tartozunk ket tisztelni. (De vera religione, c. 55.)
V. RSZ
Isten imdsrl, tiszteletrl s segtsgl hvsrl az egyedli Kzbenjr Jzus Krisztus ltal
1. Tantjuk, hogy egyedl az igaz Istent kell imdni s tisztelni. Ezt a tisztessget senki msra nem ruhzzuk, az r ama parancsolata szerint: A te Uradat Istenedet imdjad s csak nki szolglj. (Mt 4,10) Bizonyra minden prfta a legkomolyabban felgerjedett Izrel npe ellen, valahnyszor ez, idegen isteneket s nem egyedl csak az egy igaz Istent imdta s tisztelte. Tantjuk azonban, hogy Istent gy kell imdni s tisztelni, ahogy arra maga tantott bennnket, tudniillik llekben s igazsgban (Jn. 4,23) nem babonskodssal, hanem szintesggel, az igje szerint, hogy egykoron ne szljon hozznk is ekppen: Kicsoda kvnta ezt a ti kezeitekbl? (sa. 66,3) Mert Pl apostol is gy szl: Isten nem tiszteltetik embereknek kezei ltal, mintha valamiben szklkdnk... (Csel. 17,25)
2. Egyedl t hvjuk segtsgl letnknek minden bajai s viszontagsgai kzepett, mg pedig a mi egyedli Kzbenjrnk s Szszlnk Jzus Krisztus ltal. Mert vilgosan megparancsolta neknk: Hvj segtsgl engemet a te nyomorsgodnak idejn s n megszabadtalak tgedet s te dicstesz engemet. (Zsolt. 50,15) De nagy kegyesen meg is grte neknk az r, hogy: Valamit krendetek az Atytl az n nevemben, megadja tinktek.(Jn. 16,23) Viszont: Jjjetek n hozzm mindnyjan, kik megfradottak s megterheltek vagytok s n megnyugosztlak titeket. (Mt 11,28) s mert meg van rva: Mimdon hvjk segtsgl azt, akiben nem hiendenek? (Rm. 10,14) Mi pedig egyedl Istenben hisznk: teht egyedl t hvjuk segtsgl, mg pedig Krisztus ltal. Mert a miknt Pl apostol mondja: Egy az Isten, egy a kzbenjr az Isten s emberek kztt, az ember Krisztus Jzus.(1 Tim. 2,5) Viszont: Ha valaki vtkezendik, van Szszlnk az Atynl, az igaz Jzus Krisztus. (1 Jn. 2,1)
3. Annakokrt mi, a dicslt gi lakkat vagy szenteket sem nem imdjuk, sem nem tiszteljk, sem segtsgl nem hvjuk s ket az Atya eltt a mennyekben szszlink vagy kzbenjrink gyannt el nem ismerjk. Mert elg neknk az Isten s a Kzbenjr Krisztus, s azt a tisztessget, mely egyedl Istent s az Fit illeti meg, senki msra nem ruhzzuk, mivel nyilvn maga mondotta: Az n dicssgemet senki msnak nem adom. (sa. 42,8) Pter apostol is ezt tantja: Nem adatott ms nv az embereknek az g alatt, amely ltal kellene megtartatnunk, hanemha a Krisztus neve. (Csel.4,12) A kik benne hit ltal nyugodalmat tallnak, bizonyra Krisztuson kvl semmi mst nem keresnek.
Mindazltal a megboldogultakat sem meg nem vetjk, sem rluk kicsinylleg nem vlekednk. Elismerjk ugyanis, hogy k Krisztus l tagjai, Istennek bartai, kik a testet s a vilgot dicssgesen meggyztk. Szeretjk teht s tiszteljk is ket, mint atynkfiait, csakhogy nem valamelyes imdssal, hanem tisztessges becslssel, ltalban helyes dicsrettel.
Utnozzuk is ket, mert hitk s ernyeik kveti s az rk idvessg rks trsai lvn, leghbb vgydssal s esdeklssel hajtunk velk egytt rkk Istennl lakozni s rvendezni Krisztusban. E tekintetben helyeseljk Augustinusnak az igaz vallsrl val eme nyilatkozatt: Ne legyen a mi vallsunk meghalt embereknek a tisztelse; mert ha kegyesen ltek, akkor nem olyanok, hogy ilyen tisztessgre vgyjanak, st inkbb azt kvnjk, hogy t tiszteljk, akinek vilgossgban k rvendeznek a fltt, hogy mi szolgatrsai vagyunk az rdemnek. Tisztelni valk teht, mivel mltk a kvetsre, de kegyessgkrt semmi esetre sem imdandk. (De vera religione, c. 55.)
4. Mg kevsb hisszk, hogy a megboldogultak ereklyit tisztelni vagy imdni szabad volna. Azok a rgi szentek azt tartottk, hogy elgg megtiszteltk halottaikat, ha azok fldi rszeit - minekutna a lelkk gbe szllott - tisztessgesen eltakartottk; s minden sknek legnemesebb hagyatkaiul tekintettk az ernyeiket, tantsukat s hitket, amelyeket mikppen az elhunytak magasztalsval ajnlottak: azonkppen nmagok is trekedtek megvalstani fldi letkben. ppen azok az sk nem eskdtek mskppen, hanem csakis a Jehova Isten nevre, amint azt az isteni trvny parancsolja, (5 Mz. 10,20) a mely megtiltja az idegen istenek nevre val eskvst. (2 Mz. 23,13) Kvetkezskppen a szentekre kvnt eskt mi sem tesszk le. Annakokrt mindezen dolgokban megvetjk azt a tant, mely a boldogult gi lakosoknak szerfelett sokat tulajdont.
VI. RSZ
Az Isten gondviselsrl
1. Hisszk, hogy ennek a blcs, rkkval s mindenhat Istennek gondviselse tartja fenn s kormnyozza mindazt, ami a mennyben, fldn s minden teremtmnyben van. Errl tesz tanbizonysgot Dvid, mondvn:Felmagasztaltatott az r minden pogny np felett; dicssge tl van az egeken. Kicsoda hasonl az rhoz, a mi Istenkhz, aki a magassgban lakozik? Aki magt megalzva tekint szt mennyen s fldn. (Zsolt 113,4-5) Viszont gy szl: Minden utamat jl tudod. Mikor mg nyelvemen sincs a sz, immr egszen rted azt Uram. (Zsolt 139,3-4) Pl apostol is errl tesz bizonysgot, gy szlvn: ltala lnk, mozgunk s vagyunk (Csel. 17,28) s tle, ltala s benne vannak mindenek. (Rm. 11,36) Nagy igazn s a szentrs szerint hangoztatta teht Augustinus, (De agone Christi, c. 8) hogy az r mond: Nemde vesznek kt verebecskt egy kis fillren? de mgis csak egy sem esik azok kzl a fldre a ti Atytok akarata nlkl. (Mt 10,29) E szavaival azt akarta bebizonytani, hogy mg amit igen cseklynek tartanak is az emberek, azt is az Isten mindenhatsga kormnyozza. gy szl tovbb az igazsg is, hogy tpllja az g madarait s ruhzza a mez liliomait, st mg fejnk hajszlait is mind szmon tartja. (Mt 6,26) 2. Krhoztatjuk teht az Isten gondviselst tagad epikureusokat s mindazokat, akik kromllag azt mondjk, hogy Isten messze tvol az gsarkok krl l s sem renk, sem a mi dolgainkra nem tekint s nem gyel. Eltlte az ilyeneket ama kirlyi profta Dvid is, ekppen szlvn: Uram, meddig mg, meddig rvendeznek mg a hitetlenek? Ezt mondjk: Nem ltja az r s nem veszi szre a Jkb Istene! Eszmljetek ti bolondok a np kztt! s ti balgatagok mikor trtek eszetekre? Aki a flet alkotta, avagy nem hall-e? s aki a szemet teremtette, avagy nem lt-e? (Zsolt. 94,3.7-9) 3. Mindazltal nem becsmreljk mint haszontalanokat, azokat az eszkzket, melyek ltal az isteni gondvisels munklkodik, st inkbb tantjuk, hogy azokhoz alkalmazkodnunk kell, amennyiben Isten igje ajnlja. Ez okbl helytelentjk azok vakmer beszdeit, akik azt mondogatjk, hogy: ha mindent az Isten gondviselse intz, akkor legalbb is hibaval minden igyekezetnk s szorgalmatoskodsunk; elegend, ha rhagyunk mindent az isteni gondvisels kormnyzsra, nem szksges, hogy ezentl brmivel is trdjnk, vagy valamit cselekedjnk. Mert mbr Pl apostol tudta, hogy az Isten gondviselse alatt hajzott, ki gy szlt hozz: Rmban is bizonysgot kell tenned, (Csel. 23,11) aki ezenfell ezt is grte neki: Kzletek egy is el nem vsz, kzletek senkinek mg csak haja szla sem hull le fejrl, (Csel. 27,22.34) mindazltal ugyanazon Pl, midn a hajsok meneklsre gondoltak, gy szlt a szzadoshoz s a vitzekhez: Ha ezek a hajban nem maradnak, ti meg nem szabadulhattok. (Csel 27,31) Mert Isten, aki minden dolognak a vgt elhatrozta, egyszersmind rendelkezett a kezdetrl s az eszkzkrl is, amelyek ltal a clhoz el lehet jutni.
4. A pognyok az esemnyeket a vaksorsnak s a bizonytalan vletlennek tulajdontjk. De Jakab nem akarja, hogy gy szljunk: Ma vagy holnap elmegynk ama vrosba s kereskednk; hanem hozzteszi: Holott ezt kellene mondanotok: Ha az r akarandja s lnk, m ezt vagy azt fogjuk cselekedni. (Jakab 4,13.15) Augustinus is gy szl: Mindaz, ami a dolgok folyamatban, a lha emberek eltt, vletlenl trtnnek ltszik, csakis az igje ltal trtnik, mert semmi sem lesz az parancsolata nlkl. (Enarrat. in Psalm. 148.) Ilyen vletlen trtnetnek ltszott az, hogy Saul, midn az apja szamarait kereste, Smuel prftval tallkozott; de mr azeltt mondotta az r a prftnak: Holnap ilyenkor kldk hozzd egy embert a Benjamin fldrl. (1 Sm. 9,16)
VII. RSZ
A mindensg teremtsrl, az angyalokrl, a stnrl s az emberrl
1. Ez a j s mindenhat Isten teremtett mindent, gy a lthatt, mint a lthatatlant az rk igje ltal, s mindazt fenntartja az rkkval Lelke ltal, amikppen errl bizonysgot tesz Dvid, mondvn: Az r szavra lettek az egek s szjnak leheletre minden seregk. (Zsolt. 33,6) Mindaz pedig, amit Isten teremtett - amint az rs mondja - igen j vala, az ember hasznra s javra sznva. Azt mondjuk azonban, hogy mindez egy eredetbl szrmazott.
2. Krhoztatjuk annlfogva a manikheusokat s marcionitkat, akik istentelen mdon, a jnak s rossznak kt lnyeget s termszetet, viszont kt s okot s kt egymssal ellenttes istent - jt s gonoszt - kltttek.
3. Minden teremtmny kztt kitnnek az angyalok s az emberek. Az angyalokrl gy szl a szentrs: Aki a szeleket teszi kveteiv, a lngol tzet szolgiv. (Zsolt. 104,4) Hasonlkppen: Avagy nem szolglatra val lelkek-e mindazok, azokrt kldve szolglatra, akik rklni fogjk az idvessget. (Zsid. 1,14) A stnrl pedig maga az r Jzus tesz bizonysgot, hogy az emberl volt eleitl fogva s az igazsgban nem llott meg, mert nincs benne igazsg. Mikor hazugsgot szl, a magbl szl, mert hazug s hazugsgnak apja. (Jnos 8,44) Azt tantjuk teht, hogy nmely angyalok megmaradtak az engedelmessgben s Isten s az emberek h szolglatra rendeltettek; msok pedig nhibjok kvetkeztben elestek s romlsba jutottak s minden jnak s a hvknek ellensgeiv lettek.
4. Az emberrl meg gy szl az rs, hogy kezdetben jnak teremtetett, az Isten kpre s hasonlatossgra; hogy Isten t a paradicsom kertbe helyeztet (1 Mz. 2) s mindent lbai al vetett, amit Dvid a nyolcadik zsoltrban oly felsgesen magasztal. Ezenkvl felesget adott neki s megld ket. Azt mondjuk pedig, hogy az ember egy szemlyben kt, mgpedig egymstl klnbz lnyegbl ll, tudniillik halhatatlan llekbl, mely a testtl val elvls utn nem alszik s nem vsz el, s haland testbl, mely azonban az utols tletkor fel fog tmasztatni halottaibl, hogy gy az egsz ember vagy letben, vagy hallban maradjon rkre.
5. Krhoztatjuk mindazokat, akik a llek halhatatlansgt gnyoljk, vagy elmsked okoskodsukkal ktsgbe vonjk, vagy azt mondogatjk, hogy a llek aluszik, vagy hogy az: rsze az Istennek. Szval, krhoztatjuk mindazoknak a vlekedst, akik a teremtsrl, az angyalokrl, a stnrl s az emberrl ellenkezleg gondolkoznak, mint ahogy neknk a szent iratokbl tantottk a Krisztus apostoli egyhzban.
VIII. RSZ
Az ember bnesetrl, a bnrl s a bn okrl
l. Isten az embert kezdetben a maga kpre, igazsgban s valsgos szentsgben, jnak s igaznak teremtette; de az ember a kgynak sztnzsre (1 Mz. 3) s a sajt vtke miatt, a jsgtl s igazsgtl elprtolvn: a bn, hall s klnfle bajok martalka lett. s amilyenn lett az eless miatt: olyanok mindazok, akik tle szrmaztak, tudniillik a bn, hall s klnfle bajok martalkai.
2. A bnn pedig rtjk az embernek azt a veleszletett romlottsgt, mely amaz els szleinktl mindnyjunkra rnk hramlott vagyis elterjedett, amely miatt mi, gonosz kvnsgokba merlve (1 Mz. 5,4 8,21) s a jtl elfordulva, minden rosszhoz pedig vonzdva, telve minden gonoszsggal, bizalmatlansggal, Isten megvetsvel s gyllsvel, nmagunktl semmi jt nem cseledhetnk, st, mg nem is gondolhatunk. (2 Kor. 3,5) St inkbb, amint mr esztendeink is szaporodnak, gonosz gondolatainkkal, beszdeinkkel s cselekedeteinkkel, amelyeket Isten trvnye ellen elkvetnk, rossz fhoz mlt gymlcsket termnk, (Mt 12,33) ennlfogva tulajdon rdemnk szerint az Isten haragjnak martalkai lvn, igazsgos bntetsekkel lakolunk, s gy mindnyjunkat eltasztott volna magtl az Isten, hacsak a szabadt Krisztus vissza nem vitt volna bennnket.
3. A hallon teht nemcsak a testi hallt rtjk, amellyel egyszer a bnkrt mindnyjunknak meg kell halnunk:hanem az rk bntetseket is, amelyeket bneinkkel s romlottsgunkkal megrdemeltnk. Mert az apostol azt mondja, hogy: Holtak valnk a vtkek s bnk miatt s termszet szerint haragnak fiai valnk, mint a tbbiek is. De Isten, aki gazdag az irgalmassgban, midn holtak valnk a vtkek miatt, megeleventett minket egytt a Krisztussal (Efz. 2) tovbb: Mikppen egy ember ltal jtt be a vilgra a bn s a bn ltal a hall s akppen a hall minden emberre elhatott, mivelhogy mindenek vtkeztek. (Rm. 5,12)
4. Elismerjk teht, hogy minden emberben van eredend bn, elismerjk, hogy minden ms bn, amely ebbl szrmazik s bnnek mondatik, valsggal is az, nevezzk akrmi nven, akr hallos, (Jn. 5,16) akr megbocsthat bnknek, akr annak, amelyet Szentllek ellen val bnnek hvnak, amely soha meg nem bocsttatik. (Mrk 3,29) Azt is megvalljuk, hogy a bnk nem egyenlk, noha a romlottsg s hitetlensg ugyanazon forrsbl fakadnak, hanem egyik a msiknl slyosabb, amint az r mondotta: Trhetbb lesz Sodomnak dolga, mint annak a vrosnak, amely az evangliom beszdt megveti. (Mt 10,15 11,20)
5. Krhoztatjuk teht mindazokat, akik ezekkel ellenkezket tantottak, fkppen pedig Pelagiust s minden pelagianust a Jovinianus kvetivel egytt, akik a stoikusokkal minden bnt egyenlnek tartottak. Ebben az gyben mindenkppen egyetrtnk Augustinussal, aki a maga vlemnyt a szent iratokbl vette s vdelmezte.
6. Krhoztatjuk tovbb Florinust s Blastust, akik ellen Irenaeus is rt, s mindazokat, akik Istent tartjk a bn okozjul; minthogy nyilvn meg van rva: Nem olyan Isten vagy Te, aki hamissgban gynyrkdnl, nem lakhatik Te nlad gonosz; gyllsz Te minden bnt cselekedt, elveszted, akik hazugsgot szlnak. (Zsolt. 5,5) s viszont:Mikor a stn hazugsgot szl, a magbl szl, mert hazug s hazugsgnak apja. (Jn. 8,44) m mimagunkban is elg bn s romlottsg van, gy hogy nem szksges, hogy Isten ntsn belnk j vagy nagyobb gonoszsgot. Kvetkezleg, mikor a szentrs azt mondja, hogy az Isten megkemnyt, megvakt s ferde gondolkozsra ad t valakit, ez gy rtend, hogy Isten azt, igazsgos tlet szerint cselekszi, mint igazsgos br s bntet. Vgre, valahnyszor a szentrsban az van mondva, vagy gy ltszik, hogy Isten valami gonoszt cselekszik: ez nem azrt van mondva, mintha nem az ember cselekedn a gonoszt, hanem azrt, mert Isten annak a megtrtnst megengedi s nem akadlyozza meg igaz tletbl; holott ha akarta volna, megakadlyozhatta volna; vagy, mert az emberek gonoszsgt jra fordtja, mint a Jzsef btyjainak vtkt; vagy pedig, mert a bnket gy igazgatja, hogy azok szertelenl ki ne trjenek s el ne harapzzanak. Augustinus gy r errl (Enchiridion ad Laur. c. 100.):Csodlatos s kibeszlhetetlen mdon, nem az akarata nlkl trtnik, ami az akarata ellenre trtnik is. Mert nem trtnnk meg, ha nem engedn, hogy megtrtnjk.
s bizonyra nem akaratlanul engedi meg, hanem akarva. s maga j lvn, nem engedn meg, hogy a gonosz megtrtnjk, hacsak a gonoszbl is jt nem tudna ltrehozni, mivelhogy mindenhat. Ezek az Augustinus szavai.
7. A tbbi krdseket, hogy vajjon Isten akarta-e az dm esett? vagy, hogy csbtotta-e t az elessre? vagy, hogy mirt nem akadlyozta meg az esetet? s ms hasonlkat, a tudkoskod krdsek kz szmtjuk, hacsak taln az eretnekek, vagy afle alkalmatlankod emberek ktekedse nem knyszert arra, hogy azokat is kifejtsk az Isten igjbl, amikppen ezt nem egyszer cselekedtk is az egyhz kegyes tanti; tudvn, hogy az r megparancsolta, hogy az ember ne egyk a tiltott gymlcsbl, s a tilalom thgst megbntette; m a gonosz dolgok is, amelyek megtrtnnek, nem az Isten gondviselse, akarata s hatalma tekintetbe vtelvel olyanok, hanem a stnra s a mi akaratunkra val tekintetbl, amely ellenszegl az Isten akaratnak.
IX. RSZ
Az ember szabad akaratrl s tehetsgrl
1. Erre a ttelre nzve, mely az egyhzban mindig sok villongst okozott, azt tantjuk, hogy az embernek hromfle helyzett vagyis llapott kell tekintetbe venni. Elszr, hogy milyen volt az ember a bneset eltt, tudniillik igaz s szabad, aki mind a jban megmaradhatott, mind a rosszra elhajolhatott; elhajlott pedig a rosszra s mind magt, mind az egsz emberi nemzetsget bnbe s hallba juttatta, amint fentebb mondottuk.
2. Azutn tekintetbe kell venni, milyen volt az ember a bneset utn? Br az ember nem vesztette el az rtelmt s nem sznt meg az akarata, sem ppen kdarabb vagy fatuskv nem vltozott: mde azok a tehetsgek gy megvltoztak s elertlenedtek az emberben, hogy tbb nem kpesek arra, amire kpesek valnak a bneset eltt. Az rtelem ugyanis elhomlyosult, az akarat pedig szabadbl szolgaiv lett. Mert a bnnek szolgl, nem akaratlanul, hanem akarva. Mindenesetre akaratnak mondjuk, nem akaratlansgnak.
3. Ami teht a rosszat, vagy a bnt illeti: az ember nem Istentl vagy a stntl knyszertve, hanem sajt akaratbl cselekszi a rosszat s ebben a tekintetben teljesen szabad akarata van. Ha pedig gyakran azt veszzk szre, hogy Isten az embert a legrosszabb cselekedetek s tervek vgrehajtsban megakadlyozza: ezzel Isten az embernek rosszra val szabadsgt nem sznteti meg, hanem hatalmval elejt veszi annak, amit az ember msklnben szabadon hatrozott el magban. gy Jzsef btyjai is szabadon hatrozzk el, hogy Jzsefet meglik, de ezt nem tehetik meg, mert az Isten tancsvgzsnek mskppen tetszett.
4. Ami meg a jt s az ernyeket illeti: az ember rtelme nmagtl nem helyesen tl az isteni dolgok fell. Az evangliomi s apostoli irat ugyanis mindeniknktl, akik idvezlni akarunk, jjszletst kvn: kvetkezskppen az dmtl val els szlets semmit sem r az idvessgre nzve. Pl apostol szerint az rzki ember nem fogadja el, amik az Isten Lelktl vannak. (1 Kor 2,14) Ugyan msutt ktsgbe vonja, hogy nmagunktl kpesek volnnk valami jnak elgondolsra. (2 Kor. 3,5) Tudjuk azonban, hogy az akaratnak vezre az rtelem, vagyis a belts; mivel pedig a vezr vak: vilgos, hov jut az akarat is; teht a mg jj nem szletett embernek nincs szabad akarata a jra s ereje sincs a jnak cselekvsre. Az r az evangliomban gy szl: Bizony-bizony mondom nektek: valaki bnt cselekszik, szolgja a bnnek. (Jn. 8,34) s Pl apostol szerint a testnek trekvse ellensgeskeds Isten ellen, mert az Isten trvnynek nem engedelmeskedik, minthogy azt nem is teheti. (Rm. 8,7)
5. Tovbb menve azt mondjuk, hogy a bnbe esett emberben van nmi megismersi kpessg a fldi dolgokra vonatkozlag. Mert Isten az irgalmassgnl fogva meghagyta nla az szt, mely azonban jelentkenyen tvol ll attl, amely a bneset eltt megvolt az emberben. Isten parancsolja, hogy az szt mveljk, egyszersmind ajndkokat s elmenetelt is ad hozz. s nyilvnval dolog, hogy az sszes mvszeti gakban sem jutunk semmire az Isten ldsa nlkl. Legalbb a szentrs minden mvszetet Istenre vezet vissza. (2 Mz. 31) Hiszen a mvszetek eredett a pognyok is isteneknek tulajdontottk, mint azok feltallinak.
6. Vgl lssuk, ha vajjon az jjszltteknek van-e szabad akaratuk s mily hatrig? Az jjszlets alkalmval a Szentllek az rtelmet megvilgostja, hogy Istennek titkait s akaratt megrtse. Magt az akaratot is nemcsak megvltoztatja a Szentllek, hanem kpessgekkel is felruhzza avgett, hogy a jt nknt akarja s cselekedhesse is. (Rm 8,1) Ha ezt meg nem engedjk, akkor megtagadjuk a keresztyn szabadsgot s trvnyszer szolgasgot hozunk be. Ugyde Isten is gy szl a prfta ltal: Trvnyemet az belsejkbe helyezem s az szvkbe rom be. (Jer. 31,33) Az r is azt mondja az evangliomban: Ha a Fi megszabadt titeket, bizonnyal szabadok lesztek. (Jn. 8,36) Pl meg ezt mondja: Nktek adatott az a kegyelem a Krisztusrt, nemcsak hogy higgyetek benne, hanem hogy rte szenvedjetek is. (Fil. 1,29) Tovbb: Meg vagyok gyzdve arrl, hogy aki elkezdette bennetek a j dolgot, elvgzi a Jzus Krisztus napjig; (Fil. 1,6) viszont: Isten az, aki munklja bennetek mind az akaratot, mind a munklkodst. (Fil. 2,13)
7. Mindazonltal azt tantjuk, hogy itt kt dolgot kell figyelembe vennnk; elszr azt, hogy az jjszlttek a jnak vlasztsban s tevsben nemcsak szenvedlegesen, hanem cselekvleg is viselik magokat. Mert Isten indtja ket, hogy magok tegyk azt, amit tesznek. Helyesen emlti meg erre nzve Augustinus, hogy Isten a mi segtnknek neveztetik. Mr pedig csak azon lehet segteni, aki valami tesz. A manikheusok az embert minden sajt cselekvstl megfosztottk s mintegy kdarabnak vagy fatusknak tartottk.
8. Figyelembe veend msodszor az, hogy az jjszlttekben bennk marad a gyarlsg. Mivel ugyanis a bn bennnk lakozik s az jjszlttekben a test kzd a llek ellen egsz letnk vgig: ennlfogva nem egszen tkletesen cselekszik az jjszlttek azt, amit magokban elhatroztak
Igazolja ezt az apostol (Rm. 7 s Gal. 5). E szerint az a mi szabad akaratunk amiatt gyenge, ami az s dmbl s a velnk szletett emberi romlottsgbl letnk vgig bennnk megmarad. De mivel a testisg erinek s az ember maradvnyainak nincs annyi hatsa, hogy vgkppen kioltsk a llek mkdst: ezrt a hvket szabadoknak mondjuk, de gy m, hogy gyarlsgukat megismerjk s ne krkedjenek a szabad akarattal. A hv lleknek ugyanis mindig szeme eltt lebegjen, amit Augustinus az apostol nyomn gyakran hangslyoz: Mid van, amit nem kaptl? Ha pedig kaptad, mit krkedel, mintha nem kaptad volna? (1 Kor. 4,7) Ehhez jrul mg az, hogy nem mindjrt teljesl, amit magunkban elgondoltunk, mert a dolgok kimenetele Isten kezben van. Ezrt kri Pl apostol az Urat, hogy tegye szerencsss az utazst (Rm. 1,10) Teht, mr csak ebbl az okbl is ertelen a szabad akarat.
9. Egybirnt senki sem tagadja, hogy kls dolgokban mind az jjszltteknek, mind az jj nem szletetteknek megvan a szabad akaratuk. Mert az embernek ms l lnyekkel, (melyeknl nem cseklyebb), kzs tulajdonsga az, hogy nmely dolgot akar, ms dolgot nem akar; nevezetesen, beszlhet s hallgathat, hazulrl elmehet vagy otthon maradhat stb. mbr itt is mindig Isten hatalmra kell gondolnunk, amely cselekedte, hogy Blm nem mehetett oda, ahova akart (4 Mz. 24), s Zakaris, midn a templombl hazatrt, nem szlhatott amint akart. (Luk. 1,22)
10. E trgyra nzve krhoztatjuk a manikheusokat, akik tagadjk azt, hogy a j emberben szabad akaratbl llott el a gonosz. A pelagianusokat is krhoztatjuk, akik azt lltjk, hogy a gonosz embernek elegend szabad akarata van arra, hogy a j parancsolatot teljestse. Mindkettjket megcfolja a szentrs, amely amazoknak ezt mondja:Teremt Isten az embert igaznak, (1 Mz. 1,27) emezeknek pedig gy szl: Ha a Fi megszabadt titeket, bizonnyal szabadok lesztek. (Jn. 8,36)
X. RSZ
Isten eleverendelsrl s a szentek elvlasztsrl
l. Isten rktl fogva, szabadon s ingyen kegyelembl, szemlyvlogats nlkl eleve rendelte vagyis elvlasztotta a szenteket, akiket Krisztusban idvezteni akar, az apostol ama mondsa szerint: Isten elvlasztott minket benne a vilg megalaptsa eltt; (Efz. 1,4) tovbb: Ki megtartott minket s elhvott szent hvssal, nem a mi cselekedeteink szerint, hanem az sajt vgezse s kegyelme szerint, mely adatott neknk Krisztus Jzusban rk idknek eltte, megjelentetett pedig most a mi Megtartnknak Jzus Krisztusnak megjelense ltal.(2 Tim. 1,9-10)
2. Teht nem kzbenjr nlkl, noha nem is valamelyes rdemnkrt, hanem Krisztusban s Krisztusrt vlasztott el Isten minket, gy hogy ppen azok, a kik mr hit ltal Krisztusba oltattak, egyszersmind elvlasztottak is; ellenben azok, akik a Krisztuson kvl vannak, elvetettek az apostol ama mondsa szerint: Magatokat prbljtok meg, hogy vajon a hitben vagytok-e? Avagy nem ismeritek-e meg magatokon, hogy Jzus Krisztus bennetek van? hanemha elvetettek vagytok. (2 Kor. 13,5)
3. Vgre elvlasztotta Isten a szenteket Krisztusban bizonyos clbl, melyet az apostol hasonlkppen elad, mondvn: Elvlasztott minket benne a vilg megalaptsa eltt, hogy szentek s feddhetetlenek legynk eltte, szeretettel eleve elrendelvn, hogy minket fiaiv fogad a Jzus Krisztus ltal, az akaratnak jkedve szerint, az kegyelme dicssgnek dicsretre. (Efz. 1,4-6)
4. s mbr Isten ismeri azokat, akik az vi, (2 Tim. 2,19) s valahol emlts van tve a vlasztottak kevs szmrl: (Mt 20,16) mindazltal mindenek fell jt kell remlnnk s senkit sem kell meggondolatlanul az elvetettek kz szmllni. Pl apostol a filippibelieknek ezt mondja: Hlt adok az n Istenemnek minden rlatok val emlkezsemkor (pedig az egsz filippibeli gylekezetrl szl), hogy ti az evangliomnak tudomnyban rszesek lettetek; elhvn, hogy aki elkezdette bennetek a j dolgot, elvgzi a Jzus Krisztus napjig, mikppen mlt, hogy n ilyen rtelemben legyek mindnyjatok fell. (Fil 1,3.5-7) s mikor az Urat krdeztk, ha vajon kevesen vannak-e, akik idvezlnek?: (Luk. 13,23) nem azt vlaszolja s mondja, hogy kevesen vagy tbben fognak idvezlni, vagy krhozatra jutni, st inkbb intleg szl, hogy kiki igyekezzk bemenni a szoros kapun.(Luk. 13,24) Mintha mondotta volna: Nem a ti dolgotok az, hogy ezek fell kvncsian krdezskdjetek, hanem inkbb trekedjetek arra, hogy az egyenes ton bejussatok a mennybe.
5. Annakokrt nem helyeseljk nmelyeknek istentelen beszdeit, kik azt mondogatjk: Kevesen vannak elvlasztva, s mivel magamrl nem tudom, ha vajon e kevesek szmban benne vagyok-e: teht lvezem az letet. Msok meg gy beszlnek: Ha engem az Isten eleverendelt vagy elvlasztott, akkor semmi sem fog meggtolni ennek a mr hatrozottan bizonyos idvessgnek brsban, brmit cselekedjem is. Ha pedig az elvetettek kzl val vagyok, akkor meg sem hit, sem bbnat nem fog rajtam segteni, mert az Isten vgzse meg nem vltoztathat. gy ht hibaval minden tants s ints. Az ilyenek ellen kzd az apostol, gy szlvn: Az r szolgja legyen a tantsra alkalmas, trelmes s olyan, aki szelden igaztsa tba az ellenmondkat, ha taln egykor az Isten az igazsgnak megismersre trten ket s kijzanodnnak a stn trbl, aki fogva tartja ket a maga akaratra. (2 Tim. 2,24-26) De Augustinus is (De bono perseverantiae, cap. 14 sqq.) azt bizonytgatja, hogy hirdetni kell egyarnt, mind a szabad elvlaszts s eleverendels kegyelmt, mind az intseket s dvs tantsokat. Helytelentjk teht azok eljrst, akik Krisztuson kvl krdezik: Vajjon elvlasztattak-e? s mit vgezett fellk az Isten rktl fogva? Mert hallgatni kell az evangliom hirdetst s azt hinni kell, s ktsgtelennek kell tartani azt, hogy ha hiszesz s Krisztusban vagy: akkor elvlasztott vagy. Mert az Atya az eleverendelsnek rk tancst Krisztusban jelentette meg neknk, amint azt ppen az apostol szavaival kifejtettem. (2 Tim. 1,9.19)
6. Mindenekeltt teht szksges tantani s figyelembe venni, hogy az Atynak mily nagy szeretete lett nyilvnvalv mi hozznk; tovbb meg kell hallani, amit maga az r naponknt hirdet neknk az evangliomban, amint hvogat s szl: Jjjetek n hozzm mindnyjan, kik megfradtatok s megterheltettetek s n megnyugosztlak titeket. (Mt 11,28) gy szeret Isten a vilgot, hogy az egyszltt Fit ad, hogy minden, valaki hiszen benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. (Jn. 3,16) Viszont: Nem akarja az Atya, hogy elvesszen egy is a kicsinyek kzl. (Mt18,14) Krisztus legyen ht a tkr, amelyben a mi elvlasztsunkat szemlljk. Arra nzve, hogy az letnek knyvbe be vagyunk rva, elg vilgos s ers bizonysgunk lesz az, ha egyeslnk Krisztussal s igaz hit ltal a mink s mi az vi vagyunk.
7. Vigasztaljon bennnket az eleverendels fell val megprbltats kzepett, amelynl veszedelmesebb alig van, az: hogy Isten gretei egyetemesen szlnak a hvknek, mert maga mondja: Krjtek s megadatik nktek, (Luk. 11,9-10) mindenki, aki kr, kap. (Mt 7,7-8) Vigasztaljon az is, hogy Isten egyetemes egyhzval gy imdkozunk:Mi Atynk, ki vagy a mennyekben! s hogy a keresztsg ltal Krisztus testbe oltattunk (Gal. 3,27) s az testvel s vrvel gyakorta tplltatunk az egyhzban az rk letre. Ily mdon ersbdve, Pl apostol szerintmunkljuk a mi idvessgnket flelemmel s rettegssel. (Fil. 2,12)
Tovbb
|