A francia reformci
A speieri protestlst s az augsburgi hitvallst, amelyek a reformci nmetorszgi gyzelmt jeleztk, vekig tart harc s bizonytalansg kvette. gy ltszott, mintha a hvei kzti viszlytl meggyenglt s hatalmas ellensgeitl tmadott protestantizmus teljes pusztulsra lett volna tlve. Ezrek pecsteltk meg bizonysgtevsket vrkkel. Polgrhbor trt ki. A protestns gyet egyik kimagasl hve elrulta. A protestns fejedelmek - a legkivlbbak - a csszr fogsgba estek, s vrosrl vrosra hurcoltk ket. De a csszr ltszlagos gyzelme pillanatban lett vesztes. A zskmnyt ki kellett engednie a kezbl, s vgl knytelen volt megtrni azokat a tantsokat, amelyeknek sztzzst letcljul tzte ki. Hatalmt, kincseit s mg az lett is feltette az eretneksg elfojtsra. Most pedig azt ltta, hogy katoni elpusztulnak a csatban, kincstrai kirlnek, j nhny orszgt lzads fenyegeti, s kzben mindentt terjed az a valls, amit hasztalan prblt elfojtani. V. Kroly a Mindenhat ellen harcolt. Isten ezt mondta: »Legyen vilgossg! « A csszr pedig maradandv akarta tenni a sttsget. Szndka azonban meghisult. pedig id eltt megregedve, a hossz kzdelemtl elcsigzva lemondott a trnrl, s bezrkzott egy kolostorba. Svjcban, miknt Nmetorszgban is, stt napok kszntttek a reformcira. Mg szmos kanton elfogadta a reformlt vallst, msok vakbuzgalommal ragaszkodtak Rma tantsaihoz. Az igazsgot megismerni vgyk ldzsbl vgl polgrhbor lett. Zwingli s sokan msok, akik kvettk reformjt, elestek Cappel vres mezejn. Az iszonyatos katasztrfa miatt elkeseredett Oecolompadius nemsokra szintn meghalt. Rma rmmmorban szott, s gy ltszott, hogy szmos helyen visszaszerzi mindazt, amit elvesztett. De Isten, akinek szndkai rk rvnyek, nem hagyta el gyt s npt. Szabadulst hozott. Ms orszgokban tmasztott munksokat, hogy a reformot tovbbvigyk. Franciaorszgban mr a lutheri reformci eltt hajnalodott. A nagy mveltsg Lefevre, a prizsi egyetem ids professzora, a buzg, hsges katolikus azok kztt volt, akik elsknt lttk meg a fnyt. Az kori irodalom kutatsa kzben Lefevre figyelme a Biblira tereldtt, s tantani kezdte. Lefevre, aki a szentek lelkes tisztelje volt, vllalkozott arra, hogy az egyhzi legendk alapjn megrja a szentek s mrtrok trtnett. Ez a feladat nagyon munkaignyes volt, de szmottev rszvel mr elkszlt, amikor elkezdte tanulmnyozni a Biblit - gondolva, hogy segtsget merthet belle. A Bibliban valban tallt szenteket, de nem a rmai naptr ltal megjellt szenteket. Mennyei fnyzn radt a lelkbe. Csodlkozva s mltatlankodva hagyta abba maga vlasztotta feladatt, s buzgn kezdte Isten Igjt tanulmnyozni. A felismert drga igazsgot nemsokra tantani is kezdte. 1512-ben, mg mieltt Luther vagy Zwingli elkezdte volna a reform munkjt, Lefevre ezt rta: »Isten az, aki hit ltal adja neknk az igazsgot, amely egyedl kegyelembl igazt meg az rk letre. « A megvlts titkain elmlkedve gy kiltott: »Milyen kimondhatatlanul csodlatos ez a csere! A bntelent eltlik a bns pedig szabad lesz! Az lds viseli az tkot, s az tkozott ldst kap! Az let meghal, a halottak pedig lnek; a Dicssg sttsgbe burkolzik, s a szgyenkez dicssgbe ltzik. Lefevre azt hirdette, hogy a megvltsrt egyedl Istent illeti a dicssg, az embernek pedig az a ktelessge, hogy engedelmeskedjk. »Ha Krisztus egyhznak tagja vagy - mondta -, testnek is tagja vagy; ha pedig az testbl val vagy, akkor az isteni termszet rszese is vagy... , ha az emberek meg tudnk rteni ezt a kivltsgot, milyen tisztn, erklcssen s szentl lnnek, s milyen megvetendnek tlnk a vilg minden dicssgt a bennk lakoz dicssghez kpest, amelyet testi szem nem lthat. Lefevre tantvnyai kzl nhnyan lelkesen hallgattk tanruk szavait, s hossz idvel Lefevre elnmtsa utn hirdettk tovbb az igazsgot. Kzlk kerlt ki William Farel is. Farel vallsos szlk gyermeke volt, akit arra tantottak, hogy felttlen hittel fogadja el az egyhz tantsait. Pl apostollal egytt is elmondhatta nmagrl: »n a mi vallsunknak legszigorbb felekezete szerint ltem mint farizeus« (Acs 26:5). Mint h katolikus, izz buzgsgban elpuszttott volna mindenkit, aki szembe mert helyezkedni az egyhzzal. »Dhdt farkasknt vicsortottam a fogam, amikor meghallottam, hogy valaki a ppa ellen szl« - mondta ksbb letnek errl a szakaszrl. Farel a szentek vakbuzg imdja volt. Lefevre trsasgban fradhatatlanul jrta Prizs templomait, jtatoskodott az oltroknl, s ajndkokkal kestette a kegyhelyeket. De ezek a cselekedetek nem adtak bkt lelknek. Bntudat gytrte, amit semmilyen vezeklssel sem tudott elzni. Mennyei hangknt fogadta a reformtor szavait: »Az dvssg kegyelembl van. « »Az egyedl rtatlant eltlik, s a bnzt felmentik. a »Csak Krisztus keresztje nyitja meg a menny kapuit, s zrja be a pokol kapuit. «' Farel rmmel elfogadta az igazsgot. Plhoz hasonl megtrsvel a hagyomny szolgasgbl az Isten fiainak szabadsghoz trt. »A gyilkos szv ragadoz farkas helyett szeld, rtatlan brny trt vissza csendesen - mondta -, aki teljesen visszavette szvt a pptl, s Jzus Krisztusnak adta. Mg Lefevre a sajt tantvnyai kztt terjesztette tovbb a vilgossgot, Farel, aki gy buzglkodott Krisztus gyben, mint hajdan a ppban, a nyilvnossg eltt hirdette. Az egyik egyhzi mltsg, Meaux pspke csakhamar csatlakozott hozz. Ms tantk is, akiket tehetsgkrt s mveltsgkrt nagyra rtkeltek, az evanglium hirdeti kz lptek, s hveket szereztek minden osztlybl - a kzmvesek s parasztok otthontl a kirlyi palotig. I. Ferencnek, az akkori uralkodnak a nvre is elfogadta a reformlt vallst. Egy ideig gy tnt, hogy a kirly s az anyakirlyn is prtfogolja. A reformtorok remnyekkel telten vrtk azt az idt, amikor Franciaorszg elfogadja az evangliumot. De remnyeik nem vltak valra. Krisztus kvetire megprbltats s ldzs vrt. Ezt azonban az irgalmas Isten eltakarta ellk. Eleinte bks idszak kvetkezett, hogy megersdve fogadhassk a vihart - s a reformci gyorsan haladt elre. Meaux pspke buzgn dolgozott krzetben, s tantotta mind a papsgot, mind a npet. Eltvoltotta a tudatlan s erklcstelen papokat, s amennyire csak lehetett, mvelt s kegyes embereket lltott a helykre. A pspk nagyon szerette volna, ha npe kzbe kapja Isten Igjt, s ez nemsokra meg is valsult. Lefevre vllalkozott az jtestamentum lefordtsra. s pontosan akkor, amikor Luther nmet Biblija kikerlt a wittenbergi nyomdbl, a francia jtestamentum megjelent Meaux-ban. A pspk fradsgot s kltsget nem sajnlva terjesztette egyhzkzsgeiben, s Meaux parasztjainak csakhamar sajt Biblijuk lett. Ezek a lelkek olyan rmmel dvzltk a menny zenett, mint a szomjsgtl haldokl vndorok az l vzforrst. A munksok a mezn, a kzmvesek a mhelyben a Biblia drga igazsgainak megbeszlsvel dert vittek napi munkjukba. Estnknt nem a borkimrsekbe mentek, hanem egymshoz, hogy Isten Igjt olvassk, imdkozzanak s Istent dicstsk. Csakhamar nagy vltozs mutatkozott ezekben a kzssgekben. Br a legalsbb nposztlyba tartoztak, a tanulatlan s kemnyen dolgoz parasztok kz, az isteni kegyelem megjt, megjobbt hatalma lthat volt letkben. Alzatuk, szeretetk, szent letk tanstotta, hogy mit tehet az evanglium azokban, akik szintn befogadjk. Messzire sugrozta fnyt az a vilgossg, amely Meaux-ban gylt fel. Nap mint nap szaporodott a megtrtek szma. A kirly, aki megvetette a szerzetesek szkltkrsgt, egy ideig hatrt szabott a papsg dhnek, de a ppai vezetk vgl diadalmaskodtak. Mr llt is a mglya. Meaux pspke, akinek vlasztani kellett a mglya s hite megtagadsa kztt, a knnyebb utat vlasztotta. A nyj azonban vezre buksa ellenre is rendletlen maradt. Sokan a lngok kztt tettek bizonysgot az igazsgrl. Ezek az egyszer keresztnyek a mglynl tanstott btorsgukkal s llhatatossgukkal ezreknek prdikltak; azoknak, akik a nyugalmas napokban nem hallgattk meg bizonysgtevsket. Nem csak az egyszer s szegny emberek mertek szenveds s gny kzepette bizonysgot tenni Krisztusrl. A kastlyok s palotk nagyri csarnokaiban is voltak nemes lelkek, akik az igazsgot tbbre rtkeltk a gazdagsgnl s rangnl, st mg az letknl is. A nemesi vrt alatt emelkedettebb s llhatatosabb lelklet rejtztt, mint a pspki talr s sveg alatt. Louis de Berquin nemesi szlets ember volt, btor figyelmes, tanulsra ksz, j modor, feddhetetlen erklcs lovag. »A ppai hatrozatok buzg kvetje volt, a misk s a szentbeszdek h hallgatja... rdemeit a lutherizmus elleni pratlan gylletvel koronzta. « De mint oly sokan msok, gondviselsszeren is tallkozott a Biblival, s csodlkozva »nem Rma, hanem Luther tanait tallta meg benne«. Ettl kezdve teljesen az evanglium gynek szentelte magt. Franciaorszg nemesei kzl a legmveltebb« Berquin volt. Lngesze, sznoki kpessge, fkezhetetlen btorsga, hsies buzgsga s az udvarnl val befolysa miatt - mert a kirly egyik kedvence volt - sokan hazja majdani reformtort lttk benne. Beza ezt mondta: »Berquin msodik Luther lett volna, ha I. Ferencben msodik vlasztfejedelemre tall. « »Rosszabb, mint Luther« - kiltottk a katolikusok. Franciaorszg katolikusai valban jobban fltek tle. Eretnekknt brtnbe vetettk, de a kirly szabadon bocstotta. A harc vekig tartott. I. Ferenc, aki Rma s a reformci kztt ingadozott, hol eltrte, hol pedig korltozta a szerzetesek szenvedlyes buzgsgt. Berquint a ppai hatsgok hromszor vetettk brtnbe, de a lngelmjt s nemes jellemt csodl kirly, aki nem volt hajland felldozni a papok gylletnek, kiszabadtotta. Berquint tbbszr figyelmeztettk a veszlyre, amely Franciaorszgban fenyegeti, s arra buzdtottk, hogy kvesse azokat, akik nkntes szmzetsben kerestek oltalmat. A fls s megalkuv Erasmus, akinek ragyog mveltsghez nem trsult az az erklcsi nagysg, amely az letet s dicssget alrendeli az igazsgnak, ezt rta Berquinnek: »Krd magad kvetnek valamelyik idegen orszgba! Menj, s utazd be Nmetorszgot! Ismered Bedt, s tudod, hogy milyen: ezerfej szrnyeteg, aki mrgt mindenfel frcskli. A te ellensgeidet lginak hvjk. Mg ha gyed jobb is lenne, mint Jzus Krisztus, addig ki nem engednek a kezkbl, amg nyomorultul el nem puszttanak. Ne bzz tlsgosan a kirly vdelmben! Brmi trtnjk is, ne hozz rm bajt a teolgusok tanszkn. A veszly srsdsvel azonban Berquin szilrdsga egyre ntt. Ahelyett, hogy elfogadta volna Erasmus szmt s megalkuv tancst, mg btrabb lpsekre hatrozta el magt. Nemcsak az igazsgot vdelmezte, hanem a tvelygst is leleplezte. Az eretneksg vdjt, amellyel Rma bartai meg akartk blyegezni, visszafordtotta rjuk. Legaktvabb s legelkeseredettebb ellenfelei a vros s a nemzet egyik legnagyobb egyhzi tekintlynek, a nagy prizsi egyetem teolgiai tanszknek tuds doktorai s szerzetesei voltak. E doktorok rsaibl Berquin tizenkt lltst emelt ki, amelyeket nyilvnosan »bibliaellenes«-nek s »eretnek«-nek nevezett, s krte a kirlyt, hogy vllalja a br szerept a vitban. A kirly, aki rlt, hogy alkalma nylik megalzni a ggs szerzeteseket, kszsggel sszemrte a kt szembenll fl erejt s eszessgt. Arra szltotta fel a katolikusokat, hogy vdjk meg gyket a Biblibl. A katolikusok jl tudtk, hogy e fegyvert aligha tudjk hasznlni. Bebrtnzs, knvallats s a mglya olyan fegyverek voltak, amelyekhez jobban rtettek. Most fordult a kocka, s mr abban a veremben lttk magukat, amelybe Berquint szerettk volna tasztani. Rmlten kerestek valamilyen kibvt. ppen ebben az idben trtnt, hogy az egyik utcasarkon ll Szz Mria szobrot valaki megcsonktotta. « Volt nagy izgalom a vrosban! Tmegek sajnlkozva s felhborodva znlttek a tetthelyre. A kirly is mlyen megrendlt. A szerzeteseknek pedig ppen jl jtt ez a dolog. Siettek is kihasznlni. »Ez Berquin tantsainak gymlcse - kiabltk. - Ez a luthernus sszeeskvs mindent romba dnt: vallst, trvnyeket, mg a trnt is. Berquint ismt letartztattk. A kirly nem volt Prizsban, s a szerzetesek azt csinlhattk, amit akartak. A reformtor felett trvnyt ltek, s hallra tltk. Mg aznap vgrehajtottk az tletet, nehogy Ferenc kzbelpjen, s megmentse. Berquint dlben kivezettk a kivgzs helyre. Hatalmas tmeg gylt ssze, hogy tanja legyen az esemnynek. Sokan megdbbentek s nyugtalankodni kezdtek, amikor lttk, hogy az ldozat Franciaorszg legjobb s legkivlbb nemesi csaldjbl val. Csodlkozs, felhborods, megvets s keser gyllet rnykolta be a kavarg tmeg arct. Csak egy arcra nem borult rnyk. A mrtr gondolatai a kavargstl messze tvol jrtak. Csak arra gondolt, hogy Ura jelen van. A rozzant taliga, amelyen vittk, ldzinek fenyeget tekintete, a re vr rettenetes hall - mindez nem rdekelte. , aki halott volt, de l, s lni fog rkk, akinl a hall s pokol kulcsa van, mellette volt. Berquin arcn a menny fnye s bkje ragyogott. Szpen volt ltzve: »brsonykpeny, szatnbl s damasztbl kszlt zeke s aranyszn trdnadrg« volt rajta." Hitrl kszlt bizonysgot tenni a Kirlyok Kirlya s a tanskod vilgegyetem eltt. A gysz semmilyen jele sem rnykolta be rmt. Amint a menet lassan haladt a zsfolt utckon, az emberek csodlkozva lttk Berquin tekintetn s viselkedsn a felhtlen bkt s rmt. »gy nz ki - mondtk -, mint aki templomban l, s szent dolgokon elmlkedik. «A mglynl Berquin megksrelt nhny szt szlni az emberekhez, de a szerzetesek, flve a hatstl, kiablni kezdtek, a katonk pedig fegyvereiket csrgettk, s lrmjuk elnyomta a mrtr hangjt. A mvelt Prizs legmagasabb skolasztikus s egyhzi tekintlye 1529-ben gy »mutatott gonosz pldt 1793 npnek arra, hogyan kell a haldoklk szent szavait a vrpadon elfojtani«. Berquin megfulladt, s testt megemsztettk a lngok. Hallhre elszomortotta a reformci bartait egsz Franciaorszgban. De pldja nem ment feledsbe. Mi is szvesen vllaljuk a hallt - mondtk az igazsg tani -, szemnket az eljvend letre fggesztve. A meauxi ldzs alatt a reformlt valls hirdeti, akiknek megtiltottk, hogy prdikljanak, mshov mentek. Egy id utn Lefevre Nmetorszgba tvozott. Farel visszatrt szlvrosba, Kelet-Franciaorszgba, hogy terjessze a vilgossgot ott, ahol gyermekveit tlttte. A Meaux-ban trtntek hre mr oda is eljutott, s az igazsg, amit btran s lelkesen hirdetett, hallgatkra tallt. Farelt a hatsgok igyekeztek elhallgattatni, majd kiztk a vrosbl. Nem dolgozhatott tovbb nyilvnosan, de bejrta a vlgyeket s falvakat. Magnhzakban s flrees mezkn tantott. Menedket tallt az erdkben s a szikls barlangokban, gyermekkora kedves tanyin. Isten nagyobb prbkra ksztgette. »A keresztet, az ldzst s Stn fondorlatait, amelyekre elre figyelmeztettek, nem kvntam - szlt -, ezek sokkal kemnyebbek, mintsem magamtl elhordozhatnm ket. De Isten az n Atym, adott s mindig fog adni annyi ert, amennyire szksgem van. Mint az apostolok korban, az ldzs most is »inkbb az evanglium terjedst« szolglta (Fil l:l2). A Prizsbl s Meaux-bl kizttek »sztszrdtak, elmentek, s hirdettk az igt« (Acs 8:4). A vilgossg gy tallt utat Franciaorszg sok tvoli vidkre. Isten j munksokat ksztett fel mve elbbrevitelre. Prizs egyik iskoljban tanult egy komoly, csendes ifj, aki bizonysgt adta j kpessgeinek s les esznek. Nem kevsb tnt ki feddhetetlen letvel, mint szellemi frissessgvel s a valls irnti szeretetvel. Lngelmje s szorgalma csakhamar az iskola bszkesgv tette, s bzvst jsoltk, hogy Klvin Jnos az egyhz egyik legtehetsgesebb s legnevesebb vdelmezje lesz. De egy mennyei fnysugr behatolt mg a skolasztika s a babona falai kz is, amelyek Klvint krlzrtk. Borzadssal hallgatta az j tant, egyltaln nem ktelkedve abban, hogy az eretnekek megrdemeltk a tzhallt. Akaratlanul is szemtl szembe kerlt az eretneksggel, s arra knyszerlt, hogy prbra tegye, milyen hatalma van a katolikus teolginak a protestns tantssal vvott csatban. Klvin egyik unokatestvre, aki a reformtorok mell llt, Prizsban volt. A kt rokon gyakran tallkozott, s megbeszltk egymssal a keresztny vilgot felkavar dolgokat. Csak kt valls van a vilgon - mondta a protestns Olivetan. Az egyik valls az, amit az emberek talltak ki. Ezekben az ember ceremnikkal s j cselekedetekkel akarja menteni magt. A msik valls a Biblia vallsa, amely azt tantja, hogy dvssgre kizrlag Isten ingyen kegyelmbl juthat az ember. Egyik j tanotok sem kell nekem - kiltotta Klvin -, azt hiszed, hogy mindig tvedsben ltem? De olyan gondolatok tmadtak benne, amelyektl hiba prblt szabadulni. Amikor egyedl volt szobjban, eltndtt unokatestvre szavain, s bntudat fogta el. Kzbenjr nlkl ltta magt a szent s igazsgos Br eltt. A szentek kzbenjrsa, a j cselekedetek, az egyhzi szertartsok nem tudtak engesztelst szerezni a bnrt. Nem ltott maga eltt mst, csak a ktsgbeejt rk sttsget. Az egyhz doktorai hiba prbltak enyhteni terhn. Hiba gynt meg, hiba vezekelt; ezek nem tudtk megbkteni Istennel. E medd kzdelem idejn trtnt, hogy Klvin a vros egyik forgalmas tern szemtanja volt egy eretnek elgetsnek. Csodlattal tlttte el az a bke, ami a vrtan arcn nyugodott. A rettenetes halltusban s az egyhz mg rettenetesebb krhoztatsa alatt, e mrtr hitet s btorsgot tanstott. A fiatal dik, aki a legszigorbban kvette az egyhz rendelkezseit, lesjtva lltotta szembe ezt a maga ktsgbeesett s gyszos hangulatval. Tudta, hogy az eretnekek a Biblira ptik hitket. Elhatrozta, hogy kutatni fogja a Szentrst, s megprblja kiderteni boldogsguk titkt. A Bibliban Klvin megtallta Krisztust. », Atym! - kiltotta. Az ldozata lecsillaptotta haragodat; az vre eltrlte tiszttalansgomat; keresztje hordozta tkomat; halla engesztelst szerzett nekem! Sok haszontalan ostobasgot eszeltnk ki magunknak, de Te fklyaknt helyezted elm Igdet, s rintetted szvemet, hogy Jzus megment rdemn kvl minden ms rdemet utlatosnak tartsak. Klvin korbban papnak kszlt. Mg csak tizenkt ves volt, amikor egy kis templom kplnja lett. A pspk lenyrta a fi hajt, ahogy azt az egyhzi knon elrja. Nem volt felszentelve, s nem teljestett papi feladatokat, de a papsg tagja lett, hivatalos cme volt, s fizetst is kapott. Most pedig, rezve, hogy soha nem tudna pap lenni, jogot kezdett tanulni. Vgl azonban felhagyott szndkval, s elhatrozta, hogy az evangliumnak szenteli lett. De vonakodott az evanglium szolglattl. Termszettl fogva flnk volt, s flt attl a slyos felelssgtl, ami a prdiktori hivatssal jr, s szeretett volna mg tovbb tanulni. Bartainak komoly krlelsre vgl is vllalta. »Csodlatos - mondta -, hogy valaki, aki ilyen alacsony szrmazs, ilyen magas mltsgra emelkedjk. Klvin szernyen kezdte el munkjt, s szavai olyanok voltak, mint a harmat, amely feldti a fldet. Elhagyta Prizst, s egy vidki vrosba ment. Margit hercegn, aki szerette az evangliumot, prtfogolta Klvint, s vdelmbe vette kvetit. Klvin mg fiatal volt, szelden s szernyen viselkedett. Munkjt gy kezdte, hogy az embereket otthonukban kereste fel. A hznp krlvette, pedig felolvasott a Biblibl, s feltrta a megvlts igazsgait. Hallgati tovbbadtk a j hrt msoknak. A tant a nagyvrost elhagyva csakhamar felkereste az eldugott kisvrosokat s falucskkat. Mind kastlyba, mind kunyhba bebocstst kapott, s haladt elre templomok alapjt rakva le, amelyek ksbb olyan embereket adtak, akik btran bizonysgot tettek az igazsgrl. Nhny hnap mlva Klvint ismt Prizsban talljuk, ahol szokatlan nyugtalansg volt a mvelt emberek s a dikok krben. Az kori nyelvek tanulsa kzben az emberek eljutottak a Biblihoz, s sokan, akiknek szvt addig mg nem rintettk igazsgai, most lelkesen beszltek rluk, s mg a katolicizmus vdelmezivel s vitba szlltak. Klvinnak, aki jllehet gyesen vitzott a teolgiai krdsekben, szentebb kldetse volt, mint ezeknek a hangoskod teolgusoknak. Az emberek figyelme felbredt, s itt volt az ideje annak, hogy feltrja nekik az igazsgot. Mg az egyetemek termei hangosak voltak a teolgiai vitk lrmjtl, Klvin hzrl hzra jrva megnyitotta a Biblit az emberek eltt, s beszlt nekik Krisztusrl, a megfesztettrl. Isten gondoskodott arrl, hogy Prizs jabb buzdtst kapjon az evanglium elfogadsra. Lefevre s Farel felhvst elvetettk, de a nagy fvros minden trsadalmi osztlya jra hallhatta az zenetet. A kirly politikai meggondolsbl mg mindig nem llt teljesen Rma prtjra a reformci ellen. Margit mg mindig remnykedett a protestantizmus franciaorszgi diadalban, s azt akarta, hogy Prizs hallja a reformlt valls igehirdetst. A kirly tvol volt, s megbzott egy protestns lelkszt, hogy prdikljon a vros templomaiban. Mivel azonban a ppai mltsgok ezt megtiltottk, a hercegn kitrta a palott. Egy termet berendezett kpolnnak, s kzhrr tette, hogy mindennap egy meghatrozott rban prdikci lesz, amelyre minden rend s rang ember hivatalos. Tmegek znlttek az istentiszteletekre. Nemcsak a kpolna, hanem az elcsarnokok s a folyosk is zsfolsig megteltek. Nap mint nap ezrek gyltek ssze - nemesek, llamfrfiak, jogszok, kereskedk s kzmvesek. A kirly ahelyett, hogy betiltotta volna az sszejveteleket, elrendelte kt prizsi templom megnyitst. Soha azeltt nem rzta fel Isten Igje ennyire a vrost. Mintha Isten az emberekre lehelte volna az let lelkt. Mrtkletessg, tisztasg, rend s szorgalmas munka foglalta el a rszegeskeds, kicsapongs, viszly s semmittevs helyt. De a papsg sem ttlenkedett. A kirly mg mindig nem volt hajland kzbelpni, hogy betiltsa a prdiklst, ezrt a papok a cscselkhez fordultak. Minden eszkzt megragadtak, hogy a tudatlan s babons tmeg flelmt s fanatizmust felkeltsk. Prizs pedig vakon hallgatva hamis tantira, az si Jeruzslemhez hasonlan nem ismerte fel megltogatsnak idejt, sem azokat a dolgokat, amelyek bkessgt szolgltk volna. Kt vig prdikltk Isten Igjt a fvrosban, s br sokan elfogadtk az evangliumot, a tbbsg elutastotta. Ferenc csak a sajt cljai elrse rdekben tanstott trelmet, s a katolikusoknak sikerlt visszaszerezni hatalmukat. A templomokat ismt bezrtk, s a mglyt fellltottk. Klvin mg mindig Prizsban volt. Tanulssal, elmlkedssel, imval kszlt ksbbi munkjra, s tovbb terjesztette a vilgossgot. Vgl gyans lett. A hatsgok elhatroztk, hogy meggetik. Klvin visszavonultan lt, s biztonsgban rezte magt. Nem is gondolt a veszlyre, amikor bartai azzal a hrrel rontottak szobjba, hogy a katonk tban vannak, s le akarjk tartztatni. Ebben a pillanatban hangos kopogs hallatszott a kls bejratnl. Nem volt egy pillanat vesztegetni val id sem. Nhny bartja feltartztatta a katonkat az ajtnl, msok pedig segtettk Klvint leereszkedni az ablakbl. A reformtor sietett, s egy munksnak, a reform egyik hvnek a hajlkban hzdott meg. Majd vendgltjnak ruhjval lczva magt, vllra vett egy kapt, s tnak indult. Dl fel haladva ismt Margit birtokn tallt menedket. Nhny hnapig maradt ott. Befolysos bartai vdelme alatt biztonsgban volt. Mint korbban, most is tanulssal foglalta el magt. De vgyott arra, hogy Franciaorszgban hirdesse Isten evangliumt, s nem tudott sokig ttlen maradni. Mihelyt a vihar nmileg albbhagyott, j munkaterletet keresett Poitiers-ben. Itt volt egyetem, ahol az j nzetek mr korbban kedvez fogadtatsra talltak. Minden rend s rang ember rmmel hallgatta az evangliumot. Klvin nem a templomban prdiklt, hanem a f magisztrtus hzban, vagy a sajt szllsn, s nha a vros egyik parkjban hirdette az rk let igit azoknak, akik hallani akartk. Egy id utn, amint a hallgatk szma ntt, biztonsgosabbnak ltszott a vroson kvl sszejnni. Egy mly s szk hegyszoros barlangja lett sszejvetelk helye, amit a fk s a kiugr sziklk mg jobban elszigeteltek. A vrosbl klnbz tvonalakon kis csapatok jttek ki ide. E flrees helyen olvastk s tanultk a Biblit. Franciaorszg protestnsai itt tartottak elszr rvacsort. Ez a kis gylekezet szmos hsges evanglistt adott. Klvin mg egyszer visszatrt Prizsba. Mg most sem tudta feladni azt a remnyt, hogy Franciaorszg mint nemzet elfogadja a reformcit. De a munka majdnem minden lehetsge bezrult eltte. Az evangliumot tantani annyit jelentett, mint rlpni arra az tra, amely egyenesen a mglyhoz vezet. Klvin vgl elhatrozta, hogy Nmetorszgba megy. Alighogy elhagyta Franciaorszgot, kitrt a vihar a protestnsok felett. Ha ott maradt volna, minden bizonnyal is az egyetemes pusztts ldozatv vlik. A francia reformtorok, akik vgytak arra, hogy orszguk lpst tartson Nmetorszggal s Svjccal, elhatroztk, hogy az egsz nemzetet felbreszt mersz csapst mrnek Rma babonira. Ezrt egy jszaka egsz Franciaorszgban olyan plaktokat fggesztettek ki, amelyek tmadtk a mist. E lelkes, de balga cselekedet azonban a reform elbbrevitele helyett bajba sodorta nemcsak a reform hirdetit, hanem hveit is egsz Franciaorszgban. Ez adta meg a katolikusoknak azt, amire rgta vgytak: rgyet az eretnekek - mint a trn biztonsgt s a nemzet bkjt veszlyeztet lztk - kiirtsnak kvetelsre. Egy titkos kz - hogy meggondolatlan bart vagy ravasz ellensg-e, sohasem derlt ki - az egyik plaktot a kirly lakosztlynak ajtajra ragasztotta. A kirly elborzadt. A plakt kmletlenl tmadta a szzadok hossz sorn t tisztelt babonkat. E pldtlan merszsg, hogy a nylt s vakmer fogalmazvnyt a kirlyi udvarban terjesztettk, felkeltette az uralkod haragjt. Megdbbensben egy darabig csak reszketve s sztlanul llt. Majd haragjt flelmetes szavakkal fejezte ki: El kell fogni mindenkit, kivtel nlkl, aki lutheranizmussal gyansthat! Mindet kiirtom!« A kocka el volt vetve. A kirly elhatrozta, hogy teljesen Rma mell ll. Azonnal intzkedett, hogy minden prizsi luthernust letartztassanak. Elfogtak egy szegny kzmvest, a reformlt valls egyik kvetjt, aki ssze szokta hvni a hivket a titkos sszejvetelekre. Azonnali mglyahalllal fenyegetve megparancsoltk neki, hogy vezesse el a ppai kldttet a vros minden protestnsnak otthonba. Rmlten riadt vissza e becstelen feladattl, de annyira flt a lngoktl; hogy vgl megadta magt, s testvreinek rulja lett. Morfin, a kirlyi detektv az rulval, a papok, a tmjnezk, a szerzetesek s a katonk ksretben, az oltriszentsget kvetve, lassan s csendesen haladt t a vros utcin. A felvonuls ltszlag a »szentsg « tiszteletre trtnt, engesztelsknt, amirt a protestlk megsrtettk a mist. E ltvnyos felvonuls azonban hallos szndkot takart. Ha luthernus hza el rtek, az rul egy szt sem szlt, csak jelt adott. A menet megllt. Morfin belpett a hzba, a csaldot kihurcoltk s megbilincseltk, majd a flelmetes csapat tovbbment,jabb ldozatokat keresve. Egy hzat sem kmltek, »sem nagyot, sem kicsit,... mg a prizsi egyetem kollgiumait sem... Morin az egsz vrost megremegtette... Rmuralom volt. Az ldozatokat kegyetlen knzsokkal ltk meg. Kln rendelkezsre a tzet fkezni kellett, hogy szenvedsk tovbb tartson. De a protestnsok gyzkknt haltak meg. llhatatossguk rendthetetlen, bkessgk felhtlen volt. ldzik, akik kptelenek voltak megtrni kitartsukat, legyzve reztk magukat. »Prizs minden negyedben veszthelyek lltak, s naprl napra fellobbantak a lngok, hogy a kivgzsek megsokszorozsval az eretnekeket egy re jobban megflemltsk. Vgl mgis az evanglium javra vlt az ldzs. Egsz Prizs lthatta, micsoda embereket kpesek formlni az j tanok. A mrtrok mglyihoz nem volt hasonl szszk. Az a bks rm, amely ezeknek az embereknek az arcn felragyogott, amikor a... veszthely fel haladtak; hsiessgk, ahogyan a felcsap lngok kzepn lltak; a bntsok szeld megbocstsa sokakban a haragot rszvtt, a gylletet szeretett vltoztatta, s ellenllhatatlan kesszlssal kpviselte az evanglium gyt. A papok, akik nem akartk, hogy a np dhe albbhagyjon, a legszrnybb vdakat terjesztettk a protestnsokrl. Azzal vdoltk ket, hogy a katolikusok lemszrlst, a kormnyzat megdntst s a kirly meggyilkolst forraljk. De a legparnyibb bizonytkot sem tudtk felhozni lltsaik altmasztsra. A megjvendlt gonosztettek azonban teljesltek, de egsz ms krlmnyek kztt, s ellenkez okokbl. Azok a kegyetlensgek, amelyekkel a katolikusok az rtatlan protestnsokat sjtottk, egyre slyosabb megtorlsrt kiltottak, s a ksbbi szzadokban pontosan azt a gyszos vgzetet vltottk valra, amely a katolikusok lltsa szerint a kirlyt, kormnyt s alattvalit fenyegette. Azt azonban maguk a hitetlenek s a katolikusok idztk el. Nem a protestantizmus bevezetse, hanem elnyomsa volt az, ami hromszz vvel ksbb Franciaorszgra ezeket az iszony csapsokat hozta. Gyanstsok, bizalmatlansg s rettegs lgkrben lt a trsadalom minden osztlya. Az ltalnos riadalom kzepette ltni lehetett, hogy a luthernus tants milyen mlysges hatssal van a legmveltebb,legbefolysosabb s legjellemesebb emberekre. Bizalmi s megtisztel llsok hirtelen megrltek. Kzmvesek, nyomdszok, tudsok, egyetemi tanrok, rk, st udvari emberere is eltntek. Emberek szzai nkntes szmzttknt menekltek Prizsbl, szlfldjkrl. Sok esetben ezek adtk els jelt annak, hogy helyeslik a reformlt vallst. A katolikusok megrknydtek attl a gondolattl, hogy nem is gyantott eretnekeket trtek meg maguk kztt. Haragjukat a szernyebb ldozatok tmegn tltttk ki, azokon, akik hatalmukban voltak. A brtnk zsfolsig megteltek, s a leveg is sttnek ltszott az g mglyk fstjtl, amelyeket az evanglium megvallinak gyjtottak. I. Ferenc azzal bszklkedett, hogy keltette letre azt a nagy tanulsi mozgalmat, amely rnyomta pecstjt a XVI. szzad kezdetre. rmt lelte abban, hogy minden orszgbl tuds embereket gyjttt udvarba. A tudomnyt szerette, a szerzetesek tudatlansgt s babonjt pedig megvetette. Ennek tulajdonthat - legalbbis rszben - az a trelem, amit a reform irnt korbban tanstott. De a tudsnak e patrnusa, aki vakbuzgsgban el akarta tiporni az eretneksget, kzztett egy rendeletet, amelyben egsz Franciaorszgban betiltotta a knyvnyomtatst. I. Ferenc pldja egy a sok kzl, amely tanstja, hogy a szellemi mveltsg nem jelent vdelmet a vallsos trelmetlensg s az ldzs ellen. Franciaorszg nneplyesen s nyilvnosan teljesen elktelezte magt a protestantizmus megsemmistsre. A papok kimondtk, hogy a magassgos g megsrtst - a mise krhoztatst - vrrel kell jvtenni. Krtk, hogy a kirly, npe rdekben, nyilvnosan szentestse ezt a rettenetes »jvttelt. 1535. janur 21. volt a szrny szertarts vgrehajtsra kijellt nap. Az egsz nemzet babons flelme s fanatikus gyllete feltmadt. Prizst zsfolsig megtltttk a krnyez vidkekrl odaznl tmegek. A napot egy hatalmas, impozns krmenet nyitotta meg. »A menet tjt szeglyez hzakon gyszdraprik fggtek, s helyenknt oltrok lltak. « Minden kapu eltt fklya vilgtott az »oltriszentsg« tiszteletre. A krmenet napkelte eltt indult el a kirlyi palottl. »Az egyhzmegyk zszli s keresztjei nyitottk meg a menetet, majd megjelentek a polgrok kettesvel,kezkben fklykkal. « Azutn jtt a szerzetesek ngy rendje, mindegyik a maga sajtos ltzkben. Majd a hres ereklyk risi gyjtemnye kvetkezett. Bborszn s skarltvrs palstban lovagl, kszerekkel dsztett egyhzi mltsgok kvettk ket. Kprztat s csillog volt ez a menet. Az oltriszentsget Prizs pspke vitte egy pomps baldachin alatt, amelynek ngy oszlopt egy-egy kirlyi herceg tartotta... Az oltriszentsg utn a kirly lpkedett... Ezen a napon I. Ferenc nem viselt koront, sem kirlyi palstot... Franciaorszg kirlya fedetlen fvel, szemt a fldre szegezve, kezben g viaszgyertyval« jelent meg, »mint aki vezekel«. Minden oltrnl alzatosan meghajolt, nem a lelkt beszennyez bnk miatt, sem pedig a kezt bemocskol rtatlan vr miatt, hanem azoknak az alattvalknak a hallos bne miatt, akik krhoztatni mertk a mist. A kirlyn s az llami mltsgok - szintn kettesvel - a kirly utn mentek. Mindegyikknl egy-egy g fklya volt. A nap egyik szertartsa volt az uralkod beszde, amelyet a pspki palota nagytermben birodalmnak magas tisztsgviselihez intzett. Szomor brzattal jelent meg elttk, s megkap kesszlssal sirnkozott »a bn, az istenkromls«, a npre rksznt »fjdalmas s gyalzatos nap« miatt. Hsges alattvalinak segtsgt krte a Franciaorszgot pusztulssal fenyeget veszedelmes eretneksg kiirtshoz. »Ha tudnm azt, hogy valamelyik testrszemet bemocskolta vagy megfertzte az utlatos rothads - mondta- odanyjtanm nektek, hogy vgjtok le. Olyan igaz ez, uraim, mint az, hogy kirlyotok vagyok... s ha ltnm, hogy valamelyik gyermekemet szennyezte be, nem kmlnm,... magam adnm fel s ldoznm fel Istennek. « Szavai knnyekbe fulladtak, s az egsz gylekezet srt, egy akarattal kiltva: »A katolikus vallsrt lnk s halunk! Rettenetes sttsgbe jutott az a nemzet, amely elvetette az igazsg vilgossgt. A kegyelem, »amely dvssget hoz«, megjelent. De Franciaorszg, br ltta a kegyelem erejt s szentsgt, amelynek mennyei szpsge ezreket vonzott maghoz, s ragyogsa nagyvrosokat s falucskkat tlttt be, mgis elfordult tle,inkbb a sttsget vlasztva, mint a vilgossgot. A menny felknlta ajndkt, de eldobtk maguktl. A gonoszt jnak mondtk, a jt pedig gonosznak, s vgl ldozatul estek szndkos ncsalsuknak. Br azt hittk, hogy Isten npe ldzsvel Istennek szolglnak, szintesgk mgsem tette ket bntelenn. Szntszndkkal elvetettk azt a vilgossgot, amely megvdte volna ket a csalstl, lelkket a vronts bntl. nneplyes esk hangzott el az eretneksg kiirtsra abban az impozns szkesegyhzban, ahol csaknem hrom vszzaddal ksbb az a nemzet, amely elfeledkezett az l Istenrl, trnra emelte az sz istennjt. A menet jra indulsra kszen llt, s Franciaorszg kpviseli elindultak, hogy elkezdjk azt a munkt, amelyre feleskdtek. »Egymshoz kzel vrpadokat lltottak fel, hogy egyes protestns keresztnyeket elevenen meggessenek. A rzst a kirly kzeledtekor kellett meggyjtani, hogy a menet meglljon, s lssa a kivgzst. A knzsok rszletei, amelyeket Krisztus e tani elviseltek, tl szvfjdtak ahhoz, hogy felidzzk ket. De az ldozatok nem ingadoztak. Egyikk, amikor hite megtagadsra bztattk, gy vlaszolt: »Csak azt hiszem, amit a prftk s az apostolok egykor prdikltak, amit a szentek serege hitt. Bizalmamat Istenbe helyezem, aki a pokol minden hatalmnak ellenll. A menet meg-megllt a knzhelyeknl. Amikor a kiindulsi ponthoz, a kirlyi palothoz rkeztek, a tmeg sztoszlott, a kirly s a fpapok pedig a nap esemnyeivel elgedetten visszavonultak, s gratulltak nmaguknak, azt kvnva, hogy az elkezdett munka az eretneksg teljes megsemmislsig tartson. Franciaorszg elutastotta a bkessg evangliumt, s teljesen elzrkzott tle. Ez rettenetes kvetkezmnyekkel jrt. 1793. janur 21-n, ktszztvennyolc vvel azutn, hogy Franciaorszg teljesen elktelezte magt a reformtorok ldzsre, egy msik menet - s egszen ms szndkkal - haladt t Prizs utcin. »Ismt a kirly volt a fszerepl. Nagy zrzavar s ordtozs kzepette, ismt ldozatokrt kiltottak; ismt fekete vrpadok emelkedtek, s a nap esemnyei borzalmas kivgzsekkel zrultak. XVI. Lajost,aki brtnreivel s hhraival kzitust vvott, a veszthelyre vonszoltk, s nagy ervel leszortottk, mg a brd lesjtott, s levlt feje a vrpadon elgurult. « Nem a kirly volt az egyetlen ldozat. Veszthelyhez kzel, ktezer-nyolcszz ember pusztult el guillotine ltal a rmuralom vres napjaiban. A reformci nyitott Biblit knlt a vilgnak. Felfedte Isten trvnynek elrsait, rintve az emberek lelkiismerett. A Vgtelen Szeretet megismertette az emberekkel a menny trvnyeit s elveit. Isten gy szlt: »Megtartstok azrt s megcselekedjtek! Mert ez lesz a ti blcsessgetek s rtelmetek a npek eltt, akik meghalljk majd mind e rendelseket, s ezt mondjk: Bizony blcs s rtelmes np ez a nagy nemzet! « (5Mz 4:6). Amikor Franciaorszg elutastotta a menny ajndkt, elhintette a zrzavar s pusztuls magvait. Az ok s okozat trvnynek elkerlhetetlen kvetkezmnye lett a forradalom s a rmuralom. Hossz idvel a plaktok keltette ldzs eltt a btor s buzg Farel knytelen volt elmeneklni szlfldjrl. Svjcban keresett menedket, s Zwingli munkatrsaknt segtett a mrleget a reformci javra billenteni. Ksbbi veit itt tlttte, de tovbbra is jelents befolysa volt a franciaorszgi reformcira. Szmzetsnek els veiben klnsen arra trekedett, hogy az evangliumot hazjban terjessze. Sok idt tlttt azzal, hogy honfitrsainak hirdette az igt az orszghatr kzelben. Fradhatatlan bersggel figyelte a kzdelmet, s tancsaival, btort szavaival segtette. Szmztt trsai segtsgvel lefordtotta a nmet reformtorok rsait francira, s a francia nyelv Biblival egytt nagy pldnyszmban kinyomatta ket. Ezekbl a mvekbl a knyvterjesztk sok pldnyt eladtak Franciaorszgban. A knyvrusok olcsn jutottak a knyvekhez, s gy a haszon lehetv tette munkjuk folytatst. Farel egyszer tantnak lczva kezdte el svjci munkjt. Visszavonult egy flrees parkira, s gyermekeket tantott. A szoksos tantrgyak mellett vatosan bevezette ket a Biblia igazsgaiba, remlve, hogy a gyermekek tjn szleikhez is hozzfrkzhet. Egyesek hittek, de megjelentek a papok, hogy meglltsk a munkt, s a vidk babons npt Farel munkja ellen ingereltk. »Ez nem lehet Krisztus evangliuma - hangoztattk a papok -, hiszen prdiklsa nem bkt, hanem hbort hoz. « Amikor az egyik vrosban ldztk, Farel egy msikba meneklt, akrcsak az els tantvnyok. Falurl falura, vrosrl vrosra jrt, gyalog, hezve, fzva, elcsigzva s lett mindentt veszlynek tve ki. Prdiklt a vsrtereken, templomokban, olykor a katedrlisok szszkn. Nha resen tallta a templomot. Olykor prdikcijt kiabls s gnyolds szaktotta flbe. Mg a szszkrl is lerngattk. A cscselk nemegyszer rtmadt, s majdnem hallra verte. De csak ment elre. Br sokszor elutastottk, jra s jra felvette a harcot, s ltta, hogy falvak s vrosok, a ppasg erdjei, egyik a msik utn kinyitottk kapuikat az evanglium eltt. Az a kis egyhzkzsg, ahol elszr munklkodott, csakhamar elfogadta a reformlt vallst. A kt vros - Morat s Neuchatel - szintn megszntette a katolikus szertartsokat, s eltvoltotta templomaibl a blvnyokat. Farel mr rgen szerette volna a protestnsok zszlajt Genfben kitzni. Ha ezt a vrost megnyern, ez lehetne a reformci franciaorszgi, svjci s olaszorszgi kzpontja. Ezzel a cllal addig folytatta munkjt, amg szmos krnyez vrost s falucskt megnyert. Majd egyetlen trsval Genfbe ment. De csak ktszer engedtk meg, hogy prdikljon. A papok, miutn hiba prbltk eltltetni a polgri hatsgokkal, az egyhzi tancs el idztk. A tancskozson palstjuk al rejtett fegyverekkel jelentek meg, azzal az elhatrozssal, hogy meglik. A termen kvl furksbotokkal s kardokkal felszerelt dhs cscselket gyjtttek ssze, hogy Farel semmikppen se maradjon letben, ha a tancstl sikerlne is elmeneklnie. A magisztrtusok s a felfegyverzett katonk jelenlte azonban megmentette. Msnap reggel trsval egytt egy tavon t biztonsgos helyre vittk. gy vgzdtt a Genf evanglizlsra tett els ksrlete. Legkzelebb nvtelenebb eszkz prblta meg ugyanezt: egy fiatalember, akinek oly egyszer volt a megjelense, hogy mg a reform lltlagos kveti is hidegen bntak vele. Mit tehet egy ilyen ember ott, ahol Farelt elutastottk? Miknt llhat ellen ilyen btortalan, tapasztalatlan ember annak a viharnak, amely ell a legersebb s legbtrabb is knytelen volt elmeneklni? »Nem ervel, sem hatalommal, hanem az n Lelkemmel, azt mondja a Seregeknek Ura« (Zak 4:6). »A vilg erteleneit vlasztotta ki magnak az Isten, hogy megszgyentse az erseket. « »Mert az Isten bolondsga blcsebb az embereknl, s az Isten ertelensge ersebb az embereknl« (lKor 1:27.25.). Froment tantknt kezdte munkjt. A gyermekek otthon elmondtk, amit az iskolban tanultak. s csakhamar a szlk is eljttek, hogy hallgassk a Biblia magyarzatt, mgnem a tanterem megtelt figyel hallgatkkal. Az ingyen terjesztett jtestamentum s a trakttok sok olyan emberhez is eljutottak, akik nem mertk nyltan meghallgatni az j tanokat. Egy id utn azonban ennek a munksnak is meneklnie kellett, de az igazsg, amelyet tantott, megragadta az embereket. A reformci gykeret vert, s egyre ersdtt, egyre terjedt. A prdiktorok visszatrtek, s munkjuk nyomn Genfben a protestns hit vgl megalapozdott. Amikor Klvin viszontagsgos vndorls utn tlpte Genf kapuit, a vros mr llst foglalt a reformci mellett. Amikor szlhelyn tett utols ltogatsa utn tban volt Bzel fel, ltta, hogy a kzvetlen odavezet utat elllja V. Kroly serege. Ezrt knytelen volt a Genfen thalad kerl utat vlasztani. Farel e ltogatsban Isten kezt ismerte fel. Br Genf elfogadta a reformlt vallst, de mg sok volt az elvgzetlen munka. Az emberek nem csoportosan, hanem egynenknt trnek Istenhez. A szvnek s a lleknek a Szentllek ereje ltal, nem pedig a zsinatok rendeletei ltal kell megjulnia. Genf npe megtagadta ugyan Rma tekintlyt, de a Rma uralma alatt elburjnzott bnket nehezebb volt megtagadni. Az evanglium tiszta elveinek megalapozsa s a np felksztse arra, hogy a Gondvisels ltal kijellt helyt mltkppen betlthesse, nem volt knny feladat e vrosban. Farel Klvinban olyan embert ltott, akivel egytt tud dolgozni. Isten nevben nneplyesen, felkrte a fiatal evanglistt, hogy maradjon Genfben, s dolgozzk ott. Klvin ijedten tiltakozott. Flnk s bkeszeret lnye visszariadt a kemny, szabadgondolkod, vehemens genfiektl. Gynge egszsge s tanulni vgy termszete miatt igyekezett flrehzdni. Mivel azt hitte, hogy tollval tudja a legjobban szolglni a reform gyt, szeretett volna egy csendes menedket tallni, ahol tanulhat, s a sajt tjn tanthatja s ptheti a gylekezeteket. De Farel komoly intsben a menny hvst hallotta meg, s nem merte visszautastani. gy tnt - mondta -, »hogy Isten keze nylt le a mennybl, megragadta s visszavonhatatlanul arra a helyre lltotta, amelyet oly trelmetlenl el akart hagyni. Ebben az idben nagy veszlyek krnykeztk a protestns gyet. A ppa tkokat szrt Genfre, s hatalmas nemzetek puszttssal fenyegettk a vrost. Hogyan lljon ellen ez a kis vros a nagy hatalm papsgnak, amely oly sokszor trdre knyszertett kirlyokat s csszrokat? Hogyan llhat meg a vilg nagy legyzjnek seregeivel szemben? Az egsz keresztny vilgban flelmes ellensg fenyegette a protestantizmust. A reformci els gyzelmei mr a mlt voltak, s Rma j erket vont ssze, remlve, hogy a reformcit megsemmistheti. Ebben az idben alakult meg a jezsuitk rendje, a ppasg legkegyetlenebb, leggtlstalanabb s leghatkonyabb vdelmezinek rendje. A fldi ktelkektl s emberi rdekektl elzrt, logiktlan, termszetes rzsekkel szemben rzketlen szerzetesek, akiknek a lelkiismerete teljesen eltompult, nem ismertek ms szablyt s ms ktelket, csak a rendjkt, s ms feladatot, mint rendjk hatalmnak kiterjesztst. Krisztus evangliuma kpess tette kvetit a veszlyek fogadsra s a szenvedsek elviselsre. Nem trte le ket a hideg, az hsg, a kemny munka s a szegnysg. Magasra emeltk az igazsg zszlajt a knpad, a brtn s a mglya kiltsval is. Ezeknek az erknek a lekzdse rdekben a jezsuitizmus olyan fanatizmusra inspirlta kvetit, amely hasonl veszlyek elviselsre tette ket kpess, s arra, hogy a csals valamennyi fegyvervel lpjenek fel az igazsg hatalma ellen. Semmilyen bn nem volt olyan nagy, hogy el ne kvessk; semmilyen csals oly slyos, hogy ne tegyk meg; semmilyen fondorlat olyan nehz, hogy ne vllalkozzanak r. rk szegnysget s szolgasgot fogadtak, de tudatosan kerestk a gazdagsgot s hatalmat, s mindent megtettek, hogy a protestantizmust megdntsk, s a ppai felsbbsget visszalltsk. Amikor rendjk tagjaiknt jelentek meg, kegyessget sznleltek. Elmentek a brtnkbe s a krhzakba; szolgltak a betegeknek s a szegnyeknek; a vilg megtagadst sznleltk, s Jzus szent nevt viseltk, aki szjjeljrt, hogy jt tegyen. De a feddhetetlensg ltszata mgtt sokszor a legbnsebb s legszrnybb szndkokat rejtegettk. A rend egyik alapelve volt, hogy a cl szentesti az eszkzt. E szably szerint a hazugsg, lops, hamis esk, gyilkossg nemcsak megbocsthat, de dicsretes is, ha az egyhz rdekeit szolglja. A jezsuitk klnbz cmek mg rejtzve befurakodtak az llami hivatalokba, felkapaszkodtak a kirlyi tancsosok szkbe, s alaktottk a npek politikjt. Szolgk lettek, hogy gazdjuk utn kmkedjenek. A fejedelmek s nemesek fiai szmra fiskolkat, a kznp szmra pedig iskolkat alaptottak, s a protestns szlk gyermekeit bevontk a katolikus szertartsok megtartsba. A katolikus istentisztelet minden kls pompjnak s csillogsnak az volt a clja, hogy megzavarja az emberek lelkt, elkprztassa s foglyul ejtse kpzeletket. gy azt a szabadsgot, amelyrt az atyk fradoztak s vreztek, a fiak elrultk. A jezsuitk hamar behlztk egsz Eurpt, s amerre jrtak, a katolicizmus j letre kelt. Hatalmuk nvelsre egy bulla ltott napvilgot, amely elrendelte az inkvizci visszalltst. Az ltalnos felhborods ellenre, amellyel a bullt fogadtk mg a katolikus orszgokban is, a ppai hatalmat elismer uralkodk jra fellltottk ezt a rettenetes trvnyszket, kegyetlenkedseivel egytt. E kegyetlenkedseket, amelyek szrnysgk miatt nem viselhettk el a nappali fnyt, megismteltk fld alatti titkos brtnkben. Sok orszgban a nemzet legjobbjainak ezrei, a legtisztbbak, a legnemesebbek, a legrtelmesebbek s legmveltebbek, kegyes s buzg lelkszek, szorgalmas s hazaszeret polgrok, ragyog tudsok, tehetsges mvszek, gyes kzmvesek estek az inkvizci ldozatul, vagy voltak knytelenek klfldre meneklni. Ilyen eszkzket alkalmazott Rma, hogy kioltsa a reformci vilgossgt; hogy elvegye az emberektl a Biblit; hogy visszahozza a stt kzpkor tudatlansgt s babonasgt. De Isten ldsa s azoknak a nemes lelk embereknek a munkja nyomn, akiket Isten Luther utdaiul tmasztott, a protestantizmus nem bukott meg. Nem a fejedelmek jindulatnak s fegyvereinek ksznhette erejt. A legkisebb orszgok, a legjelentktelenebb s leggyengbb nemzetek vltak bstyiv. Ilyen volt Genf, br az ellensg krlvette s el akarta puszttani; ilyen volt Spanyolorszgtl szakra a tenger homokpadjain Hollandia, amely az akkori legnagyobb s leggazdagabb birodalom zsarnoksga ellen kzdtt; ilyen volt a sivr, termketlen Svdorszg, amely a reformciban sikereket rt el. Klvin majdnem harminc ven t dolgozott Genfben. Elszr azrt, hogy a Biblia erklcsisghez ragaszkod gylekezetet alaptson; majd pedig azrt, hogy egsz Eurpban elmozdtsa a reformcit. Npvezri eljrsai nem voltak hibtlanok, tantsai sem voltak tvedstl mentesek. De eszkz volt azoknak az igazsgoknak a terjesztsben, amelyek az korban klnlegesen fontosak voltak; eszkz volt a protestantizmus elveinek a katolicizmus sebesen visszatr radatval szembeni megrzsben, s eszkz volt abban is, hogy a katolikus tantsok ltal tpllt gg s romlottsg helybe a reformlt gylekezetekben az let egyszersge s tisztasga lpett.Genfbl a reformlt tantsokat terjeszt tantk s kiadvnyok kerltek ki. Az ldzttek minden orszgbl innen vrtak eligaztst, tancsot s btortst. Klvin vrosa egsz Nyugat-Eurpa ldztt reformtorainak menedke lett. A szzadokon t tart irtzatos viharok ell fut menekltek Genf kapuihoz jttek. Az hez, megsebzett, otthonukat s csaldjukat elvesztett meneklteket itt melegen fogadtk, s szeretettel gondoztk. k pedig itt otthonra lelve gyessgkkel, tudsukkal s kegyes letkkel javra szolgltak a vrosnak, amely befogadta ket. Sokan, akik itt kerestek menedket, visszatrtek hazjukba, hogy szembeszlljanak Rma zsarnoksgval. Knox Jnos, a btor skt reformtor; szmos angol puritn; Hollandia s Spanyolorszg protestnsai s a francia hugenottk Genfbl vittk az igazsg fklyjt szlfldjkre, hogy fnyt gyjtsanak a sttben.
forrs: http://www.great-controversy.org/hu/hu12.htm
|